شناسه خبر : 76395
تاریخ انتشار : 1400/08/04 11:35
آگاهی مسلمانان عامل ناکامی دولت‌های سازشکار منطقه است

آگاهی مسلمانان عامل ناکامی دولت‌های سازشکار منطقه است

مهم‌ترین موضوعی که کشورهای اسلامی را دچار اعوجاج و لغزش در حوزه مسائل مبارزه با رژیم‌صهیونیستی و همراهی با فلسطینیان کرده، مساله وابستگی دولت‌ها، رهبران و مسئولان سیاسی آن کشورها است. البته هیچ‌گاه‌ رهبران وابسته دولت‌ها نتوانستند همراهی خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌جز تعداد قلیلی از کشورها در سالیان اخیر به‌صورت آشکار و شفاف بیان کنند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: حسینیه امام‌خمینی(ره)، در روز ولادت پیامبر مکرم اسلام و به‌مناسبت هفته وحدت، میزبان میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام بود. رهبر انقلاب در این نشست، بر لزوم وحدت مسلمانان جهان حول محور مساله فلسطین تأکید کردند و در ادامه «ادای حق جامعیت اسلام» و «اتحاد مسلمین» را دو مورد از مهم‌ترین وظایف امروز امت اسلامی دانستند. با هدف بررسی شرایط کنونی جوامع اسلامی منطقه و جهان، گفت‌و‌گویی با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه را می‌خوانید.

جمهوری اسلامی در زمینه ایجاد وحدت میان دولت‌های اسلامی حول مساله فلسطین چه نقشی داشته و دارد و در مواجهه با این مساله، در کجای معادلات قرار می‌گیرد؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که انقلاب اسلامی قبل از تشکیل جمهوری اسلامی تشکیل داد، موضوع توجه به فلسطین و اشغالگران آن، یعنی رژیم‌صهیونیستی بود. حضرت امام به‌عنوان مبدع و رهبر انقلاب اسلامی از روزهای اول مسائلی چون جایگاه فلسطین در جهان اسلام و مساله آزادسازی قدس شریف را در فرمایشات و نوسته‌های خود آورده بودند و سال 1340، به‌طور رسمی این موضوع را مرتبط می‌دانستند به مساله موفقیت اسلام در گستره جهان. فراموش نمی‌کنیم در مبارزات حضرت امام(ره) با محمدرضا پهلوی و رژیم پهلوی، موضوع ارتباط این رژیم با رژیم غاصب صهیونیستی و همچنین بی‌توجهی شاه کشور شیعه یعنی محمدرضا پهلوی به مساله آزادسازی فلسطین جزء موضوعاتی بود که حضرت امام بیان می‌کرد. یعنی حتی در روزهای اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سفارت رژیم فاسد صهیونیستی به فلسطینیان واگذار شد و سفر رهبران فلسطینی از همان هفته‌های اول پس از پیروزی انقلاب نیز به ایران آغاز شد و تا امروز این روند و حمایت‌ها ادامه دارد. پس از رحلت حضرت امام، رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع فلسطین را به‌عنوان محوری‌ترین موضوع جهان اسلام، در دیدارها، نوشته‌ها و هشدارهای متعدد خود بیان کرده‌اند. امروز هم بخش قابل‌توجهی از فلسطینیان مبارز و مجاهد به نقش جمهوری اسلامی به‌عنوان نخ تسبیح مبارزه با رژیم‌صهیونیستی اشاره دارند و بر آن تصریح می‌کنند. درطول 43 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ موضوعی مانند موضوع آزادسازی فلسطین و بازگشت ملت فلسطین به سرزمین‌های مادری خود به‌عنوان موضوعی لایتغیر در حوزه جهان اسلام مطرح نشده است. همچنان که مبارزه با نظام سلطه درطول 43 سال گذشته به‌عنوان محوری‌ترین موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی مطرح است، مساله آزادی فلسطین و مقابله و مبارزه با رژیم‌صهیونیستی نیز به‌عنوان محوری‌ترین موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی با محوریت جهان اسلام مطرح است. در رابطه با فلسطین کمتر کشوری از کشورهای اسلامی هست که در این موضوع دچار لغزش نشده باشد. اما جمهوری اسلامی در دفاع از فلسطین همواره ثابت‌قدم بوده، به همین دلیل است که امروز می‌گوییم جمهوری اسلامی، محوری‌ترین و شاخص‌ترین جریان مبارزه با رژیم‌صهیونیستی بوده و آزادی فلسطین را در دستورکار قولی و عملی خود قرار داده است.

حوادث منطقه مانند انتخابات اخیر عراق یا اختلافات درونی لبنان، چقدر می‌تواند بر روند وحدت میان کشورهای مسلمان تاثیر منفی بگذارد؟

مهم‌ترین موضوعی که کشورهای اسلامی را دچار اعوجاج و لغزش در حوزه مسائل مبارزه با رژیم‌صهیونیستی و همراهی با فلسطینیان کرده، مساله وابستگی دولت‌ها، رهبران و مسئولان سیاسی آن کشورها است. البته هیچ‌گاه‌ رهبران وابسته دولت‌ها نتوانستند همراهی خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌جز تعداد قلیلی از کشورها در سالیان اخیر به‌صورت آشکار و شفاف بیان کنند. این ترس رهبران بازمی‌گردد به آگاهی روزافزون مردم جهان اسلام از مسائل فلسطین. درحقیقت مردم جهان اسلام اجازه ندادند این وابستگان به نظام سلطه بتوانند مساله فلسطین را به‌طور کامل محو کرده و رژیم‌صهیونیستی را به‌عنوان صاحب اصلی معرفی کنند. این نکته هم باید موردتوجه قرار گیرد، به‌نظر می‌رسد جنبش بیداری اسلامی که یکی از مهم‌ترین حرکت‌های جهان اسلام محسوب می‌شود، تا حد قابل‌توجهی مسیر خود را یافته و توانسته در این راه، آگاهی‌بخشی‌های عمومی خود را به ملت‌های اسلامی منتقل کند، که البته این مسیر در میانه است و حتما باید در این موضوع رهبران دینی، سیاسی و فرهیختگان کشورهای مختلف در حوزه‌های علوم سیاسی، علوم دینی و رسانه، نسبت‌به واقعیت‌های موجود، در مبارزه فلسطینیان با رژیم‌صهیونیستی به آگاهی‌بخشی‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق خود بپردازند.

با توجه به اینکه پرونده مساله فلسطین برای جمهوری اسلامی ایران همچنان باز است و مشکلات مردم فلسطین هنوز حل نشده و نیز با توجه به سخنان رهبری می‌توان این برداشت را داشت که وحدت مسلمین هنوز به‌صورت تام محقق نشده است. به‌نظر شما علت اینکه وحدت مسلمانان هنوز به‌صورت تام محقق نشده، چیست؟ چه چیزهایی می‌تواند عامل افزایش این وحدت باشد؟ روند عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم‌صهیونیستی را در چه پازلی می‌بینید؟

یکی از مهم‌ترین کارکردهای این عملکرد غلط رهبران وابسته سیاسی بعضی از کشورهای اسلامی، افزایش آگاهی و انسجام بیشتر مردم فلسطین است. آنها مساله عادی‌سازی روابط را به‌عنوان موضوعی در حوزه سیاسی قلمداد می‌کنند، اما همه این حرکت‌ها باعث می‌شود جهان اسلام، افکار عمومی و مبارزان فلسطینی با اراده و تصمیم قاطع‌تری درمقابل رژیم‌صهیونیستی برای آزادسازی فلسطین رفتار و عمل کنند. همان‌طور که امروز رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، باید درطول سال موضوع وحدت بین شیعه و سنی و فرق مختلف اسلامی با محوریت آزادسازی فلسطین مظلوم و سرکوب رژیم‌صهیونیستی ادامه پیدا کند. به‌نظر من با این فرمایش، مسئولیت حوزه رسانه‌ها و فرهیختگانی که مهندسی افکار عمومی جهان اسلام را برعهده دارند افزایش خواهد یافت.

 

روزنامه فرهیختگان


اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی