شناسه خبر : 76129
تاریخ انتشار : 1400/07/24 18:35
7 دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های علوم انسانی دنیا

7 دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های علوم انسانی دنیا

تازه‌ترین رتبه‌بندی موضوعی تایمز در گروه علوم انسانی در چهار رشته اصلی منتشر شد و 7 دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های دنیا قرار گرفتند.

نورنیوز-گروه فرهنگ: رتبه‌بندی موضوعی تایمز 2022 در گروه علوم انسانی با موضوعات «تجارت و اقتصاد»، «آموزش»، «حقوق» و «علوم اجتماعی» منتشر شد.

رتبه‌بندی گروه علوم انسانی از همان شاخص‌های عملکردی قابل اعتماد و دقیق مانند رتبه بندی‌های دانشگاه تایمز در سال 2022 استفاده می‌کند در بخش موضوعی مجدداً متناسب با زمینه‌های فعالیت هر دانشگاه تنظیم شده است.

در این رتبه بندی که به صورت تفکیک شده در حوزه‌های مختلف ارایه شده است دانشگاه‌های تهران، شیراز، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی شریف بهترین جایگاه‌ها را کسب کرده‌اند.

 در رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین الملل (به همراه مطالعات توسعه) دانشگاه شیراز در فاصله جایگاه 301 تا 400 قرار دارد و پس از آن دانشگاه فردوسی مشهد و تهران صاحب بهترین جایگاه میان دانشگاه‌های ایرانی شده‌اند.

در حوزه حساب داری و مالی، دانشگاه تهران با قرارگیری در میان رتبه‌های 401 تا 500 بهترین جایگاه دانشگاه‌های ایرانی را کسب کرده است و پس از آن دانشگاه‌های فردوسی و بهشتی قرار دارند.

در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس موضوع تجارت و اقتصاد 796 دانشگاه رتبه بندی شدند. این تعداد در سال گذشته 739 دانشگاه بود.

در زمینه تجارت و مدیریت نیز نام دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و علم و صنعت به چشم می‌خورد.

رتبه بندی دانشگاه‌ها بر اساس موضوع: تجارت و اقتصاد، عملکرد آنها را در رشته‌های تجارت و مدیریت، حسابداری و مالی و اقتصاد و اقتصادسنجی ارزیابی می‌کند. در این گروه رتبه برتر جهان متعلق به موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه استانفورد به صورت مشترک از آمریکا است.

در موضوع آموزش نیز تایمز دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی کرده است و 597 دانشگاه که در رشته‌های آموزش، تربیت معلم و مطالعات آکادمیک در آموزش و پرورش پیشرو هستند، بررسی شده‌اند.

از ایران در موضوع آموزش دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه 301–400 و دانشگاه تهران با رتبه 500+ در میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند. برترین دانشگاه دنیا در این موضوع دانشگاه استانفورد از آمریکا است.

در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان 2022 بر اساس موضوع: حقوق دانشگاهی از ایران در میان 257 دانشگاه برتر دنیا قرار ندارد. دانشگاه برتر این موضوع نیز دانشگاه استانفورد از آمریکا است.

رتبه بندی دانشگاه‌های جهان 2022 بر اساس موضوع: علوم اجتماعی نیز از همان شاخص‌های عملکردی رتبه بندی جهانی تایمز بهره گرفته و دانشگاه‌های پیشرو در زمینه‌های مطالعات ارتباطات و رسانه‌ها، علوم سیاسی و روابط بین الملل (به همراه مطالعات توسعه)، جامعه شناسی و جغرافیا دسته بندی شده‌اند.

رتبه دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی تایمز 2022 در موضوع علوم اجتماعی شامل رشته‌های مطالعات ارتباطات و رسانه‌ها، و جامعه شناسی و جغرافیا نیز قابل توجه است.

در رتبه‌بندی تایمز رشته مطالعات ارتباطات و رسانه‌ به ترتیب دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران قرار دارند. در رشته‌ جغرافیا در رتبه بندی تایمز نیز دانشگاه شیراز با قرارگیری در بازه 301 تا 400 بهترین جایگاه را دارد و پس از آن دانشگاه‌ شهید بهشتی، فردوسی و تهران قرار گرفته‌اند.

رتبه بندی تایمز در رشته‌ جامعه شناسی به ترتیب شامل دانشگاه‌های شیراز، شهید بهشتی، فردوسی و تهران است.

جدول امسال شامل 870 دانشگاه است در حالی که در سال گذشته این تعداد 791 دانشگاه بود. دانشگاه برتر این موضوع دانشگاه آکسفورد از انگلستان است.

InShot_20211016_182659711


اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی