شناسه خبر : 76459
تاریخ انتشار : 1400/08/06 13:24
حمله به پایگاه آمریکایی التنف و سئوالاتی که بی‌پاسخ ماند

نورنیوز بررسی کرد؛

حمله به پایگاه آمریکایی التنف و سئوالاتی که بی‌پاسخ ماند

آنچه در پایگاه التنف روی داده بیانگر این اصل بدیهی است که زوال یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در صحنه جهانی سرعت گرفته و آنها جز خروج از منطقه‌ غرب آسیا گزینه دیگری ندارند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: چهارشنبه هفته گذشته رسانه‌ها از شنیده شدن صدای انفجار در پایگاه التنف و وقوع حمله هوایی به محل استقرار نظامیان آمریکایی در سوریه خبر دادند. 

این حمله به پایگاه آمریکایی‌ها و شبه نظامیان تحت حمایت آنها در حالی صورت گرفت که چند مقام آمریکایی مدعی شدند ایران پشت این حمله پهپادی بوده است. 

این مقام‌ها که نخواسته‌اند نامشان فاش شود در ادامه ادعایشان گفتند؛ پهپادها ایرانی بوده و به نظر می‌رسد که ایران استفاده از آنها را تسهیل کرده است.

پیش از این نیز «بیل اربن» سخنگوی سنتکام در بیانیه‌ای مدعی شد که این پایگاه مورد حمله عامدانه و هماهنگ قرار گرفته است. 

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفت: حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در التنف سوریه، پیچیده و عامدانه بوده است. 

مجموعه این مواضع با هدف متهم کردن ایران یا همان رویکرد ایران‌هراسی در حالی صورت گرفته که نه تنها جمهوری اسلامی بلکه تمام ارکان جبهه مقاومت از گروه‌های فلسطینی گرفته تا حزب‌الله لبنان، سوریه و گروه‌های مقاومت عراق و یمن دارای چنان قدرت و صداقتی هستند که مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند. 

در این خصوص چند نکته قابل توجه است:

نخست؛ آمریکا که ایجاد کننده و حامی گروه‌های تروریستی در سوریه بوده اشغالگرانه در سوریه حضور یافته و اقدام به تاسیس پایگاه نظامی کرده است. بر اساس قوانین بین‌المللی هر کشوری حق دفاع از تمامیت ارضی و مبارزه با اشغالگران را دارد و سوریه نیز از این حق برخوردار است که با آمریکا و دست نشانده‌های تحت حماتش مقابله داشته باشد. 

دوم؛ حضور ایران در سوریه به درخواست دولت قانونی و مردمی این کشور بوده و برای آزادی تمامی اراضی این کشور از چنگال تروریست‌ها و اشغال‌گران، به حمایت از اقدامات دولتمردان و ارتش سوریه می‌پردازد، لذا آمریکا به جای ادعاهای واهی باید پاسخگوی اشغالگری خویش بوده و هر چه سریع‌تر این کشور را ترک نماید. 

سوم؛ حدس قوی‌تر درباره عملیات حمله به پایگاه التنف، خودزنی آمریکایی‌ها برای توجیه اشغال‌گری است، چنانچه «فاکس‌نیوز» گفته ارتش آمریکا از حمله‌ای که هفته پیش به پایگاه التنف انجام شد، اطلاع داشته و با هواپیماهای «سی 130» نزدیک به 200 سرباز خود را قبل از وقوع حمله تخلیه کرده و تنها 24 سرباز در پایگاه باقی مانده‌ بودند.

به بیان دقیق‌تر؛ با توجه به زنجیره شکست‌های آمریکا در منطقه که به فرار اجباری از مناطقی چون افغانستان منجر شده و می‌رود تا در عراق و سوریه نیز تکرار شود، این سناریو دور از ذهن نیست که آنها با خودزنی به دنبال یافتن پنجره‌ای برای فرار از این وضعیت بحرانی باشند. 

به هر تقدیر آنچه در پایگاه التنف روی داده بیانگر این اصل بدیهی است که زوال یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در صحنه جهانی سرعت گرفته و آنها جز خروج از منطقه‌ غرب آسیا گزینه دیگری ندارند.

از آن‌سو دل‌بستگان به حمایت کاخ سفید نیز باید دریافته باشند که آمریکا دیگر آن ناجی ادعایی نیست و در صورت ادامه این دلبستگی و همراهی سرنوشتی جز سقوط و نابودی در انتظارشان نخواهد بود و این همان حقیقتی است که آمریکا به دنبال پنهان کردن آن است.


اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی