شناسه خبر : 84512
تاریخ انتشار : 1400/10/09 12:05
اقدام به موقعی که بسیاری از معادلات سیاسی و امنیتی را تغییر داد

نورنیوز بررسی کرد؛

اقدام به موقعی که بسیاری از معادلات سیاسی و امنیتی را تغییر داد

برگزاری رزمایش کم‌نظیر پیامبر اعظم 17 در میانه مذاکرات وین حاوی این پیام راهبردی بود که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های تولید قدرت ملی در «میدان» و «دیپلماسی» به صورت همزمان برای پیشبرد اهداف کشور استفاده خواهد کرد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۷ که هفته گذشته از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد با ارائه جلوه‌های جدیدی از توانمندی‌های آفندی و پدافندی کشور در حوزه‌های زمینی، دریائی، هوایی، موشکی و پهپادی، تراز دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به صورت قابل ملاحظه‌ای ارتقاء داد و بسیاری از معادلات سیاسی و امنیتی در منطقه را دستخوش تغییر کرد.

سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء دقایقی پیش از شروع این رزمایش در جمع فرماندهان حاضر در اتاق عملیات گفت: در صورتی که تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی ایران از سوی رژیم صهیونیستی جنبه عملی به خود بگیرد، نیروهای مسلح بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده ‌شده برای عبور و مبداء تجاوز را براساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهند داد.

این رزمایش از جهات مختلف پاسخ‌گوی فضای مشحون از تهدیدی بود که طی هفته‌ها و بلکه ماه‌های اخیر از سوی دشمن غربی-صهیونیستی با هدف حاکم‌سازی فضای ترس و بی‌ثباتی در منطقه ایجاد شده بود تا از این رهگذر، نظام در آوردگاه وین از خواسته‌های به حق خود دست کشیده و تن به زیاده‌خواهی و اجبار طرف غربی در مذاکرات دهد.

در جریان برگزاری این رزمایش، علاوه بر انهدام هدف فرضی تاسیسات اتمی دیمونا در سرزمین‌های اشغالی با ابعاد واقعی آن به صورت نقطه‌زنی، فرماندهان نیروهای مسلح ایران به روشنی در مورد چگونگی واکنش قاطع جمهوری اسلامی به هرگونه تهدیدی توضیح دادند.

موضع‌گیری آیت‌الله رئیسی و تمجید از برگزاری این رزمایش نیز حاوی این پیام مهم بود که دولت سیزدهم، «میدان» و «دیپلماسی» را به عنوان ظرفیت‌های تولید قدرت به صورت همزمان برای پیشبرد اهداف کشور بکار خواهد گرفت.

این رزمایش که بنابر گفته سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان از جمله موفق‌ترین رزمایش‌های نظامی برگزار شده به حساب می‌آید، واکنش‌های جالب توجهی از سوی محور غربی-صهیونیستی به دنبال داشت.

بررسی مواضع اعلام شده از سوی مقامات سیاسی و نظامی ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که بر اساس برآوردهای راهبردی واشینگتن، این کشو معتقد است که ایران بدلیل قدرت بسیار بالایی که در حوزه موشک‌های کروز و بالستیک به ویژه از نقطه نظر دقت و قدرت آتش بالا دارد، شرایط متفاوتی را برای خود در منطقه ایجاد کرده است.

قدرت پهپادی ایران نیز چه از نظر برد موثر و چه در حوزه عملیات آفندی، به عنوان مکمل توان موشکی توانسته معادلات قدرت در منطقه را دست‌خوش تحول راهبردی کند.

در این میان؛ ترکیب توان موشکی-پهپادی با توجه به قابلیت‌های ویژه و ارتقاء یافته دو موشک «سجیل» و «قدر» و پرتاب‌گرهای جدید پهپادهای هجومی «شاهد»، نقطه طلایی در رزمایش اخیر بود که برآورد دشمن را در درک تغییر معادلات نظامی منطقه تکمیل کرد.  

شکل‌گیری این باور نزد آمریکایی‌ها زمانی نمود بیشتر پیدا می‌کند که بدانیم فرمانده سازمان تروریستی سنتکام در اظهاراتی که اخیرا منتشر شد، اعتراف کرد که ایران در جریان حمله به پایگاه هوایی عین‌الاسد هر نقطه‌ای را که اراده کرده بود با موشک مورد هدف قرار داد.

ژنرال «فرانک کنت مکنزی» گفته است: تنها سپر دفاعی ما در قبال حمله موشکی ایران به عین‌الاسد جابجایی سریع نیروها برای کاهش آسیب‌پذیری بیشتر بود.

این گزاره‌ها نشان می‌دهد؛ آمریکایی‌ها به این باور رسیده‌اند که تحریم‌های اقتصادی به اصطلاح فلج‌کننده نه تنها تاثیری بر روند توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همچنین افزایش کمی و کیفی توان بومی موشکی و پهپادی کشورمان نداشته بلکه موجب افزایش خلاقیت و تلاش موثر دانشمندان جوان ایران برای خلق قابلیت‌ها و ظرفیت‌های جدید برای کشور شده است.

از سویی؛ ایران بارها با نفی گفتگو در مورد برنامه‌های دفاعی خود از جمله در بخش موشکی و پهپادی صراحتا اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست توان بازدارندگی کشور را به عنوان پشتوانه اصلی امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی به اراده سیاسی کشورهای دیگر گره بزند و از این رو موضع غیر قابل تغییر خود در خصوص ناممکن بودن محدود‌سازی ظرفیت‌های دفاعی کشور را صراحتا تبیین نموده است.

آمریکا در شرایطی که به دلیل شکست‌های مستمر منطقه‌ای در افغانستان، عراق، سوریه و... مجبور به خروج از غرب آسیا شده و همچنین در چارچوب راهبرد مهار چین و ضرورت حضور گسترده‌تر در شرق دور به دنبال اجرای طرح‌هایی است که با استفاده از آن زمینه محدودسازی نقش ایران در منطقه غرب آسیا را فراهم کند.

انتقال رژیم صهیونیستی از حوزه یوروکام به فرماندهی مرکزی سنتکام که از سال ۲۰۲۰ با پیشنهاد ارتش این کشور در وزارت دفاع در دست بررسی بوده و در شرایط جدید به مورد اجرا گذارده شده، مهمترین راهبرد آمریکا در این زمینه است.

با توجه به برنامه‌های گسترده رژیم صهیونیستی در زمینه ساخت و بهره‌گیری از سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی، واشینگتن معتقد است که پیوستن اسرائیل به سنتکام می‌تواند ضمن پر کردن خلاء کاهش نیروهای آمریکا در این حوزه، شرایط لازم برای ایجاد اطمینان در برابر قدرت موشکی و پهپادی ایران را نیز فراهم کند.

حضور رژیم صهیونیستی در حوزه سنتکام که از نظر فرماندهان نظامی آمریکا تحولی بسیار مهم تلقی می‌شود طی ماه‌های اخیر با افزایش همکاری نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه چون امارات و بحرین توسعه یافته است.

رزمایش مشترک اخیر این کشورها در دریای عرب نیز که با هدف تمرین میزان موفقیت سامانه‌های شناسایی و دفاع هوایی و موشکی برگزار شد، گرچه با تبلیغات گسترده‌ای همراه بود اما عملا نتوانست دارای اثرگذاری پیش‌بینی شده باشد.

نکته قابل توجه در این خصوص این است که توانایی‌های رژیم صهیونیستی در حوزه دفاع هوایی و موشکی در نبردهای اخیر این رژیم با گروه‌های مقاومت فلسطین که به «سیف‌القدس» مشهور شد عملا ناکارآمدی خود را نشان داد و موجب شد تا تل‌آویو برای آتش‌بس دست به دامان نیروهای خارجی از جمله مصر شود.

از آن سو؛ برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ سپاه موقعیت کاملا برتر ایران را در منطقه تثبیت کرد، چنانچه سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در این خصوص گفت: در رزمایش اخیر فراتر از گنبد آهنین، سپر موشکی را شکستیم و رد کردیم.

این ضعف ساختاری صهیونیست‌ها در حوزه دفاعی که با رزمایش اخیر وضوح بیشتری نیز پیدا کرده، موجب شد تا مقامات این رژیم مانند «نفتالی بنت» نخست‌وزیر و ژنرال «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش و نیز فرمانده سنتکام تلویحی یا به صراحت از تهدیدات هفته گذشته خود در خلال مذاکرات وین عقب‌نشینی کرده و دست برتر ایران را در معادلات نظامی-امنیتی منطقه باور کنند.    

بنابر آنچه گفته شد؛ می‌توان به قطعیت بر این گزاره تاکید کرد که دشمن آمریکایی-صهیونیستی به این درک از توانمندی ایران رسیده که جمهوری اسلامی در حالی که زیر شدیدترین رژیم‌های تحریمی بوده، علاوه بر ایستادگی و ممانعت از فروپاشی اقتصادی-اجتماعی کشور، ضمن ارتقاء تراز راهبرد نظامی خود در عرصه جنگ سخت، در عرصه جنگ نرم نیز به میزانی از قدرت رسیده که می‌تواند توان خود را از «امنیت‌سازی واکنشی» به «قدرت‌سازی کنش‌گرانه» تبدیل کند.

این همان نقطه‌ای است که تمام محاسبات کاخ سفید و متحدینش را به هم ریخته و آنها را تنها با گذشت چند روز از مذاکرات جدید در وین مجبور به کرنش در برابر منطق ایران کرد.

برگزاری موفق رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ در میانه برگزاری مذاکرات وین ضمن آنکه اثرات راهبردی قابل ملاحظه‌ای در حوزه تغییر معادلات امنیتی در منطقه داشت بخش مهمی از عملیات روانی ضلع غربی مذاکرات وین را نیز که با ‌مطرح نمودن «طرح دوم» (B plan) و اشاره تلویحی به ماهیت نظامی آن برای پیشبرد «دیپلماسی اجبار» علیه مذاکره‌کنندگان کشورمان در جریان بود را بی‌اثر کرد.

این رزمایش کم‌نظیر نشان داد جمهوری اسلامی همان‌گونه که با اراده و آمادگی کافی در عرصه دیپلماسی برای دستیابی به توافق خوب در وین حاضر شده برای دفاع از منافع خود در قبال هر نوع اقدام شرارت‌آمیزی به صورت کامل آماده است.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی