شناسه خبر : 81771
تاریخ انتشار : 1400/09/17 12:57
هشدار سازمان ملل درباره موج جدید مهاجرت از افغانستان

هشدار سازمان ملل درباره موج جدید مهاجرت از افغانستان

فیلیپو گراندی؛ رییس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد هشدار داده‌ که وضعیت افغانستان می‌تواند باعث ایجاد موج تازه مهاجرت افغان‌ها شود.

نورنیوزـ گروه سیاست: گراندی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که در هفته‌های اخیر تعداد افرادی که قصد خروج از افغانستان را دارند، افزایش یافته‌است.

گراندی با بیان این‌که 23 میلیون نفر در افغانستان در سطح شدید گرسنگی به سر می‌برند، گفته‌است که با کمک‌های بشردوستانه نمی‌توان اقتصاد را نجات داد.

گراندی همچنین گفت: «در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تعداد افغان‌ها برای خروج از کشور بوده‌ایم. ما معتقدیم که رونق بحران عمیق‌تر و بزرگ‌تر در دولت و اقتصاد باعث فرار بسیار بیش‌تر به کشورهای همسایه و حتی فراتر از آن خواهد شد.»

بیکاری و وضعیت بد اقتصادی دو دلیل عمده مهاجرت شهروندان کشور افغانستان به ویژه نیروی جوان دانسته می‌شود.

در همین حال، ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان در پیامی‌ از والیان این گروه خواسته‌است که با همکاری مسئولان ذیربط و علما، با کسانی که قصد مهاجرت از کشور را دارند، دیدار کنند و مشکلات‌شان را بشنوند.

آخوندزاده شامگاه روز سه‌شنبه (16 آذر ) در بیانیه‌ «رهنمودی» گفته‌است آن‌عده افغان‌هایی که به بهانه مشکلات سیاسی یا اقتصادی تلاش به ترک کشور دارند و یا برخی‌ها که می‌خواهند با کودکان و زنان به کشورهای غربی بروند، با بعضی مسایل امنیتی، اخلاقی و دیگر مشکلات بشری مواجه می‌شوند.

رهبر طالبان گفته‌است کسانی‌که ترک کشور می‌کنند، در مسیر راه و کمپ‌ها با حالات بدی مواجه می‌شوند که سبب ناراحتی اقارب و هر افغان می‌شود.

ملا هبت‌الله گفته‌است که بر اساس بعضی برنامه‌های «مغرضانه»، عقاید، اخلاق و ارزش‌های معنوی، پناهجویان با خطر مواجه می‌شوند.

او علاوه کرده که برخی برای جواز اقامت، وادار به تهمت‌زدن علیه اسلام و نظام اسلامی و نیز تهیه اسناد جعلی می‌شوند.

ملا هبت‌الله اضافه کرده‌است افرادی که به خارجی رفته، به‌جای این‌که لیاقت مسلکی بسیاری از آن‌ها برای رفاه و پیشرفت کشور خرچ شود، «در آن‌جا صرف کارهای عادی و حتی کارهای حقیر می‌شود».

رهبر طالبان همچنین از مقامات این گروه خواسته‌است که تلاش‌های خود را برای تدابیر بیشتر امنیتی دوام بدهند تا کسی فرصت ارعاب و ترساندن دیگران را نداشته باشد و «خصوصا هیچ‌کسی در برابر خدمات و فعالیت‌های تاجران، کسبه‌کاران و متخصصین موانع ایجاد نتواند».


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی