شناسه خبر : 83112
تاریخ انتشار : 1400/09/27 13:49
دلیل هراس غرب از همگرایی ایران و همسایگان

نورنیوز بررسی کرد؛

دلیل هراس غرب از همگرایی ایران و همسایگان

دولت سیزدهم با رویکرد همگرایی منطقه‌ای توانسته الگویی نوین از همکاری‌ها در قالب تعاملات دو و چندجانبه را محقق سازد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: دور اخیر اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سه‌شنبه گذشته در ریاض در حالی برگزار شد که برخی محافل رسانه‌ای غربی تلاش کردند وانمود کنند که این نشست اجماع‌سازی علیه ایران بوده است.

این رسانه‌ها حتی با نسبت دادن دیدار اخیر «نفتالی بنت» از امارات، این تحولات را نشانه انزوای منطقه‌ای ایران عنوان کردند.

این خط رسانه‌ای علیه همگرایی ایران و همسایگانش در حالی صورت گرفت که امیر کویت و سلطان عمان در این اجلاس حضور نداشتند. 

هر چند اعضای این شورا بیش از 4 دهه است که برای همگرایی و رسیدن به توافق ارزی، نظامی، اقتصادی و سیاسی تلاش کرده‌اند اما دخالت‌های فرامنطقه‌ای و تقلای کشورهایی مانند آمریکا برای سوء استفاده از آنها برای اهداف بحران‌ساز منطقه‌ای و سوق دادن شورا به رویکرد ضد ایرانی، زمینه‌ساز اختلاف و چند دستگی میان اعضا شده است. 

بر این اساس؛ با توجه به استمرار دخالت‌های اختلاف‌افکن آمریکا و عدم مشارکت برخی از سران در نشست ریاض، ادعای اجماع شورا و انزوای ایران صرفا یک فضاسازی دروغین است. 

از سویی؛ حضور بِنت در امارات نه تنها زمینه‌ساز همگرایی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نشد بلکه بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و ملت‌های منطقه این اقدام امارات را نوعی اشتباه محاسباتی دانسته که در نهایت هزینه‌های سیاسی و امنیتی برای این کشور و منطقه به همراه خواهد داشت. 

با توجه به این مولفه‌ها می‌توان دریافت که ادعای محافل رسانه‌ای عبری-غربی مبنی بر اجماع منطقه علیه ایران و انزوای جمهوری اسلامی ادعایی دور از حقیقت است.

حال این سوال مطرح است که چرا چنین خط رسانه‌ای مطرح شده و چه اهدافی در ورای‌ آن دنبال شده است؟ پاسخ به این پرسش را با مروری بر تحولات ماه‌های اخیر منطقه و دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی می‌توان جستجو کرد. 

نگاهی به تحولات حوزه خلیج فارس بیانگر تعاملات و رویکردهای همگرایانه میان کشورهای عربی و ایران در مسیر کاهش اختلافات و رفع سوء تفاهمات است، چنانچه «شیخ طحنون بن‌زاید» مشاور امنیت ملی امارات در سفری رسمی به تهران با مقامات کشورمان دیدار و طرفین بر توسعه روابط تاکید کردند. 

در همین حال سرلشکر «محمد باقری» در دیدار سرتیپ «عبدالعزیز بن‌عبدالله المنذری» معاون ستادکل نیروهای مسلح عمان و هیأت همراه، با اشاره به روابط دیرینه دو کشور اظهار داشت: سیاست دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران توسعه همه‌جانبه روابط با کشور عمان است که این سیاستی تغییرناپذیر محسوب می‌شود. 

رییس ستادکل نیروهای مسلح همچنین گفت: در مسائل منطقه‌ای، دیدارهایی با مقامات کشورهای امارات و عربستان داشته‌ایم و تا حدودی سوءتفاهم‌ها نیز برطرف شده است. 

مجموع این تحولات نشان می‌دهد که اراده‌ای در میان همسایگان برای توسعه همگرایی ایجاد شده و دیپلماسی فعال و عملگرایانه جمهوری اسلامی توانسته فرآیندی مثبت را در منطقه رقم بزند. 

قطعا این همگرایی برای دشمنان منطقه که منافعشان را در اختلاف‌افکنی جستجو می‌کنند سنگین و غیر قابل پذیرش است لذا با جوسازی رسانه‌ای به زعم خود به دنبال اهمیت‌زدایی از این همگرایی و در صورت توان خدشه‌دار کردن آن هستند. 

نکته دیگر اینکه؛ دولت سیزدهم با رویکرد همگرایی منطقه‌ای توانسته الگویی نوین از همکاری‌ها در قالب تعاملات دو و چندجانبه را محقق سازد که نتیجه آن تقویت دیدگاه مشترک همسایگان برای رفع چالش‌های منطقه نیز بوده است. 

عضویت ایران در شانگهای، فعال شدن اکو، رفع سوء تفاهمات میان ایران و جمهوری آذربایجان، توافق سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای سوآپ گازی، میزبانی از نشست همسایگان برای حل بحران افغانستان و... بخشی از این دیپلماسی موفق منطقه‌ای بوده است. 

از سوی دیگر؛ غرب در جریان مذاکرات وین همچنان در توهم امتیازگیری با اعمال فشار و تهدید است، لذا خط رسانه‌ای مذکور را می‌توان بخشی از این پازل دانست که البته شاهدی دیگر بر عدم اراده سیاسی و منطقی غرب برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی