شناسه خبر : 76636
تاریخ انتشار : 1400/08/14 17:49
مخالفت اوپک پلاس با افزایش سریع قیمت نفت

مخالفت اوپک پلاس با افزایش سریع قیمت نفت

کشورهای عضو اوپک پلاس با هرگونه درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت مخالفت کرده و آن را نه تتها به زیان اقصاد خود، بلکه به ضرر اقتصاد جهانی می‌بینند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: خبرگزاری رویترز 4 نوامبر طی گزارشی اعلام کرد، اوپک و متحدانش روز پنج‌شنبه 13 آبان ماه در نشست خود توافق کردند که به برنامه‌های افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید نفت از ماه دسامبر پایبند باشند و این توافق، علیرغم درخواست آمریکا برای عرضه مازاد برای کاهش افزایش قیمت‌ها صورت گرفت.

کاخ سفید گفت: واشنگتن تمام سازوکارها را برای تضمین دسترسی به انرژی مقرون به صرفه در نظر خواهد گرفت.

درآمد تمام کشورهای تولیدکننده نفت طی پاندمی کورنا کاهش یافت، اما افزایش تقاضا و بهبود وضعیت اقتصاد جهانی به آنها اجازه داد، در ترازنامه‌های خود بازنگری کنند، موضوعی که باعث شد، محدودیت عرضه اوپک پلاس قیمت نفت خام برنت در سه سال اخیر افزایش یابد.

 عربستان سعودی، درخواست افزایش عرضه جهانی نفت از سوی اوپک پلاس را رد کرده و دلیل آن را به زیان اقتصاد کشورهای عضو عنوان کرده است.

منابع آگاه در اوپک پلاس می‌گویند: آمریکا ظرفیت زیادی برای افزایش تولید دارد، مشروط بر آنکه به این باور رسیده باشد که اقتصاد جهان به انرژی بیشتری نیاز دارد.

برخی منابع نیز خاطر نشان کرده‌اند که عربستان سعودی و روسیه مطمئن‌ شده‌اند که قیمت‌های بالاتر باعث افزایش سریع تولید گاز توسط شیل آمریکا نمی‌شود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پنج‌شنبه گفت: تولیدکنندگان می‌خواهند افزایش تولید سریع صورت بگیرد، زیرا از شکست مجدد در مبارزه با پاندمی کرونا و سرعت بهبود اقتصادی بیمناک‌اند.

 او گفت: ذخایر نفت در پایان سال 2021 و اوایل سال 2022 به دلیل کاهش مصرف شاهد افزایش "فوق العاده" خواهد بود.

 الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نیز گفت: از ماه اوت اوپک تاکنون 2 میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی اضافه کرده و به برنامه خود برای اضافه کردن 400 هزار بشکه دیگر در روز در اواخر سال 2021 و ماه‌های ابتدایی 2022 ادامه خواهد داد.

نواک با توضیح اینکه چرا اوپک پلاس تصمیم گرفته تولید بیشتری نداشته باشد، گفت: «نشانه‌هایی از کاهش تقاضای نفت در اتحادیه اروپا در ماه اکتبر وجود دارد، تقاضای جهانی نفت همچنان تحت فشار نوع دلتا کووید است».

جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا روز شنبه از کشورهای بزرگ تولیدکننده انرژی G20 که دارای ظرفیت مازاد هستند، خواسته بود تا تولید را برای تضمین بهبود قوی‌تر اقتصاد جهانی افزایش دهند.

 اظهارات او بخشی از تلاش گسترده کاخ سفید برای تحت فشار قرار دادن اوپک و متحدانش برای افزایش عرضه است.

 سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه گفت: به نظر می‌رسد، اوپک پلاس تمایلی به استفاده از ظرفیت و قدرتی که اکنون در این لحظه بحرانی بهبود جهانی برای کشورهای سراسر جهان دارد، ندارد.

سخنگوی کاخ سفید افزود: بایدن بر این باور است، آمریکایی‌ها باید به انرژی مقرون به صرفه از جمله در پمپ دسترسی داشته باشند و به ما دستور داده، به نظارت بر بازارها ادامه دهیم و آماده باشیم تا در صورت نیاز از همه ابزارها استفاده کنیم.

 بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، آمریکا که عضو اوپک پلاس نیست، شاهد کاهش شدید تولید خود در سال 2020 بود و تولید از آن زمان بسیار کندتر از حد انتظار بهبود یافته است.

نفت آرا


اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی