شناسه خبر : 76717
تاریخ انتشار : 1400/08/17 17:16
گام سوم گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در هند

نورنیوز بررسی کرد؛

گام سوم گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در هند

شکست سیاست‌های آمریکا در افغانستان و اخراج نیروهای نظامی واشینگتن از این کشور، آغاز دور جدیدی از صورت‌بندی بازیگران اصلی امنیت منطقه‌ای است که ضرورت همکاری و تشریک مساعی را در این حوزه افزایش داده است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای روز چهارشنبه 19 آبان 1400 (10 نوامبر 2021) با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، چین، هند، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان در دهلی‌نو برگزار خواهد شد.

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کشورمان در این نشست شرکت می‌کند.

این اجلاس با ابتکار جمهوری اسلامی ایران پایه‌گذاری شد و اولین نشست آن برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه غرب آسیا با محوریت «تروریسم در افغانستان» در مهرماه سال 1397 با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای ایران، چین، روسیه، هند و افغانستان در تهران برگزار شد. 

از دستاوردهای اولین نشست منطقه‌ای، تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه امنیتی کشورهای منطقه برای امنیت و ثبات در افغانستان و تقویت سازوکارهای امنیتی سایر سازمان‌های مهم منطقه‌ای نظیر شانگهای برای پیشبرد و به نتیجه رساندن این نشست بود.

در دومین نشست که در تهران برگزار شد و تاجیکستان و ازبکستان نیز به جمع کشورهای عضو اضافه شدند، با توجه به شکل‌گیری مثلث گروه‌های ترویستی در سوریه، عراق و افغانستان و نقشی که برخی کشورهای عربی و آمریکا در تقویت این مثلث داشتند و همچنین نقش‌آفرینی که ایران در فروپاشی این شبکه منطقه‌ای ایفا کرده بود، راهکارهای ایجاد ثبات در افغانستان مورد توافق اعضاء قرار گرفت.

این نشست در شرایطی گام سوم خود را بر می‌دارد که همچنان تحرکات تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و اقدامات ناامن‌ساز آنان در منطقه با هدایت واشینگتن و متحدینش ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

تمرکز نشست گفتگوهای امنیت منطقه‌ای بر روی آخرین تحولات سیاسی-امنیتی در افغانستان است که با توجه به شرایط خاص منطقه و اهداف آشکار و نهان غرب در تسری مداوم ناامنی به سایر نقاط، مورد توجه اعضا قرار گرفته و قرار است به یک سازوکار جامع در این خصوص منجر شود.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات اخیر در افغانستان بر سه راهبرد «گفتگوهای بین‌الافغانی»، «لزوم قطع دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای» و «همگرایی کشورهای منطقه» تاکید داشته است.

افزایش رایزنی و گفتگوی مستمر کشورهای منطقه اصلی‌ترین مسیر شناسایی تهدیدات مختلف و مقابله با نفوذ و نقش‌آفرینی مخرب کشورهای فرامنطقه‌ای در تحولات منطقه است.

شکست سیاست‌های آمریکا در افغانستان و اخراج نیروهای نظامی واشینگتن از این کشور، آغاز دور جدیدی از صورت‌بندی بازیگران اصلی امنیت منطقه‌ای است که ضرورت همکاری و تشریک مساعی را در این حوزه افزایش داده است.

دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایه‌گذار این ابتکار، در جریان نشست سوم، ضمن تبیین دیدگاه‌های تهران در خصوص تحولات منطقه‌ای، در تعامل با مسئولین عالی امنیتی همسایگان افغانستان و روسیه راهکارهای مشترک برای مواجهه با شرایط جدید در این کشور را با همتایان خود بررسی خواهد کرد.


اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی