شناسه خبر : 81143
تاریخ انتشار : 1400/08/23 16:48
پاسخی کوتاه به چهار پرسش اقتصادی رئیس‌جمهور

نورنیوز بررسی کرد؛

پاسخی کوتاه به چهار پرسش اقتصادی رئیس‌جمهور

اقتصاد مقوله‌ای وابسته به بخش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و بیاد هر نوع تصمیم‌گیری برای اقتصاد با شناسایی میزان اثربخشی در سایر عرصه‌ها و ایجاد یکپارچگی بین این بخش‌ها در دستور کار رئیس‌جمهور قرار گیرد.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور در جلسه هم‌اندیشی با اقتصاددانان کشور 4 پرسش اقتصادی را مطرح کردند که پرسش بسیاری از مردم ایران است. 

وجود فراوانی منابع طبیعی مناسب و داشتن نیروی انسانی مستعد، تحصیل‌کرده و جوان و همچنین موقعیت جغرافیایی خاص از جمله ظرفیت‌های ایران برای رشد و بهره‌مندی اقتصادی است. با این‌حال  اقتصاد در ایران یکی از چالش‌های دائمی دولت‌ها در هر دوره بوده است.
رئیس‌جمهور این چهار پرسش را بدین صورت عنوان کرده است که:
ـ چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟
ـ چرا تورمی که قرار بود تک رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟
ـ چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟
ـ چرا با وجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در 8 سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟

خسرو سلجوقی کارآفرین اجتماعی و فعال اقتصادی شناخته شده ایرانی به این چهار پرسش چنین پاسخ داده است.

او با توجه به اهمیت حل مسائل اقتصادی ایران می‌گوید بیش از آنکه به چرایی مسائل اقتصادی ایران بیاندیشد، به چگونگی حس مسائل ایران فکر می‌کند.

او بر همین اساس به چهار پرسش رئیسی پاسخ گفته است.

سلجوقی در پاسخ به این پرسش که چگونه و چطور شاخص‌های کلان اقتصاد کشور را مطلوب کنیم؟ پاسخ می‌دهد:
اساسا اقتصاد مقوله‌ای وابسته به سایر بخش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و ضروری است هر نوع تصمیم‌گیری برای اقتصاد با شناسایی میزان اثربخشی در سایر عرصه‌ها و ایجاد یکپارچگی بین این بخش‌ها در دستور کار رئیس‌جمهور قرار گیرد. 

اتخاذ تصمیم در این‌باره باید با توجه به ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی دولت باشد. چگونه و چطور می‌توان این یکپارچگی را بین زیر مجموعه حاکمیت، دولت و ملت فراهم کرد و مسئله نقش دولت در اقتصاد را حل کرد.
پرسشی که می‌بایست تنها با توجه به تفاوت دولت در کشورهای مختلف از نظر گستردگی بدنه و پراکندگی وظایف آن بدان پاسخ داده شود.

این فعال اقتصادی پرسش دوم رئیس جمهور را چنین تفسیر می‌کند که: چگونه و چطور تورم را تک رقمی کنیم؟

تورم ناشی از چاپ اسکناس و یا ایجاد انواع پول بدون وابسته به تولید است و این پول هم برای تأمین پرداخت هزینه دولت است. بهترین راهکار کاهش هزینه مصرفی هم‌زمان با ایجاد فضای مناسب برای تولید است. کوچک‌سازی دولت و اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد از موضوعات مهم اقتصاد ماست که می‌تواند نیاز به چاپ اسکناس و تولید انواع پول کاهش یابد.

اقتصاد رقابتی باید جایگزین اقتصاد پوپولیستی شود و این هم جراحی فرهنگی می‌خواهد. در واقع اقتصاد باید از شعارزدگی به سوی دستیابی به شعارها حرکت کند.

فضای تولید باید با اصلاح قوانین مرتبط با این حوزه مانند قانون کار، قانون بیمه، قانون مالیات و امثالهم بهبود یابد!

موضوع بهره‌وری منابع کشور امری فراموش شده است. موضوعی که حتی اعضای کابینه در هیئت دولت هم کمتر بر آن متمرکز شده‌اند.

او عقیده دارد که باید به سوال سوم رئیس جمهور چنین پاسخ داد. چگونه و چطور یارانه پرداخت کنیم تا مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود ‌بینند؟

تنظیم نظام پرداخت یارانه‌ها، یکی مهمترین موضوعات در پاسخ به این پرسش است. یارانه‌ها باید به اقشار نیازمند پرداخت شود و نه همه گروه‌ها. در نتیجه پرداخت یارانه در قالب انواع بیمه از درمانی، بهداشتی، عمر، سرمایه‌گذاری و در نهایت امکان خرید کالاهایی اساسی با کارت اعتباری فراهم شود. عزت افراد حفظ و زمینه برای تلاش جامعه در انجام فعالیت اقتصادی فراهم گردد. در مقابل برای تولیدکنندگان پرداخت یارانه قدرت رقابت را از بین برده و مبنای تولید رانت می‌شود و فضای لازم برای انواع معضلات را مهیا می‌کند.

این کارآفرین ایرانی به پرسش چهارم این‌گونه می‌پردازد: چگونه و چطور مصارف دولت را کاهش دهیم تا رشد اقتصادی افزایش پیدا کند؟

یکی از اولویت‌های مهم دولت تغییر نظام پرداخت حقوق و دستمزد بر مبنای عملکرد است تا در نتیجه نیروی انسانی فاقد عملکرد و یا بدون نیاز به‌سرعت از سامانه خارج گردد و دستگاه‌های اجرایی فاقد نیاز تعطیل گردد.
دومین مسئله بهبود نظام بهره‌وری در بخش‌ها و بین بخشی و در دستگاه‌های اجرایی و بین دستگاهی و غیره فعال است. برای نمونه هم‌اکنون از اطلاعات ایجاد شده بین دستگاه‌های اجرایی به همدیگر خدمات کمی حاصل می‌شود. به عبارتی هر دستگاهی موظف است چرخ را از نو اختراع کند. در حالی که با تمرکز بر این مسائل می‌توان هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را بالا برد.

نکته دیگر و پایانی اینکه باید اقتصاد پوپولیستی به اقتصاد رقابتی تغییر کند. میزان حضور سازمان‌های  دولتی و خصولتی در اقتصاد کشور شفاف و امکان رقابت بخش غیردولتی و حضور در بازار تبیین شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی