شناسه خبر : 84449
تاریخ انتشار : 1400/10/07 13:03
تصویب کلیات طرح انتقال آب به سیستان و بلوچستان

تصویب کلیات طرح انتقال آب به سیستان و بلوچستان

نمایندگان مجلس کلیات «طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان» را به تصویب رساندند.

نورنیوزـگروه جامعه: در نشست علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با ۲۱۰ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف خواهد شد زمینه سرمایه‌گذاری برای برداشت آب، نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان (با اولویت انتقال آب به استان سیستان و بلوچستان) را فراهم نماید.

خارج از نوبت بررسی شدن طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان براساس تبصره ماده ۱۰۰ در نشست علنی قبلی مجلس به تصویب رسیده بود و در نشست امروز، پیش از رأی گیری عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص طرح مذکور را قرائت کرد.  

وی مشکل اساسی کشور را در حال حاضر بحث تامین آب دانست و گفت: در شرایط کنونی نمی توان از منابع آب زیرزمینی برداشت کرد و باید این آب را از دریای آزادی که به اقیانوس راه دارد، تامین کرد.

ایری تاکید کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان هیچ منافاتی با قانون ندارد و این طرح توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و حتی شرکت آب و فاضلاب نیز با اجرای این طرح موافق است، اکنون معضل تامین آب بندرعباس به دلیل انتقال آب خلیج فارس حل شده است.

مخالفان طرح انتقال آب به سیستان و بلوچستان: انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان نیازمند میلیاردها تومان اعتبار است/ معضل آب دامنگیر تمام کشور شده است

علی بابائی کارنامی به عنوان مخالف اول کلیات این طرح با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان محروم است و باید با اولویت نسبت به سایر مناطق محروم درباره آن تصمیم‌گیری شود، گفت: یکی از جنگ‌های آینده بر سر آب خواهد بود.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: پارادوکس منافع در استان‌ها بر سر موضوع آب ایجاد خواهد شد که مجلس و دولت باید با کار کارشناسی به آن بپردازند.

وی در ادامه با بیان اینکه مباحث باید طبق فرمایش رهبری لایحه‌محور باشد، عنوان کرد: این طرح نیازمند میلیاردها تومان اعتبار است و بحث میان اصفهان، خوزستان و سایر استان‌ها در حوزه آب بسیار جدی است. ضمن اینکه اصل تأمین آب برای مناطق محروم نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با تأکید بر مدیریت منابع آبی اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی آب و کمیسیون‌های تخصصی باید با آمایش سرزمینی به فکر ۱۰ سال آینده کشور باشند و باید اصل ۴۳ قانون اساسی رعایت شود تا نگاه عادلانه در استان‌ها شکل گیرد.

محمدتقی نقدعلی نیز به عنوان دومین مخالف کلیات این طرح با تأکید بر اینکه انتقال آب از عمان به سیستان اشتباه است، گفت: بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که امضا می‌کنیم در اولویت نیستند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه ۳ اولویت آب، جمعیت و معیشت باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان داشت: قانون‌گذاری‌های ما در این راستا صورت نمی‌گیرد و البته سیستان محروم نباید تشنه بماند اما باید توجه شود امروز مسئله آب فقط مربوط به برخی استان‌های خاص همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان و استان‌های مرکزی نیست بلکه موضوع کل کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید در امور اجرایی ورود پیدا کنیم، عنوان کرد: رئیس مجلس، مجلس تراز را مجلسی لایحه‌محور دانسته است لذا اگر وضعیت اوضاع آب شرب و کشاورزی را می‌دانیم باید تدبیری اساسی برای آن انجام دهیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر نیرو در این خصوص قول‌هایی داده است و شرط آن احیای زاینده رود است در حالی که موضوع انتقال آب سمیرم مطرح می‌شود که هم به اصفهان ضربه می‌زند و هم به مناطق دیگر.

نقدعلی ادامه داد: امروز فولاد مبارکه مصرف آب خام را به صفر رسانده و از تصفیه پساب استفاده می‌کند که خود نوعی جهش در این حوزه است لذا باید راهکاری با استفاده از فناوری‌های جدید پیدا کنیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه قطعا سیستان مظلوم در اولویت قرار دارد و شکی در آن نیست خاطر نشان کرد: باید با مدیریت جامع به گونه‌ای سیاست‌گذاری کرد که همه کشور از آن بهره‌مند شوند.

دهمرده در موافقت : مردم بر اثر بی آبی از استان کوچ می کنند

حبیب اله دهمرده در موافقت با کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گفت: از نمایندگان مجلس برای اولویت به این موضوع تشکر می کنم، تنها نقطه ای که در دنیا به صورت مصنوعی آن را خشک کرده اند و به سرزمین سوخته تبدیل کردند سیستان و بلوچستان است. عصاره همه بدخواهان بشریت دست در دست هم داده اند تا به ایران لطمه بزنند و آن بند را ساختند.

وی ادامه داد: هرساله تقریبا ۴ میلیارد مترمکعب آب آورده داشتیم اما امسال یک مترمعکب هم نداریم. این بند را دایر کردند و یک قطره آب هم به سیستان نمی آید و مردم از استان کوچ می کنند چرا که آب شرب ندارند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: این موضوع فقط برای سیستان و بلوچستان نیست، مثل راه آهنی که از چابهار شروع می شود و به سرخس ختم می شود. سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و حتی خراسان شمالی مشکل بی آبی را دارند و این طلسم باید شکسته شود.

دهمرده تاکید کرد: تمام نقاط ایران می توانند از دریای عمان استفاده کنند و این مشکل زیست محیطی و کمبود آب ایجاد نمی کند و دنیا از این دریا برداشت می کند ولی ما خودمان، خودمان را از آن محروم کرده ایم.

وی تاکید کرد: خودمان را تحریم کرده ایم و ربطی به آمریکا و انگلیس ندارد و موضوع سوءمدیریت بوده است چرا که خیلی قبل تر باید این کار را انجام می دادیم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت جدید آیت الله رئیسی به سیستان آمدند و بر این موضوع بسیار تاکید کردند، موضوع انتقال آب از دریای عمان باعث برطرف کردن مشکلات استان می شود و دولت به این موضوع اعتقاد دارد.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در کمیسیون های تخصصی مجلس به ویژه کمیسیون عمران، تاکید کرد: از کمیسیون های تخصصی مجلس، کارشناسان مختلف، کارشناسان منابع آب و فاضلاب کشور، مرکز پژوهش های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، کمیته آب و فاضلاب کمیسیون عمران مجلس برای پیگیری این موضوع تشکر می کنم چرا که بر این موضوع تاکید کردند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مقام عظمی ولایت در بسیاری از سخنرانی ها بر استان بر موضوع تامین آب مردم استان سیستان و بلوچستان تاکید دارند، ادامه داد: چاره ای جز انتقال آب از دریای عمان نمی ماند و راه و گزینه ای دیگر وجود ندارد، از شما درخواست دارم تا این طلسم آب یک بار برای همیشه شکسته شود.

پاک مهر در موافقت: بحث انتقال آب از دریای عمان راه نجات مردم از تشنگی است

سیدمحمد پاک مهر در موافقت با طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، گفت: با موضوع انتقال آب به شدت موافق هستیم، نه تنها برای استان سیستان و بلوچستان بلکه برای بسیاری از استان هایی که دچار بحران آبی شده اند و این استان ها کم نیستند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان های مرکزی، استان های جنوبی کشور و بسیاری از شهرهای دیگر دچار بی آبی و بحران خشکسالی هستند، میزان بارندگی به شدت کاهش پیدا کرده و اقلیم کشور ما تغییر کرده است و خشک و نیمه خشک شده است و بحران خشکسالی در همه استان ها وجود دارد.

وی افزود: رودخانه های که پر آب بودند مانند اترک در خراسان شمالی کاملا خشک شده و ذخایر آبی پشت سدها کاهش پیدا کرده است. در سال های گذشته ذخایر آبی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بوده است اما در حال حاضر زیر ۵۰ درصد هستند. بحران کم آبی بحران بسیار حادی است نه تنها برای مصارف کشاورزی و صنعت امروزه با بحران کم آبی برای آب شرب هم مواجه هستیم.

عضو مجمع نمایندگان خراسان شمالی ادامه داد: مردم در کشور ما و بسیاری از استان های مرکزی و جنوبی به ویژه استان سیستان و بلوچستان و استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و استان هایی مانند اصفهان، یزد و هرمزگان و کرمان و سمنان و مرکزی با مشکل بحران آب مواجه هستند و مردم تشنه هستند.  نه تنها مردم روستاها و مناطق پراکنده و به ویژه کویری حتی مناطق شهری هم با کمبود آب مواجه هستند باور کنید در خراسان شمالی امروزه اقلیم آن خشک و نیمه خشک شده است، از ۱۱ دشتی که در استان وجود دارد ۸ دشت آن ممنوعه است و در حالت بحرانی وجود دارد، نه تنها نمی توانیم چاه برای آب کشاورزی احداث کنیم با مشکل آب شرب هم مواجه هستیم. بیش از ۳۰۰ روستا در خراسان شمالی وجود دارد که در مرز تنش آبی هستند. بیش از ۸۰ روستا به وسیله تانکر آب رسانی می شوند.

وی ادامه داد: بحث انتقال آب از دریای عمان برای بسیاری از استان های جنوبی و مرکزی کشور راه نجات مردم از تشنگی است. امیدوارم همه همکاران با این طرح موافقت کنند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی