شناسه خبر : 76458
تاریخ انتشار : 1400/08/06 13:07
آیا قوانین مربوط به کودک آزاری بازدارنده است؟

نورنیوز بررسی کرد؛

آیا قوانین مربوط به کودک آزاری بازدارنده است؟

کودک آزاری به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. بر اساس قانون، کودک آزاری به هر روشی که باشد جرم محسوب شده و فرد خاطی مجازات می‌شود.

نورنیوز ـ گروه جامعه: کودکان سرمایه های یک جامعه هستند و تربیت و حقوق آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل قوانین و کنوانسیون های زیادی در دنیا به کودکان اختصاص داده شده تا از حقوق آن ها به بهترین صورت دفاع شود.

در ایران نیز قانون حمایت از کودکان در سال 1383 تصویب شده و طی آن قوانین مربوط به حقوق کودکان و مجازات کودک آزاری مشخص شده است.

کودک آزاری به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آنها می‌توان به کودک آزاری روانی، کودک آزاری جسمی و کودک آزاری جنسی اشاره کرد‎. 

کودک آزاری گاهی همراه با خشونت و ضرب و شتم است و زمانی به صورت روانی است که طی آن عزت نفس کودک از بین خواهد رفت‎. ‎کودک آزاری به هر شکلی که باشد مطابق قانون جرم محسوب شده و فرد خاطی مجازات خواهد شد.

بر اساس قانون حمایت از کود‌‌کان و نوجوانان‌، همه اشخاصی‌ که‌ به‌ سن‌ 18 سال‌ تمام‌ هجری‌ شمسی‌ نرسید‌‌ه‌اند‌‌ از حمایت‌های‌ ذکر شده د‌‌ر این‌ قانون بهره‌مند‌‌ می شوند.

بر اساس ماد‌‌ه 2 این قانون هر نوع‌ اذیت‌ و آزار کود‌‌کان‌ و نوجوانان‌ که‌ موجب‌ شود‌‌ به‌ آنان‌ صد‌‌مه‌ جسمانی‌ یا روانی‌ و اخلاقی‌ وارد‌‌ شود‌‌ و سلامت‌ جسم‌ یا روان‌ آنان‌ را به‌ مخاطره‌‌ اند‌‌ازد‌‌ ممنوع‌ است‎.

د‌‌ر ماد‌‌ه 3 قانون گفته شده،خرید‌‌، فروش، بهره‌کشی‌ و به‌ کارگیری‌ کود‌‌کان‌ به‌ منظور ارتکاب‌ اعمال‌ خلاف‌ از قبیل‌ قاچاق، ممنوع‌ و مرتکب، حسب‌ مورد‌‌ علاوه‌ بر جبران‌ خسارات‌ وارد‌‌ه‌ به‌ 6 ماه‌ تا یک‌ سال‌ زند‌‌ان یا به‌ جزای‌ نقد‌ 10 میلیون ریال‌ تا 20 میلیون‌ ریال‌ محکوم‌ خواهد‌‌ شد‎.

همچنین د‌‌ر ماد‌‌ه‌ 4 تأکید‌‌ شد‌‌ه، هر گونه‌ صد‌‌مه‌ و اذیت‌ و آزار و شکنجه‌ جسمی‌ و روحی‌ کود‌‌کان‌ و ناد‌‌ید‌‌ه‌ گرفتن‌ عمدی‌ سلامت‌ و بهد‌‌اشت‌ روانی‌ و جسمی‌ و ممانعت‌ از تحصیل‌ آنان‌ ممنوع‌ و مرتکب‌ به‌ سه‌ ماه‌ و یک‌ روز تا 6 ماه‌ حبس یا تا 10 میلیون‌ ریال‌ جزای‌ نقد‌ محکوم‌ می‌شود‎.‎

در ماد‌‌ه‌ 5 به جنبه عمومی جرم اشاره وتأکید‌‌ شده، کود‌‌ک آزاری‌ از جرائم‌ عمومی‌ بود‌‌ه‌ و احتیاج‌ به‌ شکایت‌ شاکی‌ خصوصی‌ ند‌‌ارد‎.‎

د‌‌ر ماد‌‌ه‌ 6 این قانون آمد‌‌ه است که همه‌ افراد‌‌ و مؤ‌سسات‌ و مراکزی‌ که‌ به‌ نحوی‌ مسئولیت‌ نگهد‌‌اری‌ و سرپرستی‌ کود‌‌کان‌ را بر عهد‌‌ه‌ د‌‌ارند‌‌، مکلفند‌‌ به‌ محض‌ مشاهد‌‌ه‌ موارد‌‌ کود‌‌ک آزاری‌، مراتب‌ را جهت‌ پیگرد‌‌ قانونی‌ مرتکب‌ و اتخاذ تصمیمی‌ مقتضی‌ به‌ مقامات‌ صالح‌ قضایی‌ اعلام‌ کنند. تخلف‌ از این‌ تکلیف‌ موجب‌ حبس‌ تا 6 ماه‌ یا جزای‌ نقد‌ تا پنج‌ میلیون‌ ریال‌ خواهد‌‌ بود‎.

همچنین د‌‌ر ماد‌‌ه‌ 8 این قانون تصریح شد‌‌ه اگر جرایم‌ موضوع‌ این‌ قانون‌ مشمول‌ عناوین‌ د‌‌یگر قانونی‌ شود‌‌ یا د‌‌ر قوانین‌ د‌‌یگر حد‌‌ یا مجازات‌ سنگین‌تری‌ برای‌ آنها مقرر شد‌‌ه‌ باشد‌‌، حسب‌ مورد‌‌، حد‌‌ شرعی‌ یا مجازات‌ اشد‌‌ اعمال‌ خواهد‌‌ شد‎.

به نظر می رسد قوانین مربوط به کودک آزاری و مجازات هایی که برای آن پیش بینی شده با توجه به گذشت نزدیک به 20 سال از تصویب قانون و الزامات اجتماعی جدید می بایست مورد بازنگری قرار بگیردو برای افزایش بازدارندگی در این حوزه،مجازات های جدی تری پیش بینی شود.


اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی