شناسه خبر : 76244
تاریخ انتشار : 1400/07/28 13:13
بازخوانی نقش مخرب آژانس در آغاز مذاکرات هسته‌ای

نورنیوز بررسی کرد؛

بازخوانی نقش مخرب آژانس در آغاز مذاکرات هسته‌ای

اعضای ۱+۴ اگر واقعا به دنبال احیای برجام و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند، بهتر است در ابتدا تکلیف خود را با جنجال‌های غیر سازنده گروسی مشخص کرده و مرزبندی خود را با تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران اعلام کنند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دیدار و گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده به واشنگتن سفر کرده در مصاحبه با فایننشال تایمز مجددا علیه کشورمان موضع‌ گرفته و نسبت به آنچه محدودیت‌های ایجاد شده بر سر نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خوانده، هشدار داده است!

«رافائل گروسی» در این مصاحبه گفته؛ لازم است به فوریت با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران تماس گرفته و با او درباره نظارت آژانس بر فعالیت‌های اتمی ایران صحبت کنم.

اگرچه در آخرین توافق میان گروسی و «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به موضوع سفر مجدد او به ایران اشاره شده اما بنابر کسب اطلاع «نورنیوز»، بدلیل تداوم رفتارهای سیاسی گروسی و عدم پایبندی او به توافقات دوجانبه، هنوز از سوی ایران تاریخی برای سفر مجدد مدیرکل آژانس به کشورمان مشخص نشده است.

همچنین گفته می‌شود که گروسی اصرار دارد تا پیش از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود ضمن سفر به ایران با مقامات کشورمان به ویژه آیت‌الله رئیسی دیدار و مذاکره داشته باشد.

رفتار و مواضع گروسی علیه ایران در حالی است که بر خلاف تبلیغات ضدایرانی رسانه‌های غربی، بی‌تردید می‌توان او را یکی از موانع جدی بر سر راه آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین معرفی کرد. 

به جرآت می‌توان گفت که اظهارات و اقدامات گروسی از آغاز مسئولیتش در آژانس بسیار نزدیک به اقدامات تخریبی رژیم صهیونیستی در برنامه هسته‌ای ایران بوده است. او که مدیریت خود بر آژانس را مدیون حمایت‌های سنگین دولت ترامپ می‌داند، پس از استقرار دولت بایدن در کاخ سفید نیز همچنان در تلاش است تا با خوش رقصی بیشتر مسیر گذشته را ادامه داده و جایگاه خود را تثبیت کند.

این در حالی است که تل‌آویو و واشینگتن آشکارا در مورد شیوه مواجهه با ایران اختلاف نظر دارند و چنانچه اخبار منتشر شده از سفر اخیر مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی به آمریکا نشان می‌داد، این اختلافات به اوج خود رسیده است.

بر این اساس؛ کاملا مشخص است که با توجه به ادامه مسیر تقابلی «نتانیاهو» علیه ایران توسط دولت «نفتالی بنت»، مهمترین دلیل رفتارها و مواضع ضدایرانی گروسی نفوذ لابی اسرائیل در آژانس و مدیریت او توسط تل‌آویو است که متاسفانه حیثیت حقوقی آژانس را به شدت خدشه‌دار کرده است.

در چنین شرایطی بی‌راه نیست اگر گروسی را نه بخشی از راه حل شروع مذاکرات بلکه یکی از موانع اصلی آن بدانیم.

مدیرکل سیاسی کار آژانس با طرح ادعاهای واهی و با استناد به گزارش‌ها و اسناد جعلی ارائه شده از سوی نتانیاهو، پرونده‌هایی را که قبلا و در جریان امضاء برجام بسته شده بود، مجددا فعال کرده و با توسعه فضای بی‌اعتمادی، عملا به مشکلی در مسیر آغاز مذاکرات تبدیل شده است.

نکته آنکه؛ اقدامات و مواضع مخرب گروسی دستِ‌کم از دو زاویه کاملا بر خلاف نص صریح اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

او نه تنها به وظیفه صیانتی خود در قبال ایران به عنوان یک عضو آژانس عمل نکرده و حتی حاضر به محکوم نمودن صریح خرابکاری‌های هسته‌ای و ترور دانشمندان ایرانی توسط اسرائیل نشده، بلکه با اتکاء به اسناد ادعایی و جعلی ارائه شده از سوی یک دولت غیر عضو در آژانس در تلاش برای گشودن پرونده جدیدی علیه ایران و پیچیده‌تر کردن فضای موجود است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک ننموده و همواره برای شنیدن پیشنهاداتی که تامین کننده حقوق قانونی‌اش باشد آمادگی دارد اما کاملا روشن است که در شرایطی که رئیس نهاد بین‌المللی ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای به ابزاری برای فشار سیاسی به ایران تبدیل شده و رژیم شرور و تروریست صهیونیستی نیز با تهدید نظامی ایران، آشکارا اعلام می‌کند که با تامین بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری به دنبال ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای کشورمان است، نمی‌توان به شکل‌گیری مذاکره در بستری حقوقی و فنی امیدوار بود.

بر این اساس به نظر می‌رسد؛ دیگر اعضای ۱+۴ اگر واقعا به دنبال احیای برجام و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند، بهتر است به جای میدان دادن به عنصری که به هیچ چیز به جز تثبیت جایگاه خود و ارضاء حس خودبزرگ بینی‌اش فکر نمی‌کند، تکلیف خود را با جنجال‌های غیر سازنده گروسی مشخص کرده و نیز مرزبندی خود را با تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران اعلام کنند.

پذیرش انجام تعهدات از سوی طرف‌های ایران در برجام و محترم شمردن حقوق تضییع شده ایران طی سه سال و نیم گذشته، تنها مسیری است که می‌تواند شرایط لازم برای آغاز مجدد مذاکرات را مهیا کند و به بن‌بست موجود پایان دهد.


اخبار مرتبط












نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی