شناسه خبر : 76644
تاریخ انتشار : 1400/08/15 10:32
آیا حریری از فعالیت در عرصه سیاسی کناره‌گیری می‌کند؟

آیا حریری از فعالیت در عرصه سیاسی کناره‌گیری می‌کند؟

منابع لبنانی گزارش دادند که سعد حریری در انتخابات پارلمانی لبنان مشارکت نخواهد کرد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: بعد از ناتوانی «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان در تشکیل دولت و دور شدن وی از صحنه سیاسی لبنان، گزارش‌های متعددی درباره آینده سیاسی او در سایه عدم مشارکت در انتخابات پارلمانی آینده منتشر می‌شود.

در همین راستا «میسم رزق» نویسنده روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله ای با عنوان «جریان المستقبل در شوک» نوشت، در حال حاضر جریان المستقبل بعد از تصمیم سعد حریری برای عدم شرکت در انتخابات پارلمانی به شکل ناگهانی دچار شوک شده است.

نویسنده این مقاله افزود، «ماشین» جریان المستقبل چند ماه قبل از انتخابات پارلمانی لبنان با سرعت بسیار کمی حرکت می‌کند و دلیل آن تصمیم سعد حریری برای عدم مشارکت در این انتخابات است. اعضای جریان المستقبل در حال حاضر منتظر بازگشت رئیس خود به بیروت هستند تا موضع واقعی وی را درباره کناره گیری از کار سیاسی و روی آوردن به امور تجاری بپرسند. اعضای وابسته به جریان سعد حریری معتقدند که انتخابات پارلمانی لبنان در موعد مشخص برگزار خواهد شد و عدم مشارکت حریری در این انتخابات مایه تاسف است.

بر این اساس حریری در ابوظبی به بهیه حریری، عمه خود و پسر او احمد اعلام کرده است که در انتخابات پارلمانی لبنان مشارکت نخواهد کرد.

نویسنده در ادامه تاکید کرد، اصولا این اقدام بی سابقه در کارنامه سعد حریری از سال 2005 به معنای خروج موقت وی از عرصه قدرت است. البته باید منتظر تصمیم نهایی حریری باشیم؛ چرا که گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سعد حریری برای جلب رضایت عربستان سعودی و کسب بودجه کافی برای تبلیغات در انتخابات مانور می‌دهد تا بار دیگر تحرکات خود را در رسانه‌های سیاسی و اجتماعی از سر بگیرد.

منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند که سعد حریری اکنون در یک دفتر کار می‌کند تا با کمیسیون‌هایی که دریافت می‌کند بدهیهای باقی مانده خود به عربستان را بپردازد. علاوه بر آن کمک‌هایی که نخست وزیر پیشین لبنان از محمد بن زاید در امارات دریافت می‌کند بسیار محدود است؛ چراکه ولیعهد ابوظبی از انجام اقداماتی که محمد بن سلمان را خشمگین می‌کند امتناع می ورزد، به ویژه اینکه بن سلمان هیچ گونه واسطه را برای بهبود روابط خود با حریری نمی‌پذیرد.

در حال حاضر بدهی‌های سعد حریری به یکی از بانکهای عربستان بیشتر از ارزش تمام دارایی‌های وی است و به همین دلیل صحبت‌هایی درباره احتمال اقامت وی در مصر برای سرمایه‌گذاری در این کشور مطرح می‌شود. به نظر می رسد که بن زاید قصد دارد حضانت سعد حریری را از روی دوش خود برداشته و آن را به عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر واگذار کند.

منابع وابسته به جریان «المستقبل» به ریاست سعد حریری تاکید می‌کنند که او توانایی مالی برای شرکت در انتخابات را ندارد. علاوه بر آن روابط حریری با نیروهای این جریان بدتر شده و همین امر حمایت ائتلاف‌های انتخاباتی را برای او نامشخص و تا حدودی دشوار می‌کند.

 

تسنیم


اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی