شناسه خبر : 76563
تاریخ انتشار : 1400/08/10 16:27
از برکت تا اسپوتنیک؛ بازی سیاسی غرب با واکسن

نورنیوز بررسی کرد؛

از برکت تا اسپوتنیک؛ بازی سیاسی غرب با واکسن

بسیاری از دانشمندان جهان در حوزه واکسن کرونا حتی پس از تایید نهادهای دانشگاهی و تحقیقاتی در خود غرب، نمی‌توانند دست‌آوردهای خود را به جهان ارایه کنند.

نورنیوز-گروه جامعه: هفته گذشته آمار واکسیناسیون سراسری علیه کرونا در ایران از میانگین جهانی عبور کرد. اتفاقی که هرچند دیر اما باز هم نشان داد ایران در سخت‌ترین شرایط سیاسی و بین‌المللی نیز می‌تواند با مدیریت صحیح بر مسائل غلبه کند. اما این تنها خبر مهم درباره‌ی واکسن کرونا در هفته گذشته نبود. انتشار مقاله مربوط به نتایج یک واکسن ایرانی در مجله مدیکال وایرولوژی با ضریب تأثیر 6.989 و در رده نشریات Q1 نیز از جمله اتفاقات مهم علمی ایران بود. 

به محض انتشار این خبر برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند با زیر سوال بردن اعتبار این مجله این موفقیت را پنهان کنند. یکی از رسانه‌های واشنگتن نشین تلاش کرده است در مصاحبه‌ای با پرفسور پال گریفیتس سردبیر نشریه « مدیکال وایرولوژی » نشان دهد که این واکسن صلاحیت انتشار در این مجله را نداشته اشت. اما ظاهرا آقای گریفیتس به سوالات غیر علمی خبرنگار شبکه دولتی آمریکا پاسخی ارایه نکرده است. نوع گزارش این شبکه فارسی زبان حاوی نکات جالبی است. ظاهرا انتشار ضریب تاثیر نزدیک به عدد 7 در این نشریه موجب حیرت خبرنگار شده است و تمام تلاش خود را بکار بسته‌است تا پاسخی برای بی‌اعتبار جلوه دادن این موفقیت واکسن ایرانی بیابد.

نویسنده این شبه خبر نوشته‌است: «مطالعات حیوانی واکسن برکت روند داوری همتا را طی کرده است». استفاده از کلمه حیوانی به جای مطالعه پیشابالینی نیز حربه دیگر این رسانه برای تخریب پژوهشگران ایرانی بود. اما در ادامه نتوانسته‌ پاسخی سیاسی از دهان این چهره علمی خارج کند و به همین دلیل در ادامه نوشته است: « با این حال پرفسور گریفیتس به این پرسش که چطور این مقاله تحقیقی ارزیابی شده و به مرحله انتشار در نشریه رسیده پاسخ نداد».

بسیاری از دست‌آوردهای علمی جهان علی‌رغم تایید نهادهای دانشگاهی و تحقیقاتی مستقل در غرب، نمی‌توانند دست‌آوردهای خود را به جهان ارایه کنند. چرا که برخورد سیاسی دولت آمریکا و رسانه‌های وابسته به کاخ سفید مانع از شفافیت علمی می‌شود. اینکه اهداف این رسانه و دیگر هم‌پیاله‌هایش از تولید چنین محتوایی چیست به خوبی مشخص است اما باید دانست ایران تنها قربانی نظام بین‌المللی درمان نیست.

اتفاقی که برای واکسن کوویران برکت رخ داده است برای واکسن‌های معتبر دیگری مانند اسپوتنیک نیز به شکل دیگری تکرار شده بود. درحالی که مقالات اثربخشی این واکسن را مجله لنست به عنوان یکی از معتبرترین مجلات پزشکی منتشر کرده و اساتید مختلفی از دانشگاه‌های لیدز و ردینگ انگلیس موثر بودن این واکسن را تایید کرده‌اند، سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا حاضر به تایید آن نیستند. واکسنی که در حال حاضر پنجاه دولت جهان متقاضی استفاده از آن هستند. کشورهایی نظیر هند، برزیل، چین، کره جنوبی، امارات ، مجارستان و آرژانتین که برخی از آنها سطح بالایی از واکسیناسیون را انجام داده‌اند.

پای این مسئله به گفت و گوهای اجلاس بیست نیز باز شده است و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه از عدم تائید بین‌المللی واکسن اسپوتنیک‌وی ساخت این کشور انتقاد کرد.

درحالیکه در اجلاس گروه 20 در مورد اهدای واکسن به کشورهای درحال توسعه بحث صورت خواهد گرفت، پوتین از اینکه واکسن اسپوتنیک در این میان جایی ندارد گله کرده و سران این گروه را به انحصارطلبی و رقابت ناسالم و غیرصادقانه متهم کرد.

روسای جمهور روسیه و چین به رم سفر نکرده و از طریق ویدئوکنفرانس با اجلاس گروه 20 ارتباط گرفتند. رییس جمهور چین نیز از کشورهای تولیدکننده واکسن خواسته تائید دوجانبه واکسن‌های یکدیگر را در دستور کار قرار دهند.

روسیه عقیده دارد آژانس دارویی اروپا و سازمان بهداشت جهانی تلاش می‌کنند تا موفقیت واکسن روسی تایید نشود. الکساندر گینسبورگ، رئیس مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروب شناسی گامالیا روسیه نیز گفت که آژانس دارویی اروپا و سازمان بهداشت جهانی موفقیت واکسن روسی و ضد کرونای اسپوتنیک v را نادیده می گیرند.

او در مصاحبه با یک روزنامه روسی گفت: پویش واکسیناسیون نشان داد که واکسن اسپوتنیکv  به خوبی از بدن در برابر طیف گسترده‌ای از سویه های ویروس کرونا محافظت می‌کند. اما آژانس دارویی اروپا و تا حدی سازمان بهداشت جهانی نمی‌خواهند این را ببینند.

مجموعه این رفتارها از سوی نهادهایی که ادعای مدیریت جهان در پاندمی کرونا را دارند به خوبی نشان می‌دهد آنچه تا کنون به عنوان برنامه جهانی مبارزه با کرونا مطرح شده است چیزی جز انحصارطلبی دولت‌های غربی نیست.

دانشمندان سراسر جهان از جمله ایران با تلاش‌های شبانه روزی توانسته‌اند واکسن‌ کرونا را کشف و عرضه کنند اما ظاهرا غرب تمایل دارد به جای همکاری بین‌المللی به نفع بشریت، سلطه خود بر زندگی مردم جهان را توسعه دهد. اتفاقی که تنها با همکاری دیگر دارندگان واکسن مانند ایران، روسیه و چین قابل خنثی سازی است.

 


اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی