شناسه خبر : 76057
تاریخ انتشار : 1400/07/21 13:36
ضرورت توجه بیشتر به حقوق اجتماعی نابینایان

نورنیوز بررسی کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به حقوق اجتماعی نابینایان

اشتغال کامل نابینایان و کم بینایان و مناسب سازی شهری، حمل و نقل عمومی رایگان و اشتغال از اصلی‌ترین خواسته‌های یک فرد نابینا برای حضور در جامعه و خروج از انزواست.

نورنیوز ـ گروه جامعه: همه ما در طول زندگی در جامعه با افراد نابینا برخورد داشته ایم و درسطح شهر و در اماکن عمومی مشتاقانه برای کمک به این افراد و ارایه خدمتی حتی مختصر مانند عبور از خیابان را وظیفه الهی و انسانی خود قلمداد کرده ایم

نابینایان باید با توجه به شرایط خاصی که دارند بهتر و بیشتر از دیگر شهروندان به حقوق فردی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.

حقوق این قشر در دریافت خدمات شهری و اجتماعی، اشتغال، آموزش و همه ابعاد زندگی باید فراتر از اصل رقابت و برابرسازی فرصت‌ها و رفع تبعیض عادی باشد، چون شرایط خاصی دارند و در شرایط برابر با دیگر قشر‌ها نمی‌توانند رقابت عادلانه کنند.

اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان می تواند در این زمینه موثر باشد.

زیر ساخت و سازو کارهای لازم برای بهره‌گیری معلولان از همه امکانات رفاهی معمول در جامعه مانند پیاده‌رو‌ها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و وسایل ترابری همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، خودرو، کشتی، هتل‌ها، مکان‌های عمومی و مراکز تفریحی و مذهبی باید توسط دولت فراهم شود. 

اشتغال کامل نابینایان و کم بینایان و مناسب سازی شهری، حمل و نقل عمومی رایگان و اشتغال از اصلی‌ترین خواسته‌های یک فرد نابینا برای حضور در جامعه و خروج از انزواست.

بر همین اساس و طبق قانون، سه درصد از سهمیه استخدامی دستگاه‌ها به معلولان و نابینایان اختصاص یافته است.

با توجه به وجود بیش از 25 هزار فرد نابینا و کم بینا، دولت به راحتی می‌تواند برای اشتغال کامل این قشر اقدام کند.

هوش مصنوعی می‌تواند امروز در خدمت جامعه نابینایان باشد و بخش مهمی از نیاز‌های آن‌ها را برطرف کند. 90 درصد نابینایان ارتباط خود با سایر اقشار را از طریق فناوری دیجیتال و ارتباطات برقرار می‌کنند که باید به 100 درصد برسد.

باید الگوی برنامه ریزی برای این قشر شامل اشتغال کامل، مسکن و خودرو ارزان، دسترسی راحت و بدون رقابت به همه امکانات، حمایت‌های مالی و آموزشی و ایجاد مسیر هموار برای پیشرفت این افراد در اولویت باشد.

پیشگیری و درمان در اولویت اول نیازمندی های این گروه از جامعه است و در ادامه باید همه محیط های زیست‌ فردی و اجتماعی اعم از شهری روستایی و ملی و بین المللی برای شهروندان نابینا آماده شود.

خوشبختانه در طرح غربالگری بینایی، ایران جزو هفت کشور برتر دنیا شناخته شده که با اجرای برنامه‌های موفق و پیشگیرانه در این زمینه و تشخیص به موقع تنبلی چشم یا آمبلیوپی از معلولیت و کم بینایی جلوگیری کرده است.

این امیدواری وجود دارد که هوش مصنوعی روزی بتواند بخش عظیمی از نیاز‌های این جامعه را تامین کند.

 


اخبار مرتبط












نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی