شناسه خبر : 84669
تاریخ انتشار : 1400/10/14 15:09
مجلس و دولت باید عقب ماندگی توسعه CNG را رفع کنند

در گفتگو با «نورنیوز» مطرح شد؛

مجلس و دولت باید عقب ماندگی توسعه CNG را رفع کنند

یک نماینده مجلس گفت: CNG به‌ عنوان یک سوخت پاک و ارزان در کشور باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در 8 سال گذشته در توسعه جایگاه‌های عرضه این سوخت پاک در کشور غفلت شده است.

نورنیوزـگروه اقتصاد: مسئله مصرف سوخت صرفا محدود به مسئله اقتصاد نیست بلکه وابستگی آن به یارانه و میزان مصرف آن در دیگر ابعاد زندگی جامعه نیز موثر است. آلودگی هوا، رفاه و بهره‌مندی عادلانه از یارانه‌ی سوخت بخشی از تاثیرات سیاست‌گذاری سوخت در کشور است که لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت را جدی‌تر می‌کند. عدم توسعه پتروپالایشگاه‌ها و خام فروشی در سال‌های اخیر نیز بخش دیگری از راهبردهای بر زمین‌مانده حوزه انرژی است که منجر به عدم بهره‌مندی ایران از درآمد حاصل از فروش مشتقات نفتی شده است. حسین حسین‌زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس وجود در گفتگو با نورنیوز سند جامع انرژی برای کشور را یک ضرورت دانسته و راه حل این موضوعات را ذکر کرده است.

راه مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی افزایش مصرف CNG است

حسین حسین‌زاده در خصوص ارتباط آلودگی هوای شهرهای بزرگ با سبد سوخت کشور گفت: آلودگی هوا به‌طور عمده به دو دسته ذرات معلق و گازهای آلاینده تقسیم می‌شود. در بحث ذرات معلق، خودروهای سواری سهم بسیار پایینی را دارا هستند و عمده منابع تولید این ذرات شامل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و موتور سکلیت‌ها هستند. او تاکید کرد: در بحث گازهای آلاینده اما سهم خودروهای بنزین سوز قابل ملاحظه است.

این نماینده در خصوص راهکارهای کاهش این آلودگی‌ها و کاهش مصرف بنزین تصریح کرد: بازسازی و نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و باری، معاینه فنی دقیق کلیه خودروها به جهت کاهش سطح آلایندگی آن‌ها، حرکت به سمت صنایع پاک و سبز، توسعه خودروهای دارای سوخت CNG و LPG، تلاش به سمت ایجاد بستر تولید و استفاده از خودروهای برقی در کشور، بهینه‌سازی وسائل نقلیه سبک و سنگین جهت کاهش مصرف سوخت از جمله روش‌های کاهش میزان آلودگی هوا می‌باشد.

او همچنین گفت: نیازهای سوختی کشور به دلیل توسعه صنایع، افزایش تعداد وسایل نقلیه و بطور کلی افزایش مصرف انرژی در کشور قطعا افزایش می‌باید، برای مواجه با این شرایط ضروری است که هم تولید سوخت و منابع انرژی در کشور افزایش یابد و هم اقدام به بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و منابع سوختی شود تا بتوان از تلاقی منحنی تولید و مصرف انرژی و سوخت جلوگیری کرد. یکی دیگر از راهکارهای برون‌رفت از چالش کمبود یک نوع خاص از سوخت، ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

در هشت سال گذشته نسبت به جایگاه‌های عرضه این سوخت پاک غفلت شده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در مجلس در خصوص عدم توسعه جایگاه‌های گاز در کشور گفت: CNG به‌ عنوان یک سوخت پاک و ارزان در کشور باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در 8 سال گذشته توسعه جایگاه‌های عرضه این سوخت پاک در کشور کمی غفلت شده است و انشاالله با تدابیر مجلس شورای اسلامی و دولت آیت‌الله رئیسی و وزارت نفت این چالش مرتفع خواهد شد.

او در خصوص راهکارهای افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور تاکید کرد: افزایش تولیدخودروهای دوگانه‌سوز در کارخانه‌های ایران‌خودرو و سایپا، همچنین دوگانه‌سوز نمودن خودروهای بنزین‌سوز شخصی و تاکسی‌ها، همچنین تولید و دوگانه‌سوز نمودن اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی دیگر از راهکارهای افزایش مصرف CNG است.

حسین‌زاده همچنین در این خصوص گفت: امکان‌سنجی اقتصادی احداث جایگاه‌های CNG، ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، بسترسازی جهت ایجاد جایگاه و توزیع مناسب این جایگاه‌ها جهت ایجاد دسترسی برای عموم مردم نیز از دیگر راهکارهای توسعه این جایگاه‌هاست.

پتروپالایشگاه‌ها مطالبه کمیسیون انرژی از دولت است

عضو مجمع نمایندگان فارس در خصوص توسعه پترو پالایشگاه‌ها در کشور با اشاره به قانون حمایت از توسعه پتروپالایشگاه‌ها مصوب سال 98 و عدم توسعه‌ آن در سال‌های گذشته اظهار کرد: برخی اصلاحات آن قانون در سال 1400، دولت و وزارت نفت موظف به توسعه این صنایع در کشور است و این موضوع در دستور کار مطالبه‌گری کمیسیون انرژی و مجلس شورای اسلامی از دولت قرار دارد که پیگیر این موضوع خواهیم بود.

حسین حسین‌زاده از جمله با اشاره به دلایل کاهش مصرف بنزین گفت: یکی از دلایل مهم این موضوع فروکش کردن بیماری کرونا و لغو محدودیت‌های تردد درون‌شهری و بین شهری است که البته این موضوع از باب فروکش این بیماری جای مسرت دارد. دلیل دیگر نیز افزایش تعداد خودرو در کشور است.

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی درباره کاهش تولید بنزین به اعلام نظر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی استناد کرد و افزود: ظرفیت تولید این محصول در امسال و سال گذشته 103 میلیون لیتر در روز است و موضوع کاهش ظرفیت تولید بنزین شایعه‌ای است که در جامعه پخش شده است و نباید توجه چندانی به آن نمود. در این باب بحث‌های تخصصی وجود دارد که از حوصله این مصاحبه خارج است.

توسعه CNG از منظر پدافند غیرعامل اهمیت دارد

حسین‌زاده در خصوص یارانه سوخت در کشور گفت: از آنجایی‌ که یارانه تعلق گرفته به بنزین بیشتر از CNG می‌باشد، لذا مصرف بیشتر بنزین افزایش یارانه را نیز به‌دنبال دارد که ضروری است نسبت به تنوع بخشی به سبد سوخت در کشور حرکت کرد. یکی از راه‌ها، افزایش مصرف سوخت CNG می‌باشد که علاوه بر کاهش یارانه سبب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی است. همچنین از لحاظ پدافند غیرعامل و عدم وابستگی به یک نوع سوخت خاص نیز دارای اهمیت است.

نماینده مردم لارستان،خنج، گراش و اوز افزود: بطور کلی ارائه یارانه سبب ایجاد رانت برای استفاده‌کنندگان از آن می‌شود و ضروری است در درازمدت کشور به صورت اصولی و هدفمند به سمت کاهش و حذف یارانه‌ها قدم بردارد که ثمرات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای کشور خواهد داشت.

این نماینده مجلس یازدهم در پایان تاکید کرد: تولید یک سند جامع انرژی بروز در کشور که مطابق با اسناد توسعه بالادستی کشور باشد، با مشارکت همه بخش‌های مرتبط با تولید، مصرف، سیاست‌گذاری و نظارت بر حوزه انرژی می‌تواند در حوزه اقتصاد انرژی کشور بسیار تاثیرگذار و مفید واقع شود.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی