شناسه خبر : 76226
تاریخ انتشار : 1400/07/27 17:48
نیاز ضروری جهان اسلام به وحدت و پرهیز از تفرقه

نورنیوز بررسی کرد؛

نیاز ضروری جهان اسلام به وحدت و پرهیز از تفرقه

دو چالش عمده تروریسم و اشغالگری بیگانه که دامن‌گیر جهان اسلام شده، مولود رویکرد ضدانسانی و منفعت‌طلبانه غرب است که راهکاری جز وحدت و هم‌افزایی جهان اسلام ندارد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» با حضور جمعی از متفکران و اندیشمندان اسلامی از ۵۲ کشور جهان به صورت حضوری و مجازی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از امروز در تهران آغاز به کار کرد.

ابتکار عمل و میزبانی ایران از علما و بزرگان جهان اسلام در قالب این کنفرانس بیانگر نقش و تلاش گسترده جمهوری اسلامی در ایجاد و تقویت وحدت و همدلی میان جهان اسلام است.

ایران همواره تاکید دارد که راهکار پایان بحران‌های جهان اسلام همدلی و همگرایی در سطوح مختلف از جمله نزدیک‌ شدن دیدگاه علمای جهان اسلام است که نه تنها زمینه‌ساز رسیدن کشورهای اسلامی به دیدگاهی واحد در قبال تحولات داخلی و جهانی می‌شود بلکه حل سوء تفاهم‌ها و نزدیکی نگرش‌ها میان فرق مختلف اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

تحقق چنین هدفی قطعا زمینه عدم شکل‌گیری گروه‌های افراطی در بدنه جهان اسلام و مقابله با تفرقه‌افکنی دشمنان را فراهم خواهد آورد.

از آن سو؛ مشارکت شخصیت‌های برجسته از 52 کشور اسلامی بیانگر اعتماد گسترده جهان اسلام با جمعیتی بیش از یک و نیم میلیارد نفر به ایران است که نه تنها واهی بودن ادعای انزوای جمهوری اسلامی بلکه دروغین بودن ادعای غرب مبنی بر تهدید بودن ایران برای امنیت جهان را آشکار می‌سازد.

مروری بر تحولات بین‌المللی نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از مجموعه بحران‌های جهان اسلام نتیجه تحرکات تحمیلی نظام سلطه است.

وضعیت بحرانی ناشی از 20 سال حضور اشغالگران در افغانستان، بحران تحمیل شده به عراق، سوریه، لبنان، لیبی، جنگ یمن، اشغالگری و جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و بسیاری از کشورهای اسلامی صورت داده، وضعیت بحرانی مسلمانان میانمار، اسلام‌ستیزی گسترده در کشورهای غربی و... تنها بخشی از بحران‌های تحمیلی غرب به جهان اسلام است که همگرایی فراگیر برای مقابله با آنها ضروری است.

به بیان دقیق‌تر؛ دو چالش عمده تروریسم و اشغالگری بیگانه که دامن‌گیر جهان اسلام شده، مولود رویکرد ضدانسانی و منفعت‌طلبانه غرب است که راهکاری جز وحدت و هم‌افزایی جهان اسلام ندارد و کنفرانس وحدت در تهران زمینه‌ای برای تبلور این مسئله برای پایان دادن به ناامنی و بی‌ثباتی در جغرافیای جهان اسلام است.

از سویی؛ بسیاری از کشورهای اسلامی یا با چالش‌های اقتصادی مواجهند و یا در تحریم ظالمانه نظام سلطه قرار دارند، حال آنکه این کشورها دارای ظرفیت‌های عظیم اقتصادی بوده و بخش عمده‌ای از منابع جهان در اختیار آنهاست.

پیوند علمای جهان اسلام و فتوای آنها مبنی بر پیوند کشورهای اسلامی در حوزه اقتصادی علیه تروریسم اقتصادی می‌تواند راهگشای این چالش‌ها باشد و ملت‌های مسلمان را از وضعیت اسف‌بار کنونی نجات دهد.


اخبار مرتبط


















نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی