شناسه خبر : 84215
تاریخ انتشار : 1400/09/29 17:30
ایران در این مدت بیشترین کمک بی منت را به مردم افغانستان داشته

ایران در این مدت بیشترین کمک بی منت را به مردم افغانستان داشته

آمریکایی ها به دلیل اختلافات شدیدی که با طالبان در حوزه آینده افغانستان پیدا کردند، تعمداً به دنبال قفل کردن همه مسائل در این کشور هستند.

نورنیوزـگروه سیاست: سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نیوز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیشترین مهمان مهاجر از افغانستان همواره به عنوان کشوری موثر در حوزه مسائل افغانستان مطرح بوده، اظهار داشت: پس از تحولات حاکمیتی که در افغانستان به وجود آمد، ایران همه تلاش خودش را معطوف داشت تا مردم افغانستان در شرایط  امنیت پایدار زندگی کنند. همچینین در حوزه مسائل اقتصادی به دنبال کمک های بی طرفانه و بی منت به مردم افغانستان بود و پس از انفجارها در نقاط مختلف این کشور توسط داعش، بیشترین کمک های انسان دوستانه در مسائل پزشکی توسط ایران بود.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران سعی دارد که یک حکومت فراگیر و همه جانبه با حضور همه اقوام مختلف در افغانستان بوجود آید، خاطرنشان کرد: چندین دوره جلسه در داخل ایران برای این منظور با گروه‌های افغانستانی برگزار شد و در اجلاس اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به عنوان یکی از فعال ترین کشورها در حوزه افغانستان حضور داشت و طرح‌های خود را در موضوع انسانی و کمک به مردم این کشور در جهت امنیت پایدار، مسائل بهداشتی، درمانی و تشکیل یک صندوق بین المللی با محوریت جهان اسلام برای کمک های همه جانبه به مردم افغانستان را اعلام کرد تا یکبار دیگر علاقه‌مندی خود را برای ایجاد ثبات و امنیت برای مردم افغانستان مطرح کند.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با تاکید بر اینکه دلسوز واقعی افغانستان، جمهوری اسلامی ایران است، گفت: یکی از عواقب حضور بیست ساله آمریکایی ها در افغانستان تخریب همه زیر ساخت ها در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. آمریکایی‌ها در ایجاد ملت سازی در افغانستان موفق نبودند و در مسئله دولت سازی هم با شکست و بن بست روبرو شدند. تولید مواد مخدر هم در این مدت 50 برابر شد و شرایط تشکیل گروه‌ها و جریانات تروریستی مانند داعش از دستاوردهای حضور آمریکایی‌ها محسوب می شود.
 
صدرالحسینی با اشاره به اینکه آمریکایی ها شرایطی را برای افغانستان ایجاد کردند که کشورهای دیگر در شرایط کنونی نمی‌توانند تصمیمی قطعی برای حاکمیت در افغانستان اتخاذ کنند، توضیح داد: جرم اصلی که به پای آمریکا نوشته شده این است که مذاکرات مستقیم و مستمری را با طالبان در قطر، قبل از تشکیل حاکمیت جدید تا به امروز داشته‌اند، اما به دلیل اینکه منافعشان در کشور افغانستان تامین نخواهد شد از کمک به ثبات سیاسی به افغانستان خودداری می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال قفل کردن همه مسائل در افغانستان هستند، گفت: آمریکایی ها به دنبال حضور بیشتر در زوایا و جوانب مختلف افغانستان بوده و هستند ولی به دلیل اختلافات شدیدی که با طالبان در حوزه آینده افغانستان پیدا کردند، تعمداً به دنبال قفل کردن همه مسائل در افغانستان از جمله مهمترین موضوع فعلی این کشور یعنی مسئله اقتصادی هستند که این کار با بلوکه کردن اموال و دارایی مردم افغانستان اتفاق افتاده است. این واقعه تلخ در حقیقت چهره واقعی آمریکا در منطقه به خصوص موضوع حضور بیست ساله در افغانستان را به نمایش می‌گذارد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه در پایان، خاطرنشان کرد: عملکرد طالبان در چند ماه گذشته در حوزه تامین امنیت عمومی افغانستان با توجه به وسعت و بزرگی جغرافیایی افغانستان و وجود گروه های تروریستی نیابتی از جانب آمریکا قابل قبول است، اما اینکه که طالبان توانسته باشد همه مولفه‌های حاکمیت در افغانستان را ایجاد کند، تاکنون موفق نبوده است و مهم این است که مردم افغانستان تصمیم گیرنده نهایی برای نوع حاکمیت خودشان در این کشور باشند.


جهان نیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی