شناسه خبر : 76108
تاریخ انتشار : 1400/07/24 11:51
تبیین روابط دوستانه ایران به آذربایجان طی سه دهه اخیر

در نشستی تخصصی صورت گرفت؛

تبیین روابط دوستانه ایران به آذربایجان طی سه دهه اخیر

نشست تخصصی «روشنگری و تبیین کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به دولت و ملت آذربایجان در سه دهه گذشته» در زنجان برگزار شد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: بر اساس این گزارش، در این نشست که به همت واحد بین‌الملل شهید منتظری هیئت ثارالله زنجان  برگزار شد، امیر سرتیپ حاجیلو ـ فرمانده قرارگاه منطق‌هایی شمال غرب نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: منطقه قفقاز جنوبی از قدیم‌الایام مورد توجه صاحبان قدرت بوده است. این منطقه که دقیقا بین هارتلند وریملند قرار دارد، به لحاظ اقتصادی و نژادی دارای اهمیت بالایی است.

وی با بیان اینکه بعد از فروپاشی شوروی ما فرصت بسیار خوب و طلایی نزدیکی با منطقه قفقاز و آذربایجان را از دست دادیم، به مرز 750 کیلومتری مشترک با این کشور اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ قره‌باغ در دهه 70 شمسی کمک شایانی به باکو و جمهوری آذربایجان کرد به گون‌هایی که اگر این رویه نبود، باکو سقوط را تجربه می‌کرد. همچنین در جنگ قره‌باغ ما هم نیروی نظامی به خاک جمهوری آذربایجان اعزام کردیم و هم مستشار نظامی. در واقع جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره‌باغ برای نیروهای داوطلب مردمی کلاس‌های آموزشی و نظامی برگزار کرد.

حاجیلو با اشاره به کمک‌های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به جمهوری آذربایجان، تاکید کرد: ما در جنگ قره‌باغ شهید دادیم اما متاسفانه علی‌رغم همه اقدامات حمایت‌گرانه ایران، به جهت فقدان پیوست تبلیغات میدانی و فرهنگی، اکثر مردم آذربایجان از این کمک‌ها و شهدا خبر ندارند.

فرمانده قرارگاه منطق‌هایی شمال غرب نیروی زمینی ارتش همچنین گفت: در برهه کنونی کار فرهنگی و تبلیغاتی در جمهوری آذربایجان به دلیل رخنه رژیم صهیونیستی سخت‌تر شده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاستمداران جمهوری آذربایجان نباید بازیچه دست صهیونیست‌ها شوند و فریب آن‌ها را بخورند، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب شکوهمند خود، در تمام زمینه‌ها حرف برای گفتن دارد و این موضوع از عمق اثربخشی سیاست‌ها و استراتژی‌های ایران خبر می‌دهد.

همچنین در این نشست، دکتر جعفری ـ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان و پژوهشگر حوزه قفقاز نیز با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته بسیار روشن است که جمهوری اسلامی ایران از ملت جمهوری آذربایجان حمایت کرده است، خاطرنشان کرد: اگر نبود کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در جنگ اول قره‌باغ بسیاری از مردم فقر و گرسنگی از بین می‌رفتند و فاجعه انسانی رخ می‌داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به جمهوری آذربایجان، با اشاره به رویکرد و اقدامات شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه و اینکه رویکرد ما در منطقه از حمایت دولت‌ها به ملت‌ها تغییر کرد، گفت:  به هر صورت ما یک نظام اسلامی هستیم و وظیفه خود می‌دانیم بر اساس مکتب فکر خود رفتار کرده و از ملت‌هایی که مسلمان و شیعه هستند، حمایت کنیم.

در این نشست حجت‌الاسلام علی محمدی ـ مبلغ حوزه قفقاز نیز اظهار کرد: در مبحث تاریخی باید تاریخ منطقه قفقاز بخصوص آذربایجان و اشتراکات و علائق مشترک فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مردم ایران و مردم جمهوری آذربایجان اشتراکات فراوانی دارند از جمله اینکه هر دو شیعه و مسلمان هستند و .... در واقع مردم ایران و مردم جمهوری آذربایجان یک روح درهم تنیده به نام اسلام دارند.

IMG_9729


اخبار مرتبط















نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی