شناسه خبر : 84202
تاریخ انتشار : 1400/09/29 11:58
تاثیر منفی بن‌سلمان بر اقتصاد آمریکا

تاثیر منفی بن‌سلمان بر اقتصاد آمریکا

یک رسانه‌ی آمریکایی با اشاره بر تاثیرات روابط آمریکا و عربستان بر اقتصاد این کشور نوشت: پیامد مجازات‌های اقتصادی عربستان علیه آمریکا این هفته خود را نمایان ساخت و واشنگتن را واداشت تا گامی در راستای فروش تسلیحات نظامی به عربستان بردارد.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: وبگاه آمریکایی «اینترست» تحقیقی منتشر کرده که در آن به نحوه تاثیر گذاری «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی بر اقتصاد آمریکا به ویژه از زمان روی کار آمدن  «جو بایدن» از طریق بالا بردن قیمت انرژی و افزایش تورم جهانی می ‍پردازد، موضوعی که بایدن به صورت ضمنی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان ان» هم به آن اشاره داشت و خاطر نشان کرد: «به نظر می رسد، در پس افزایش قیمت جهانی گاز اقدامی سیاسی قرار دارد، چراکه بسیاری در خاورمیانه در این راستا گام برمی دارند».

به نوشته اینترست، نگاه منفی بایدن به بن سلمان به ویژه در قضیه قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار معارض سعودی و سردی حاکم بر مناسبات ریاض – واشنگتن از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، برخلاف دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آثار و تبعات خود را در اوپک و تصمیم گیری های سعودی ها بر بازارهای انرژی دنیا نمایان ساخته و در اولین اقدام در این زمینه،‌ سعودی ها با درخواست بایدن در خصوص افزایش تولید اعضای اوپک مخالفت کردند.

صرف نظر از قضیه خاشقجی،‌ عدم دیدار بایدن با بن سلمان تا حال حاضر و رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال پرونده ی یمن و موضع بایدن در قبال جنگ جاری در یمن از دیگر موضوعاتی است که خشم شدید ولی عهد سعودی از بایدن را به دنبال داشته است.

تاثیر بن سلمان بر اقتصاد آمریکا

اینترست می افزاید: طی 15 ماه که از زمان آغاز بحران کرونا می گذرد، عربستان سعی کرده، تولید اوپک پلاس افزایش نیابد و در این ارتباط دیدارهایی با روس ها نیز داشته است، چون بر این باور است وقتی قیمت یک عدد بوقلمون در عید شکر گزاری در آمریکا چند برابر می شود، چرا نباید قیمت نفت افزایش یابد؟

به نوشته ی این وبگاه، از آنجا که اقتصاد آمریکا تا حدود زیادی بر سوخت فسیلی متکی است که مصرف کنندگان خانگی بهای آن را پرداخت می کنند، بنابراین قیمت مواد غذایی و خوراکی و کالاهای مصرفی تحت تاثیر قیمت انرژی است که از زمان مخالفت اوپک و اوپک پلاس با درخواست بایدن در زمینه افزایش تولید، شاهد افزایش قیمت بوده و بهای گاز در آمریکا به بالاترین سطح خود طی 7 سال اخیر یعنی کپسولی 3.40 دلار رسید.

یکی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا در واکنش به مخالفت عربستان و روسیه با افزایش تولید و رد درخواست بایدن گفت که «محمد بن سلمان با این اقدام عملا مجازات های اقتصادی بر آمریکا تحمیل کرده،‌ درحالی واشنگتن موجب رسیدن وی به قدرت در عربستان شد».

اولین پیامد مجازات های اقتصادی عربستان علیه آمریکا این هفته خود را نمایان ساخت و واشنگتن را واداشت تا گامی در راستای فروش تسلیحات نظامی به عربستان بردارد.

تحلیلگران سیاسی تاکید می کنند که این رویکرد بن سلمان تنها اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بلکه در عرصه سیاسی نیز تصعیف دموکرات ها به رهبری جو بایدن و قدرت گیری بیشتر جمهوری بخواهان را در این کشور به دنبال دارد و به این ترتیب، عملا در صحنه سیاسی آمریکا دست می برد.

به نوشته اینترست، این رویکرد بن سلمان تاثیر بسیار زیاد و عمیقی روی سیاست های انرژی و سوخت تمیز در آمریکا دارد که دموکرات ها شعار آن سر می دهند و بر  دور شدن از اقتصاد متکی بر نفت تاکید دارند که یکی از وعده های انتخاباتی بایدن بود و وعده داده بود که ظرف سه تا چهار سال آینده آمریکا سرمایه گذاری های خود را روی انرژی های جدید متمرکز خواهد کرد، اما در عمل تاکنون گامی جدی از سوی دموکرات ها در این خصوص برداشته نشده و همه اینها روی قدرت دموکرات ها جهت استمرار حضور قدرتمند در صحنه سیاسی تاثیر منفی می گذارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی