شناسه خبر : 81369
تاریخ انتشار : 1400/09/03 15:11
ایده چماق و هویج برای ایران کارایی‌اش را از دست داده است

ایده چماق و هویج برای ایران کارایی‌اش را از دست داده است

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی به نقل از مقام‌های سابق این کشور نوشت:اگر گفت‌وگوها در وین با شکست مواجه شود، اوضاع به زودی می‌تواند شبیه به بن‌بست تنش‌آمیز بین ایالات متحده و ایران قبل از توافق هسته‌ای 2015 (برجام) شود.

نورنیوز-گروه سیاسی: مقامات سابق آمریکایی می‌گویند اما برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن زمان است و به واشنگتن فضای کمتری برای خنثی کردن بحران می‌دهد.

«اریک بروئر» یک مقام ارشد سابق آمریکایی که در دولت ترامپ و اوباما روی اشاعه تسلیحات اتمی کار می‌کرد، گفته: ما اکنون در مکان متفاوتی نسبت به اواسط تا اواخر دهه 2010 هستیم.

ایالات متحده و متحدان اروپایی نیز قدرت چانه‌زنی کمتری نسبت به دوران دولت اوباما دارند، زمانی که امکان لغو تحریم‌ها انگیزه جذابی برای ایران ایجاد کرد و زمانی که ترس از تحریم‌های بیشتر به دیپلمات‌های غربی اهرم‌های ارزشمندی داد.

اما توافق برجام نتوانست رونق اقتصادی مورد انتظار ایران را فراهم کند و تهدید تحریم‌های بیشتر اکنون وزن کمتری دارد، زیرا حاکمیت ایران بر این باور است که این کشور بدترین چیزی را که ایالات متحده می‌توانست درنظر بگیرد، تحمل کرده است. هویج‌های آمریکا این بار به آن خوشمزگی نیستند و چوب‌هایشان کمتر ضرب دارند!

از دیدگاه ایران، توافق 2015 هرگز به اعتبار خود عمل نکرد، زیرا بسیاری از شرکت‌های خارجی با وجود لغو تحریم‌های متعدد ترجیح دادند از بازار ایران دوری کنند. و ایرانی‌ها استدلال می‌کنند که پایبندی به توافق، زمانی که ایالات متحده از آن در سال 2018 خارج شد، از مسیر منحرف شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی