شناسه خبر : 81465
تاریخ انتشار : 1400/09/07 19:43
وزارت آموزش و پرورش و آغاز راه سخت تحول

وزارت آموزش و پرورش و آغاز راه سخت تحول

با گذشت سه ماه از سال تحصیلی و به تعویق افتادن بسیاری از امور این حوزه حساس، وقت آن است که این وزارتخانه با همکاری مجلس حرکت جدی خود برای تحول آموزش و پرورش را آغاز کند.

نورنیوز-گروه جامعه: امروز (یکشنبه) صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش توسط نمایندگان مجلس مورد ارزیابی قرار گرفت و نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد دادند، وزارت‌خانه‌ای که پیش از این دو گزینه برای تصدی آن معرفی و هر دو گزینه توسط مجلس رد شده بود.

یوسف نوری سومین گزینه‌ی دولت برای وزیر آموزش و پرورش، پس از حسین باغگلی و مسعود فیاضی بود. او به جز اینکه معلم است و بر خلاف گزینه‌های پیشین از بدنه‌ی آموزش و پرورش برخاسته‌، تحصیلات مرتبطی نیز با موضوع کار این وزارتخانه دارد.

هرچند وزیر جدید آموزش و پرورش بر خلاف دو گزینه قبل که هر دو متولدین دهه 50 بودند، متولد سال 1340 است و از این جهت در جمع اعضای جوان دولت سیزدهم قرار نخواهد گرفت اما نطق نوری در مجلس نشان داد که برای تحول آمده است.

نوری با 194 رأی موافق به عنوان شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب در این مسند قرار خواهد گرفت. او در نطق امروز خود از لزوم بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به خصوص در دوره کرونا، نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی، مردمی سازی آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت خیرین و فعال‌سازی تشکل‌ها و دغدغه مندان تعلیم و تربیت صحبت کرد.

وزیر آموزش و پرورش از بستن مبادی تعارض منافع و همچنین ممنوعیت فعالیت مدیران ارشد و میانی وزارتخانه و وابستگان نزدیک آنها در مدارس غیر دولتی سخن گفت که نشان می‌دهد عزم خود را برای مبارزه با فساد جزم کرده است.

تقویت مدارس دولتی و توجه به مناطق کم برخوردار، نگاه ویژه به آموزش علوم انسانی، هنر و فنی‌ حرفه‌ای و همچنین تقویت کیفی و کمی نیروی انسانی این وزارتخانه از جمله نقاط قوت برنامه یوسف نوری برای این وزارتخانه است. وزارتخانه‌ای که با داشتن بیشترین نیروی انسانی در بین دستگاه‌های اجرایی با نیازهای کلانی در سطح ملی مواجه است.

کمبود نیروی انسانی، تقویت مدارس دولتی و عدم توان رقابت آنها با مدارس غیرانتفاعی، حل مسئله رتبه‌بندی معلمین، بهبود بنیه علمی و زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان، ایجاد برابری آموزشی میان مناطق حاشیه‌ای و مرکزی، انسداد راه‌های بیسوادی کامل و حل مشکل معیشتی نیروهای این وزارتخانه از جمله مسائل اساسی این دستگاه است. حالا با گذشت سه ماه از سال تحصیلی و به تعویق افتادن بسیاری از امور این حوزه حساس، وقت آن است که این وزارتخانه با همکاری مجلس حرکت جدی خود برای تحول آموزش و پرورش را آغاز کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی