شناسه خبر : 76647
تاریخ انتشار : 1400/08/15 12:20
شرایط ثبت انگشت‌نگاری چیست؟

نورنیوز بررسی کرد؛

شرایط ثبت انگشت‌نگاری چیست؟

در جرایمی مثل سرقت که فردی وسایلی از دیگران دزدیده است، بسیار محتمل است آثار انگشتی از سارق به جای مانده باشد. در چنین مواردی با دستور مقامات قضایی دادسرا می‌توان درخواست انگشت‌نگاری برای سرقت داد.

نورنیوز ـ گروه جامعه: امروزه استفاده از علوم و فنون جدید در خصوص جرم شناسی گسترش فراوانی یافته است. با استفاده از این راهکارهای جدید تلاش می‌شود تا کشف جرم و انتساب جرم به متهمان با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. 

البته این راهکارها باید در دادگاه و مراجع قضایی از توان اثباتی بالایی برخوردار باشند تا به واسطه آن، اثبات جرایم به راحتی امکان‌پذیر شود.

یکی از روش‌های اثبات جرایم به ویژه در خصوص جرمی همچون سرقت، استفاده از انگشت‌نگاری است که از طریق آن، آثار انگشت به جای مانده از سارق یا سارقان کمک می‌کند تا احراز جرم و اثبات ارتکاب آن توسط متهمین به آسانی صورت گرفته و دادگاه به استناد آن حکم بر مجرمیت متهمان صادر کند. 

نکته مهمی که در ارتباط با جرم سرقت وجود دارد اینکه؛ چون اثبات دزدی بدون مدرک قاعدتا امکان‌پذیر نیست، فرد مالباخته باید پس از طرح شکواییه، اقدام به اثبات سرقت نموده و دلایل و مستندات لازم را در اختیار مراجع قضایی قرار دهد تا ارکان جرم سرقت ثابت شود.

خوشبختانه در حال حاضر مراجع انتظامی کمک‌های فراوانی در جهت اثبات جرم سرقت انجام می‌دهند که این موضوع، کار شاکی را راحت‌تر می‌سازد. 

یکی از مهمترین تحقیقاتی که توسط نیروهای پلیس در ارتباط با کشف جرایم انجام می‌شود، انگشت‌نگاری است. به ویژه در مورد جرایمی همچون سرقت، انجام انگشت‌نگاری برای شناسایی دزد رواج زیادی دارد.

برای اینکه انگشت‌نگاری در جرم سرقت انجام شود، شاکی باید پس از طرح شکوائیه، درخواست انگشت‌نگاری برای سرقت را با مقامات دادسرا مطرح نماید. پس از طرح این درخواست، دایره کشف جرم اداره آگاهی با مراجعه به محل سرقت، انگشت‌نگاری برای سرقت را انجام می‌دهد و نتیجه آن را در پرونده درج می‌کند تا در صورت امکان مراجع قضایی با ملاحظه آن در خصوص سارق حکم صادر کنند.

 


اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی