شناسه خبر : 81337
تاریخ انتشار : 1400/09/02 13:06
مصائب روزنامه نگاری در دوران رکود

مصائب روزنامه نگاری در دوران رکود

طبق تحقیقی که اخیرا توسط مرکز تحقیقات پیو منتشر شده است، روزنامه‌های آمریکایی بین سال های 2008 تا 2019 نیمی از کارکنان اتاق‌های خبر خود را از دست دادند.

نورنیوز-گروه جامعه: آنها که عاشق روزنامه‌نگاری هستند بیش از آنکه به نشستن در اتاق و تایپ کردن اخبار معمولی علاقه داشته باشند به محیط پر جنب و جوش رسانه علاقه دارند. تصویری مانند سریال «news room» که لحظه به لحظه‌ی آن هیجان انگیز است. اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر آن نوع رسانه در حال افول است و روزنامه نگاری دیگر شغل آدم‌های ماجراجو نیست.

طبق تحقیقی که اخیرا توسط مرکز تحقیقات پیو منتشر شده است، روزنامه‌های آمریکایی بین سال های 2008 تا 2019 نیمی از کارکنان اتاق‌های خبر خود را از دست دادند. به طور کلی، 23 درصد از مشاغل خبری کاهش یافت و تنها مشاغلی در این زمینه باقی مانده‌اند که کمتر انتخاب می‌شوند. این گزارش می‌گوید: علیرغم اینکه اغلب روزنامه‌نگاران بیش از 40 ساعت در هفته کار می‌کنند نیمی از روزنامه نگاران کمتر از 40 هزار دلار در سال درآمد دارند.

در سال‌های اخیر بسیاری از روزنامه‌ها با این درک که مطبوعات کاغذی دوران اوج خود را سپری کرده‌اند به فضای مجازی روی آوردند. آن‌ها محتوای خود را به صورت رایگان و آنلاین منتشر کردند. با این تصور که  تبلیغات و ریپورتاژها می‌توانند فروش حضوری روزنامه را جبران کند. اما بر خلاف محاسبه‌ی آنها درآمد تبلیغات برای رسانه‌ها کافی نبود. وقتی رسانه‌ها استراتژی مالی خود را تغییر دادند و روی پرداخت مخاطب متمرکز شدند، نتوانستند آن‌ها را برای پرداخت مجدد اقناع کنند. حالا مخاطبان برای یک دوره نسبتا طولانی به مطالعه رایگان اخبار عادت کرده بودند.

اخیرا در آمریکا شرکت‌های خوشه‌ای مانند سینکلر مدیا و آلدن گلوبال کپیتال، رسانه‌های کوچک‌ را خریداری می‌کنند. رسانه‌هایی که در تلاش‌اند با گرفتن اسپانسر‌ها و فروش تبلیغات درآمد کسب کنند. در برخی موارد، این گروه‌ها از شبکه‌های وسیع خود استفاده کرده‌اند تا از طریق محتوای شبه تبلیغاتی کسب درآمد کنند. در محتوای برخی از آن‌ها مرزی میان تبلیغات و خبر یا گزارش وجود ندارد. برخی دیگر نیز با کوچک کردن تحریریه خود هزینه‌ها را کاهش داده‌اند.

همه‌گیری کرونا نیز مانند بسیاری از صنایع و مشاغل به روزنامه‌نگاری آسیب رسانده است. تعطیلی طولانی مدت ورزش و سرگرمی‌هایی مانند موسیقی و سینما موجب شد که بخش زیادی از محتوای مورد پسند مخاطبان کاهش یابند. بسیاری از خبرگزاری های کوچک در طول همه گیری بسته شده اند حتی خبرگزاری های مشهور، به دلیل از دست دادن درآمد و کاهش رویدادها مجبور به تعدیل نیرو شدند.

هرچند در این شرایط برخی رسانه‌ها از فرصت خانه نشینی مردم استفاده کردند و با پخش آنلاین، اخبار و سرگرمی در رسانه‌های اجتماعی، به کار خود رونق دادند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی