شناسه خبر : 83063
تاریخ انتشار : 1400/09/25 20:04
مذاکرات، خط تحریف و چند نکته قابل تامل

نورنیوز بررسی کرد؛

مذاکرات، خط تحریف و چند نکته قابل تامل

رونق اقتصادی نه صرفا در گرو لغو تحریم‌ها که در گرو کارآمدی، وحدت ملی در رفع کاستی‌ها و تحقق دیپلماسی منطقه‌ای است. این همان حقیقتی است که غرب به دنبال وارونه جلوه دادن آن است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: مذاکرات میان ایران و گروه 1+4 برای لغو تحریم‌ها در وین در حالی در جریان است که بیشترین تقلای طرف غربی خط «تحریف» است تا از آن برای متشنج‌سازی فضای داخل ایران، بر هم زدن تمرکز تیم ایران در مذاکرات و امتیازگیری بیشتر استفاده کند.

در این چارچوب تحولاتی مشاهده می‌شود که روایت حقیقی آنها برای زدودن پرده وارونه‌نگاری غرب امری قابل توجه است.

نخست؛ ایران از ابتدا با حسن‌نیت و تلاش برای رسیدن به توافق مطلوب ضمن استفاده از کارشناسان خبره، چند بسته پیشنهادی روی میز مذاکرات قرار داده که اگر غرب واقعا به دنبال توافق باشد باید از آن استقبال کند، حال آنکه رویه تهدید و تشدید فشار و تحریم را در پیش گرفته است.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در اندیشکده چتم‌هاوس و سپس در نشست گروه 7 در لندن، بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام گفته؛ مذاکرات وین آخرین شانس ایران برای پیوستن به برجام است!  

در همین حال خزانه‌داری آمریکا نیز تحریم‌هایی علیه چند نهاد و شخصیت ایرانی اعمال کرده است.

از سوی دیگر بایدن نیز در توجیه نظامی‌گری آمریکا در منطقه ادعای حضور در عربستان برای مقابله با ایران را سر داده است.

وزیر خارجه تازه‌کار و بی‌تجربه آلمان نیز که تلاش دارد تا نزدیکی خود به آمریکا و صهیونیست‌ها را در همان روزهای اول کاری‌اش اثبات نماید، از غیر سازنده بودن پیشنهاد و عملکرد مذاکراتی ایران سخن می‌گوید.

نگاهی بر این مواضع به خوبی آشکار می‌سازد که ادعاهایی که ایران را متهم به رفتارها و خواسته‌های بدون منطق کرده‌‌اند، مواضعی کاملا غیرمنطقی و صرفا در چارچوب جوسازی برای امتیازخواهی بوده است.

نکته مهم آنکه ایران به هیچ عنوان از برجام خارج نشده است و حتی کاهش تعهدات برجامی آن نیز در قالب بندهای 26 و 37 برجام بوده است و این آمریکا بوده که از برجام خارج و اروپا نیز فاقد اقدام عملی برای اجرای تعهدات برجامی‌اش بوده است.

دوم؛ بعد دیگری که نیازمند روایت واقعی برای مقابله با روایت دروغین غرب است درباره محور مذاکرات است، چه، محور مذاکرات صرفا درباره رفع تحریم‌ها و تعهدپذیر شدن آمریکا و اروپاست، نه مسئله هسته‌ای و یا حاشیه‌هایی همچون موشکی و منطقه‌ای.

سوم؛ محور دیگر خط تحریف را در ادعای گزینه‌های روی میز می‌توان مشاهده کرد. مواضع برخی مقامات غربی از جمله وزرای دفاع و خارجه آمریکا مبنی بر گزینه نظامی روی میز به دور از هرگونه پایه معقولی است چرا که جهانیان اذعان دارند که آمریکا و تمام متحدانش جرات اقدام نظامی نداشته و ادعای آنها بیشتر به یک طنز بی‌معنا شباهت دارد.

چهارم؛ طی روزهای اخیر برخی افراد و محافل رسانه‌ای التهاب مصنوعی بازار را به ابزاری برای فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایران برای عقب‌نشینی در مذاکرات تبدیل کرده‌اند حال آنکه این تحولات ارتباطی به مذاکرات ندارد و البته با تدابیر ارکان اقتصادی دولت و تحقق دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی در حال مدیریت است.

حقیقت آن است که رونق اقتصادی نه صرفا در گرو لغو تحریم‌ها و وعده‌های گاه و بی‌گاه غرب که در گرو کارآمدی، وحدت ملی در رفع کاستی‌ها و مشکلات و تحقق دیپلماسی منطقه‌ای است. این همان حقیقتی است که غرب به دنبال وارونه جلوه دادن آن و معرفی خود از متهم به ناجی است. 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی