شناسه خبر : 76681
تاریخ انتشار : 1400/08/16 08:31
چرا موضوع حمله به منزل الکاظمی مشکوک است؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا موضوع حمله به منزل الکاظمی مشکوک است؟

تحولات پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و اعتراض گروهی از مردم این کشور به نتایج آن، به ویژه رخدادهای خونین جمعه گذشته در بغداد، موضوع حمله پهپادی به منزل نخست وزیر این کشور را مشکوک و قابل تامل بیشتری می‌نماید.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: دولت عراق بامداد یکشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با یک پهپاد بمب‌گذاری‌ شده هدف سوء قصد قرار گرفته اما نخست وزیر آسیبی ندیده است.

الکاظمی نیز به فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در توییتی ضمن تاکید برسلامتی خود همگان را به حفظ آرامش و خویشتنداری دعوت کرد.

تحولات پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و اعتراض گروهی از مردم این کشور به نتایج آن، به ویژه رخدادهای خونین جمعه گذشته در بغداد از جمله موضوعاتی است که موضوع حمله پهپادی به منزل نخست وزیر این کشور را مشکوک و قابل تامل بیشتری می‌نماید.

در این رابطه موارد ذیل قابل توجه است:

۱- هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی در عراق به طور قطع با منافع جریان‌های سیاسی دلسوز و گروه‌های مقاومت که برای ایجاد امنیت در این کشور ده‌ها شهید و جانباز تقدیم کرده‌اند در تضاد است.

۲- معترضین به نتایج انتخابات در عراق که مدعی تقلب گسترده و سازمان یافته در انتخابات هستند تاکنون به صورت مسالمت‌آمیز درخواست‌های خود را مطرح کرده‌اند اما با حمله نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن گروهی از مردم در تظاهرات روز جمعه مشخص شد که برخی حاضر به شنیدن اعتراض آرام مردم نیستند و به آن با گلوله پاسخ می‌دهند.

۳- در حالی که کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی رخدادهای خونین روز جمعه در بغداد تشکیل شده و در تلاش برای شناسایی آمرین و عاملین کشتار معترضان است، رخداد حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق به طور قطع موجب به حاشیه رفتن وقایع روز جمعه و نادیده انگاشتن مطالبات معترضان به نتیجه انتخابات خواهد شد و نمی‌تواند منفعتی برای آنان به دنبال داشته باشد.

۴-واکنش سریع برخی عناصر، رسانه‌ها و گروه‌های غرب‌گرا به رخداد حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام، موضوع دیگری است که ابهامات این رخداد مشکوک را بیشتر می‌کند، به ویژه اینکه اظهارات و اظهارنظرهایی از این دست در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

۵- در کنار موارد ذکر شده عدم فعالیت پدافند آمریکایی C_Ram که در سفارت این کشور در بغداد مستقر بوده و با کوچکترین تحرکی در آسمان پایتخت عراق فعال شده و واکنش نشان می‌دهد نیز از موضوعاتی است که به ابهامات موجود در این رخداد دامن می‌زند.

اگرچه طی روزهای آینده و با بررسی دقیق‌تر مستندات مربوط به رخداد حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق، ابعاد و زوایای پنهان آن مشخص‌تر خواهد شد لیکن واقعیت غیر قابل انکاری که از هم اکنون می‌توان به آن اشاره کرد این است که اشغالگران عراق که بر اساس قانون مصوب پارلمان ناگزیر به خروج از این کشور هستند همه ابزارهای سیاسی، امنیتی و نظامی خود را برای ناامن سازی و ایجاد بی‌ثباتی در عراق بسیج کرده‌اند تا از این طریق بتوانند توجیهی برای خارج نشدن از این کشور دست و پا کنند.

هوشیاری، درایت و توجه به ضرورت حفظ و تقویت انسجام سیاسی و ملی به ویژه ارتقاء جایگاه و نقش‌آفرینی سازنده بیت شیعی مهمترین الزامی است که برای عبور از شرایط نگران کننده امروز در عراق ضروری است.


اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی