شناسه خبر : 81740
تاریخ انتشار : 1400/09/16 15:26
داعش و آنچه در اقلیم کردستان عراق می‌گذرد

نورنیوز بررسی کرد؛

داعش و آنچه در اقلیم کردستان عراق می‌گذرد

تنها راهکار موثر برای حذف تروریسم و ناامنی فهم دقیق مسئله و یکپارچگی سراسری عراقی‌ها در قالب ارتش، گروه‌های مقاومت مردمی و پیشمرگه است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در ژوئیه سال 2014 داعش با اشغال موصل علنا با حمایت برخی کشورهای عربی، صهیونیست‌ها و غرب اعلام خلافت کرد و برای سلطه بر عراق و سوریه گام برداشت.

گرچه تشکیل بسیج مردمی با فرمان مرجعیت عالی عراق زمینه‌ساز ناکامی این حرکت شد و در نهایت در سال 2017 خلافت داعش رسما به پایان رسید اما بقایای این گروه تکفیری-تروریستی با حمایت برخی سرویس‌های خارجی در نقاط مختلف بازیابی شدند.

اکنون و در حالی که عراق از یک سو با اعتراض برخی گروه‌های سیاسی و مردم به نتایج انتخابات و از سوی دیگر با اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه پارلمان مبنی بر خروج تروریست‌های آمریکایی از این کشور مواجه است خبرها از حمله عناصر داعش به روستایی در حومه کرکوک و درگیری شدید با نیروهای پیشمرگه کرد حکایت دارد. 

برخی منابع هم از اشغال و کنترل یک روستا توسط داعش خبر می‌دهند. مجموع این تحولات موجب شد تا مقامات اقلیم نشست‌های اضطراری برای بررسی ابعاد این وضعیت برگزار کنند.

نگاهی ریشه‌ای به تحولات عراق نشان می‌دهد که هم‌زمان با تشدید بحران سیاسی و اقتصادی در این کشور، تحرکاتی از سوی مقامات اقلیم کردستان عراق صورت گرفته که مجموع آنها بی‌تاثیر در وضعیت کنونی این منطقه نیست. 

از جمله این اقدامات می‌توان به توافق مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر با مقامات اقلیم کردستان عراق اشاره داشت که بر اساس آن با ادعای یکپارچه‌سازی مدیریت امنیت این کشور بسیاری از مناطقی که تامین امنیت آن به عهده حشد شعبی بوده، از این گروه‌ها بازپس گرفته و عملا با کاهش حضور مقاومت مردمی در مناطق کردنشین و مرزی فرصتی بزرگ برای داعش برای فعال شدن دوباره فراهم آورده است.

اصرار اقلیم کردستان بر میزبانی از نیروهای آمریکایی بر خلاف خواست ملت عراق مبنی بر لزوم اخراج آنان و زمینه‌سازی برای حضور یگان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل از جمله دیگر این اقدامات است. 

سران اقلیم در حالی بر این تصور بوده‌اند که با این رویکردها می‌توانند به تثبیت قدرت و حتی جابه‌جایی جمعیت بر اساس منافع خویش بپردازند که این رفتار عملا زمینه‌ساز فعالیت گسترده‌تر حامیان داعش در اقلیم کردستان عراق شده و تشدید ناامنی علیه این منطقه و کل عراق و منطقه را در پی‌داشته است.  

گسترش این ناامنی‌ها ناشی از اشتباهات محاسباتی است که سران اقلیم با تصور بهره‌گیری از خلاءهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی جاری در عراق و برخوردار شدن از وعده‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس و برخی کشورهای عربی گرفتار آن شده‌اند. 

این اشتباهات تا آنجا پیش رفت که چندی پیش این منطقه میزبان نشستی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود که با اعتراض شدید مردم و مقامات سیاسی و قضایی عراق وادار به عقب‌نشینی از این رویکرد شدند. 

نگاهی به دوران مبارزه عراق با داعش نشان می‌دهد که تنها راهکار موثر برای حذف تروریسم و ناامنی فهم دقیق مسئله و یکپارچگی سراسری عراقی‌ها در قالب ارتش، گروه‌های مقاومت مردمی و پیشمرگه است که با تکیه بر داشته‌های داخلی و حمایت‌های جبهه مقاومت می‌تواند پایان بخش ناامنی در اقلیم کردستان و کل عراق باشد.

امروز عراق پیش از هر چیز نیازمند تسریع در روند سیاسی و تشکیل دولت است و جریان‌های کردی در کنار سایر جریان‌ها می‌توانند با رفع ابهامات در باب تخلفات انتخاباتی و تشکیل دولت برای این مهم گام بردارند. 

از سویی؛ تحقق مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی اصلی مهم در این عرصه است زیرا چنانچه مقامات عراق بارها اسناد و مدارک حمایت آمریکا از داعش را منتشر کرده‌اند، آمریکا نه ناجی عراق که عامل اصلی بحران در این کشور است.

مسعود بارزانی از سران اقلیم کردستان نیز بارها اذعان کرده که وقتی داعش به سمت اربیل یورش برد، جمهوری اسلامی تنها و اولین کشوری بود که به دست سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به حمایت از این منطقه در برابر هجوم داعش پرداخت، حال آنکه آمریکایی که تعهد به حمایت از عراق و اقلیم کردستان داشت نه تنها اقدامی صورت نداد بلکه رسما به حمایت از داعش پرداخت و اکنون نیز همان رویه را ادامه می‌دهد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی