شناسه خبر : 84463
تاریخ انتشار : 1400/10/07 18:24
شهید سلیمانی مصداق بارز اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بود

درگفتگو با «نورنیوز» مطرح شد؛

شهید سلیمانی مصداق بارز اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بود

شهید سلیمانی هم در عرصه سیاسی و هم حوزه فرهنگی-اقتصادی کارهای بسیار ارزشمندی برای افغانستان انجام داد و به همین دلیل ما می‌گوییم که سردار سلیمانی نقشی بی بدیل در عرصه مسائل افغانستان داشت.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: در حوزه سیاست بین الملل نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید مبارزه با هر نوع استعمار خارجی ویژگی ذاتی برخی ملت‌ها است از دیدگاه نگارنده با توجه به شکست اخیر آمریکا در افغانستان و خروج فضاحت بار نیروهای آمریکایی از این کشور جنگ‌زده اگر ملت افغانستان را در زمره مردمانی که مبارزه با استعمار با پوست و گوشت و خونشان عجین شده به شمار آوریم سخنی به گزافه نگفته‌ایم برای درک بهتر این موضوع و نیز  ارائه روایتی از نقش بی بدیل سردار قهرمان سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی در این خصوص، با حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری مدیر مرکز تبلیغی تبیان افغانستان به گفتگو نشستیم.

 از نظر جناب عالی مهم‌ترین نقش سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در تاریخ معاصر افغانستان چیست؟

بزرگترین نقش شهید سلیمانی مقاومت علیه طالبان در دوره گذشته بود که به هر حال به مدت 5 سال حتی شکل گیری و تداوم مقاومت با همکاری سردار سلیمانی صورت گرفت و پیروزی مقاومت هم با همکاری سردار شهید سلیمانی به سرانجام رسید. اگر سردار سلیمانی و سپاه قدس در کنار جبهه مقاومت نبودند قطعاً جبهه مقاومت پیروز نمی‌شد و طالبان در آن روزها به صورت 100 درصدی بر خاک افغانستان تسلط می‌یافتند و بعد از به وجود آمدن حکومت به اصطلاح جمهوریت به رهبری آقای کرزی و بعد آقای غنی باز هم سردار سلیمانی در عرصه‌های مختلف افغانستان حضور داشت. هم در عرصه سیاسی و هم حوزه فرهنگی-اقتصادی کارهای بسیار ارزشمندی برای افغانستان انجام داد و به همین دلیل ما می‌گوییم که سردار سلیمانی نقشی بی بدیل در عرصه مسائل افغانستان داشت.

نور نیوز: اگر بخواهید حاج قاسم را از نگاه ملت افغانستان در چند جمله خلاصه کنید چه می‌گویید؟

شهید سلیمانی یک مسلمان واقعی بود که یاور مستضعین و جهت دهنده جمعیت مسلمان و استکبار ستیزی در صحنه و در همه اوقات بود.

شما در حوزه استکبار ستیزی حاج قاسم سلیمانی را چگونه دیدید و این که به نظر شما اگر حاج قاسم در قید حیات بود آمریکایی ها جرأت انجام جنایتهایی که این اواخر مرتکب شدند را داشتند یا نه؟

ببینید شهید سلیمانی دقیقاً مصداق بارز اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بود. دیگر بالاتر از این نمی‌توان چیزی گفت. آنچه که قرآن در خصوص مقابله با استکبار برنامه و احکام دارد. شهید سلیمانی همان را در عرصه میدان پیاده می‌کرد و عمل وی متناسب و مطابق با احکام قرآن بود. در مورد جنایات آمریکایی‌ها نمی‌توان گفت به هر حال اگر سردار سلیمانی می‌بود آمریکا این کارها را می‌کرد یا نه چون باید ایشان در قید حیات می‌بود. ولی با این وجود طبیعی است که دشمنان ما و شما در هیچ حالی دست از خیانت و جنایت بر نمی‌دارند و نمی‌توان گفت که به عنوان مثال در حال حاضر که سردار قاآنی به جای ایشان هست ضعیف‌تر عمل می‌کند و مشکلاتی که در افغانستان به وجود آمد به دلیل نبود سردار سلیمانی و سیاست اشتباه سپاه قدس است. اتفاقاتی که در افغانستان افتاده محصول تحولات، تطورات و تعاملاتی است که در داخل افغانستان، منطقه و حتی دنیا در رابطه با افغانستان بوده. شاید اگر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌بود اقداماتی انجام می‌داد که مثلاً شرایط به این شکل نمی‌شد اما نمی‌توان به صورت مطلق گفت که اگر شهید سلیمانی زنده بود این اتفاقات در افغانستان نمی‌افتاد.

جناب عالی آینده سیاسی افغانستان را در سالهای آتی چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما آیا طالبان می‌تواند دولت وحدت ملی تشکیل دهد؟

اگر چه موضوع نشست در رابطه با شهید سلیمانی هست ولی جا دارد به موضوع من نظر شما هم بپردازیم. آینده افغانستان به مردم، نخبگان و شخصیتهای حقیقی و حقوقی افغانستان بستگی دارد من بارها  با این سؤال مواجه شدم که آقای مزاری حال و آینده افغانستان چه می‌شود؟ در کابل هم به دوستان گفتم که همه چیز بستگی به مردم دارد. چیزی که مردم افغانستان می‌خواستند اتفاق افتاد و شرایط فعلی کشور خواست مردم افغانستان بود البته حالا به طالبان برنخورد که حکومت اینها پیدا شده و ما خیلی متأثر شده‌ایم نه خیر 20 سال جنایتی که آمریکا در حق مردم ما روا داشت و مشکلاتی که ایجاد کرد در حدی که فعلاً زیرساخت های کشور ما با مشکلات جدی مواجه است اینها در نتیجه بی‌وجهی مردم و نخبگان ما و شخصیتهای سیاسی، فرهنگی و جهادی و غیر جهادی ما بود حالا هم اگر مردم ما بخواهند  اوضاع مطابق میل مردم پیش خواهد رفت اما اگر مردم یعنی شخصیتهای تأثیرگذار سیاسی، فرهنگی و آموزشی باز هم مانند گذشته محافظه‌کارانه و سازشکارانه عمل کنند معلوم است که مشکلات افغانستان ادامه پیدا خواهد کرد و ما روی خوشی را نخواهیم دید.

یا این حساب بهترین راهبرد شما برای برون رفت از وضعیت بحرانی فعلی در افغانستان چیست؟

بهترین راهبرد حضور در عرصه افغانستان است بنده در افغانستان چند اولویت کاری اعلام کرده‌ام که مردم ما باید جداً در این راستا کار بکنند اولویت اول مردم ما فعالیتهای فکری و فرهنگی است چرا که باید آگاهی‌های مردم بالا برود و سطح زندگی آنها ارتقا یابد چون مشکلات ما در طول بیش از 40 سال گذشته ناشی از ضعف فرهنگی ما بوده است. اولویت دوم بحث اقتصاد است زیرا مردم ما دچار چالشهای اقتصادی فراوانی هستند و باید دست به دست هم دهیم تا با طرحهای کارشناسانه وضعیت اقتصاد  مردم را بهبود ببخشیم و اولویت سوم هم بحث امنیت است دشمنان و برخی عناصر مشکوک سعی می‌کنند وضعیت امنیتی کشور را خیلی بحرانی نشان دهند در حالی که من معتقدم وضعیت امنیتی افغانستان به مراتب نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده و طبعاً با حضور مردم و اهتمام شخصیتهای حقیقی و حقوقی مشکلات کمی هم که ما در عرصه امنیتی داریم برطرف خواهد شد و بحث داعش و برخی گروههای تروریستی هم که در افغانستان حضور دارند با وجود این که از طرف آمریکایی‌ها جداً تقویت می‌شوند اما بیش از حد بزرگنمایی می‌شود چرا که اراده و قوت و قدرت مردم ما به مراتب بزرگتر و جدی‌تر از هر گروه تروریستی و مزدور است که می‌تواند در صحنه حضور یابد و گروههای تروریستی را سرجای خودشان بنشاند. اولویت بعدی هم هماهنگی بین مردم و شخصیتها و جریانها است متأسفانه مشکلی که هنوز در افغانستان بعد از بحث فرهنگی داریم اختلافات فراگیر در سطح مردم افغانستان است. که اگر ما بتوانیم این اختلافات را حل کنیم قطعاً موفق خواهیم شد. اولویت بعدی هم تعامل با طالبان است تقابل با طالبان  هیچ سودی ندارد ما باید در افغانستان حضور جدی داشته باشیم با طالبان هم به عنوان واقعیت موجود کشور تعامل و همکاری کنیم آنها را تقویت کنیم اما باید مطالباتمان را در راستای ایجاد حکومت همه شمول و حضور همه اقوام و طوایف در ساختار حکومت افغانستان سامان دهیم تا  بتوانیم زمینه یک حکومت مقتدر مردمی را در افغانستان فراهم کنیم.


گفتگو از علی رحمانی


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی