شناسه خبر : 84584
تاریخ انتشار : 1400/10/11 20:27
تجاوز رژیم صهیونیستی به لاذقیه؛ نشانه اقتدار یا شکست؟!

نورنیوز بررسی کرد؛

تجاوز رژیم صهیونیستی به لاذقیه؛ نشانه اقتدار یا شکست؟!

می‌توان تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به لاذقیه را نه از سر اقتدار و توان‌مندی بلکه برگرفته از مجموعه‌ای از رسوایی‌ها و شکست‌های این رژیم دانست که با جنگ‌افروزی به دنبال پنهان‌سازی آنهاست.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای دومین بار طی سه هفته اخیر منطقه‌ای در نزدیکی بندر لاذقیه سوریه را هدف قرار دادند.

الاخباریه سوریه گزارش داده؛ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی تعدادی کانتینر در بندر لاذقیه را هدف قرار دادند که خسارت‌های مالی به همراه داشته است.

خبرگزاری سانا نیز گزارش کرده است؛ پدافند هوایی سوریه، با این تجاوز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مقابله کرده و مقامات نظامی و سیاسی سوریه نیز پاسخگویی به این تجاوز را حقی محفوظ برای دمشق دانسته‌اند.

با توجه به شکست رسمی سیاست تروریسم‌پروری و هزینه‌سازی نظامی-امنیتی علیه سوریه، حتی کشورهایی چون امارات و فرانسه نیز با اذعان به این شکست اقدام به احیای روابط با دمشق کرده و اتحادیه عرب نیز موضوع بازگشت سوریه به این اتحادیه را طرح کرده‌اند.

بر این اساس می‌توان گفت؛ صهیونیست‌ها با تجاوزهای مکرر به سوریه، علاوه بر پنهان‌سازی شکست سناریوی نظامی و تروریستی علیه دمشق، برآنند تا در کنار آمریکا تروریسم اقتصادی علیه سوریه را اجرایی کنند.

بخشی از این سناریو با تحریم‌های آمریکا موسوم به «سزار» صورت می‌گیرد و بخشی نیز با تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی برای ناامن نشان دادن سوریه و فرار سرمایه‌گذاران تکمیل می‌شود، هر چند رویکرد جهانی به مشارکت در بازسازی این کشور تحقق این سناریو را با ابهامات بسیاری مواجه کرده است.

از سویی؛ رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر طرح اشغال جولان را با شهرک‌سازی‌های جدید در پیش گرفته‌ است، طرحی که مغایر با تمام قوانین بین‌المللی بوده و با واکنش‌های تندی همراه شده است.

با توجه به اهمیت این طرح برای بقای دولت‌مردان متزلزل رژیم صهیونیستی به ویژه «نفتالی بنت» در قدرت، می‌توان گفت که رژیم صهیونیستی با تشدید تجاوزها به سوریه به دنبال انحراف افکار عمومی از طرح‌های اشغالی این رژیم در جولان و تبدیل آن به مابه‌ازای قطع تجاوز به سوریه است.

به عبارت دقیق‌تر؛ بمباران لاذقیه نه یک هدف اصلی بلکه به زعم صهیونیست‌ها ابزاری برای تثبیت اشغالگری و شهرک‌سازی جدید در جولان است.

از آن سو؛ رژیم صهیونیستی که طی هفته‌های اخیر توهم حمله نظامی یک‌جانبه به ایران را سر می‌داد، پس از برگزاری رزمایش مقتدرانه پیامبر اعظم 17 ناگهان خود را در محاصره اقتدار نظامی ایران دید و مجبور به تغییر لحن خود شد، لذا با تکرار تجاوز به لاذقیه سعی دارد بر این تحقیر بزرگ سرپوش بگذارد.

همچنین رژیم صهیونیستی که به شدت نگران حصول توافق در وین است می‌خواهد با تحرکات نظامی همچون تشدید سرکوب و بازداشت در فلسطین و حمله نظامی به سوریه این پیام را به غرب بدهد که در صورت تن دادن به خواسته‌های ایران در مذاکرات، با واکنش بحران‌ساز تل‌آویو در منطقه مواجه خواهند شد.

در واقع؛ تشدید اشغالگری و تجاوزهای رژیم صهیونیستی بیشتر رفتاری باج‌خواهانه از اروپا و آمریکاست که ناشی از رویه و بدعت غلط این کشورها در باج‌دهی‌های گاه و بی‌گاه به این رژیم است و اکنون نیز در جریان مذاکرات وین در حال تکرار است.

بر این اساس؛ می‌توان تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به لاذقیه را نه از سر اقتدار و توان‌مندی بلکه برگرفته از مجموعه‌ای از رسوایی‌ها و شکست‌های این رژیم دانست که با جنگ‌افروزی به دنبال پنهان‌سازی آنهاست.

آنچه مسلم است اینکه؛ سوریه در دفاع از حریم خویش و آزادی جولان کوتاه نخواهد آمد و جمهوری اسلامی نیز در مذاکرات حاضر به نادیده گرفتن حقوق خویش نخواهد بود، لذا اروپا و آمریکا اگر واقعا به دنبال ثبات و امنیت در منطقه و نیز حصول توافق در وین هستند یک گزینه بیشتر ندارند و آن مقابله عملی با رفتارهای بحران‌ساز رژیم صهیونیستی است.

غرب باید بداند که دوران پلیس خوب و بد و تشدید فشار برای امتیازگیری در میز مذاکره پایان یافته و ایران هرگز در برابر این سیاست‌ها از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد، لذا مسئولیت هرگونه اخلال در مذاکرات مستقیما با غرب است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی