شناسه خبر : 84600
تاریخ انتشار : 1400/10/12 15:03
آیا اومیکرون ما را مجبور به تزریق دز چهارم واکسن می‌کند؟

آیا اومیکرون ما را مجبور به تزریق دز چهارم واکسن می‌کند؟

هنوز برای پاسخ به این سوال که آیا تزریق دز چهارم واکسن یا ایمن‌سازی سالانه برای مقابله با سویه اومیکرون ضروری است، زود است؛ زیرا اطلاعات جامعی در مورد محافظت ایجادشده ناشی از دز یادآور و رفتار آنتی‌بادی‌ها در طول زمان در دست نیست.

نورنیوز-گروه جامعه: در حال حاضر سویه اومیکرون در بسیاری از نقاط جهان به گونه غالب تبدیل شده است؛ گونه‌ای با جهش‌های عجیب که برای فرار از ایمنی آموزش‌دیده با واکسن بسیار ماهرتر از سویه‌های دیگر است.

این گونه ویروس با حدود ۵۰ جهش ژنتیکی، رکورد بیشترین تعداد جهش‌های ژنتیکی را به خود اختصاص داده است. به گفته محققان حدود ۳۰ جهش ژنتیکی ویروس در پروتئین اسپایک آن رخ داده است که ابزار اصلی ویروس برای ورود به سلول‌ها محسوب می‌شود. علایم این سویه مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا است که شامل تب، سرفه مستمر و از دست دادن حس چشایی یا بویایی می شود.

تحقیقات گسترده صورت گرفته نشان می‌دهد دو دز واکسن برای ایمنی در برابر این گونه کافی نیست و حتما باید دز یادآور تزریق شود. از طرفی بسیاری از تولیدکنندگان واکسن در تلاشند تا واکسن مخصوص این سویه را آماده و وارد بازار کنند.

سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا با توجه به قدرت شیوع این گونه، نیازی به تزریق دز چهارم واکسن وجود دارد؟ محققان تاکید می‌کنند که هنوز برای صحبت در مورد تزریق دز چهارم یا ایمن‌سازی سالانه برای مقابله با این سویه زود است و باید اطلاعات آماری کافی برای پاسخ به این سوال جمع‌آوری شود که آن هم نیازمند تزریق دز یادآور به افراد و مشاهده پاسخ عمومی به این گونه است.

گرچه ضرورت تزریق دز یادآور برای مقابله با اومیکرون ثابت شده است اما مشخص نیست که محافظت ایجادشده تا چه زمانی طول بکشد و رفتار آنتی‌بادی‌ها در طول زمان چگونه باشد. این سوال که نهایتا تزریق دز چهارم ضروری خواهد بود و اگر چنین است چه زمانی این رویه تجویز می‌شود، هنوز ناشناخته است؛ ولی از نظر محققان این امکان وجود دارد که دز چهارم نیاز باشد.

برخی سیاست‌گذاری‌ها در تلاش است تا مدت زمان لازم بین دز دوم و سوم را کوتاه کنند؛ ولی مطالعات نشان می‌دهد کوتاه‌کردن این زمان فایده چندانی ندارد و تزریق دز یادآور زودتر از ۱۲ هفته پس از دز دوم توصیه نمی‌شود. ۴ تا ۶ ماه زمان مناسبی برای تزریق دز یادآور است.


ایرنا
کلید واژگان
کروناواکسنامیکرون
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی