شناسه خبر : 82902
تاریخ انتشار : 1400/09/21 14:47
عملیات پیچیده«Blame Game»غرب در وین/بازی رسانه‌ای با منابع ناشناس

عملیات پیچیده«Blame Game»غرب در وین/بازی رسانه‌ای با منابع ناشناس

جربه مذاکرات سال 2015 و ماقبل آن که منجر به امضای برجام شد، حکایت از این دارد که غربی‌ها همزمان با حضور پای میز مذاکره، رسانه‌های خود را برای جنگ روانی علیه طرف مقابل آماده می‌کنند.

نورنیوز-گروه سیاست: دور جدید مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ از روز پنج‌شنبه (۱۹ آذر) از سر گرفته شد. این مذاکرات پس از وقفه‌ای چند روزه در حالی پیگیری شد که هیئت مذاکره کننده کشورمان با ارائه دو سند مکتوب در موضوعات رفع تحریم‌ها و هسته‌ای، به کلی روند مذاکرات را تغییر داد و راه را برای هرگونه بهانه‌جویی از طرف غربی‌ها بست.

اختیارات گسترده تیم مذاکره‌کننده ایرانی

علیرغم اینکه تیم مذاکره‌کننده ایرانی از اختیارات گسترده در تصمیم‌گیری برخوردار است، اما تیم‌های اروپایی حاضر در مذاکرات باید برای تصمیم‌گیری در خصوص کوچک‌ترین مسائل به پایتخت‌های خود بازگردند؛ به همین خاطر اروپایی‌ها پس از آغاز دور هفتم مذاکرات تصمیم گرفتند چند روزی وین را ترک کنند.

اما نکته‌ی مهمی که لازم است در این گزارش به بررسی آن بپردازیم، نحوه مواجهه رسانه‌های غربی با جو حاکم بر مذاکرات است.

عملیات «Blame Game» غربی‌ها در مذاکرات

رسانه‌های غربی که در این مدت اخبار خود را با اتکا به منابع دیپلماتیک ناشناس منتشر کردند، در عمل نشان دادند هدفی به جز تخریب و برهم زدن مذاکرات ندارند. البته لازم به ذکر است تاکنون صحت هیچیک از این اخبار در عمل مورد تایید قرار نگرفت و صرفاً جوسازی رسانه‌ای از سوی لابی‌های صهیونیستی بود.

در واقع هدف از این جوسازی‌ها، اجرای عملیات «Blame Game» یا همان «بازی مقصرنمایی» از طرف کشورهای غربی علیه کشورمان است.

برای مثال در حالی‌که هیئت مذاکره کننده کشورمان بر مواضع به حق خود تاکید داشت، به یک‌باره خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ناشناس خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه «ایران از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است.»

رویترز در این خصوص نوشت: «مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین پذیرفته‌اند که مذاکرات بر اساس محتوای متونی که تا خرداد ماه امسال مورد توافق قرار گرفته بود، ادامه پیدا کند.»

در واکنش به خبر رویترز، یک منبع آگاه ایرانی گفت: «ایران در گفتگوهای دو جانبه با چین اعلام کرده که متن شش دور قبلی مذاکرات وین قابل احترام است اما چون بر سر آن توافق نشده، قابل مذاکره خواهد بود. بر همین اساس بندهایی از متن که مغایر با توافق ۲۰۱۵ است و یا تامین کننده آن نیست، باید تغییر کند.»

در دیگر سو، روزنامه انگلیسی گاردین نیز با ادعای اینکه با تلاش چین و روسیه، موضع ایران در مذاکرات وین تعدیل شده است، این امر را عامل «نجات مذاکرات هسته‌ای از لبه پرتگاه» و ایجاد فضای «خوشبینی محتاطانه» نسبت به ادامه روند دیپلماتیک جاری توصیف کرد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز در همین راستا از ابراز تعجب و شگفتی چین و روسیه از مطالبات ایران در جریان مذاکرات خبر داد و طی مطلبی نوشت: «چینی‌ها از پیشنهادات جدید هسته‌ای ایران در دور هفتم مذاکرات وین شگفت‌زده شده و سعی کردند آن‌ها را متعادل‌تر کنند.»

برخی دیپلمات‌های اروپایی، که نام‌شان افشا نشده است، در گفتگو با وال‌استریت ژورنال مدعی شده‌اند: «مذاکره‌کننده ارشد چین در کمیسیون مشترک برجام بعد از آگاهی از پیشنهادات ایران سه ساعت با همکار ایرانی خود دو جانبه مذاکره کرد تا این پیشنهادات را متعادل‌تر کند.»

براساس ادعای این روزنامه آمریکایی، «چین به هیئت‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین گفته است که پکن می‌خواهد برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل بین‌المللی باشد.»

وال‌استریت ژورنال همچنین در ادامه گزارش خود، ادعایی را به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی منتشر کرده و آورده است: «چین و روسیه از عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از توافق‌های قبلی خود در شش دور مذاکره هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی شگفت‌زده شده‌اند.»

چین و روسیه پیشنهادات جدید ایران را پذیرفته‌اند

اما بنابر اطلاع خبرنگار مهر، پس از ارائه دو سند عملیاتی توسط ایران، هیئت مذاکره کننده چینی متون پیشنهادی ایران را می‌پذیرد و هیئت روسی نیز پس از انجام گفتگوهای بیشتر با مذاکره‌کنندگان کشورمان، در نهایت از راهبرد اجرایی تهران استقبال می‌کند و آن را مورد پذیرش قرار می‌دهد.

رسانه‌های فارسی زبان خارجی نیز که مانند همیشه سعی در القای ناامیدی و شکست در مسیر مذاکرات را دارند، با پوشش لحظه‌ای و استناد به همین منابع نامعتبر سعی در نمایش اتحاد کشورهای چین و روسیه با اروپا و آمریکا علیه کشورمان را دارند؛ اما در فضای واقعی سیاست نه تنها این اتحاد وجود ندارد بلکه به طرز بی‌سابقه‌ای در بین کشورهای این جمع اختلافات عدیده‌ای وجود دارد.

این اختلافات به حدی است که اکنون علاوه بر اختلاف در بین سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا نیز با اعمال تحریم علیه ۲۶ فرد و نهاد چینی، نشان داد گسل‌های عمیقی بین شرق و غرب وجود دارد.

باقری: فضاسازی دروغین نمی‌تواند خللی در جدیت مذاکره‌کنندگان وارد کند

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان نیز در واکنش به این جوسازی‌های رسانه‌ای در صفحه شخصی خود در توئیتر گفت: «رفتار مسئولانه ایران توافق را زنده نگه داشته است.»

وی ادامه داد: «فضاسازی دروغین خارج از اتاق مذاکره نمی‌تواند خللی در جدیت مذاکره‌کنندگان در رسیدن به توافقی که از حقوق و منافع ملت ایران صیانت کند، وارد سازد»

اما آنچه که در فضای مذاکرات جریان دارد، از این قرار است که هیئت‌های مذاکره‌کننده حاضر در وین بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک، کار بر روی متون را آغاز کرده‌اند و از سوی دیگر کار جدی برای کاهش اختلافات نیز شروع شده است.

مذاکرات وارد فضای مثبت شده است

بنابر اطلاع خبرنگار مهر، در این دور از گفتگوها کار بر روی متون صرفاً به کارگروه‌ها محدود نیست و طرفین در فرمت‌ها و سطوح مختلف در حال کار در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای هستند.

اما نکته قابل توجه در جریان مذاکرات وین، تحرکات سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی است چراکه همزمان با حاکم شدن فضای مثبت و واقع‌بینانه در روند مذاکرات، این رژیم با آغاز جنگ رسانه‌ای به دنبال نمایش عقب‌نشینی ایران از مواضع و مطالبات به حق خود است.

تجربه مذاکرات سال ۲۰۱۵ و ماقبل آن، که در نهایت منجر به امضای سند برجام شد، حکایت از این دارد که غربی‌ها همزمان با حضور پای میز مذاکره، رسانه‌های خود را برای جنگ روانی علیه طرف مقابل آماده می‌کنند. از این رو با آغاز هر دور از مذاکرات، اخباری به نقل از منابع آگاه و دیپلمات‌های ناشناس منتشر می‌شود که می‌توان گفت هرکدام از این منابع یا وجود خارجی ندارند یا دیپلمات‌هایی هستند که در چارچوب سناریوی جنگ روانی، اطلاعات دروغین در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند تا بتوانند با تهییج افکار عمومی، از طرف ایرانی امتیازات بیشتری بگیرند.


مهر
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی