شناسه خبر : 76161
تاریخ انتشار : 1400/07/25 14:44
حفظ کرامت نخبگان باید به عنوان پروژه ملی

حفظ کرامت نخبگان باید به عنوان پروژه ملی

وزیر علوم گفت: ضرورت دارد، موضوع حفظ، صیانت و کرامت نخبگان به عنوان یک پروژه ملی تعریف و عوامل دافعه‌زا رفع شود.

نورنیوز-گروه فرهنگ: دکتر محمدعلی زلفی‌گل با تاکید بر اینکه باید همه تلاش و همت خود را به کار گیریم تا شرایط را طوری فراهم کنیم که نخبگان کشور را حفظ کنیم، اظهار داشت: صیانت از نخبگان باید به عنوان یک پروژه ملی تعریف شود.

او تصریح کرد: با مهاجرت آنان، نه تنها نخبگان کشور که ثروت ملی هستند از دست می روند بلکه پس از گذشت قرن‌ها از نظر ژنتیکی کشورهای نخبه‌پرور به جوامع نخبه تبدیل خواهند شد و درصد ژن‌های هوشمند آنها به شکل گسترده‌ای افزایش می یابد. لذا در زمینه تولید علم و فناوری پیشتاز خواهند بود.

وزیر علوم ادامه داد: در نتیجه فراهم نبودن شرایط برای حفظ نخبگان، کشورهای نخبه‌گریز روز به روز فقیرتر شده و به دلیل همین فقر، وابسته‌تر می‌شوند و تعادل جهانی با شدت بیشتری به هم می‌خورد. بنابراین ضرورت دارد، موضوع حفظ، صیانت و کرامت نخبگان به عنوان یک پروژه ملی تعریف و عوامل دافعه‌زا رفع شود.

او یکی از راهکارهای عملی برای جلوگیری از مهاجرت طیف وسیعی از ژن‌های هوشمند، را حمایت مادی و معنوی از انجام پژوهش‌های فناورانه دانست که منجر به تولید ثروت از دانش شود.

زلفی گل همچنین مشارکت بخش خصوصی در تاسیس مراکز پژوهشی تخصصی و به کارگیری نخبگان در این مراکز را در حفظ نخبگان، مهم و موثر ارزیابی کرد.

 


اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی