شناسه خبر : 75878
تاریخ انتشار : 1400/07/13 14:01
ضوابط تغییرات در نمای آپارتمان‌های مسکونی

نورنیوز بررسی کرد؛

ضوابط تغییرات در نمای آپارتمان‌های مسکونی

نمای آپارتمان بخشی از مشاعات محسوب شده و مشمول قوانین مربوط به تغییرات در ساختمان است.

نورنیوز-گروه جامعه: تقریباً هیچ‌کدام از قوانین زندگی در یک ‌خانه شخصی یا به‌اصطلاح ویلایی با زندگی در آپارتمان یکسان نیست.

مشاعات ساختمان به بخش‌هایی گفته می‌شود که همه‌ مالکین ساکن در آپارتمان در آن سهم دارند.

ماده چهار آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نمای خارجی ساختمان‌ها را بخشی از قسمت‌های مشاع ذکر کرده است.

این قانون به‌روشنی توضیح می‌دهد که هرکسی که در یک واحد آپارتمانی زندگی می‌کند نسبت به نمای ساختمان خود مسئول بوده و به‌ هیچ ‌عنوان نمی‌تواند به ‌صورت مستقل برای تغییر در نمای ساختمان تصمیم بگیرد.

طبق ماده ۹ قانون تملک آپارتمان‌ها، «هیچ‌یک از مالکین و ساکنین یک ساختمان حق ندارند بدون موافقت اکثریت، تغییراتی در محل یا شکل سر در یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود که مرئی و منظر باشد، بدهند.»

هر مالکی آزاد است که با رعایت قوانین مربوط به نقشه ساختمان و شهرداری، عدم ایجاد آلودگی صوتی و همچنین عدم دخل و تصرف در مشاعات در داخل واحد آپارتمان خود تغییرات ایجاد کند.

البته این تغییرات به‌هیچ‌عنوان نباید به بیرون از محیط داخلی ربطی داشته باشند. مثلاً تغییر درب ورودی هر واحد آپارتمان جزو این قانون نیست، به این دلیل که درب ورودی از بیرون واحد دیده می‌شود و روی زیبایی راهرو و یکدست بودن آن تأثیر منفی می‌گذارد.

ایجاد هر تغییری در قسمت‌های مشترک ساختمان بر اساس تفاهمی که بین مشترکین و صاحب‌سهمان آن به وجود می‌آید، صورت می‌گیرد.

همین قوانین به ساکنین ساختمان اجازه می‌دهد در صورتی‌ که با یکدیگر به تفاهم و اجماع نظر رسیده باشند سر در یا نمای خارجی ساختمان را تغییر دهند.

ایجاد برخی از تغییرات در نمای ساختمان منوط به کسب اجازه از شهرداری است. 

شهرداری برای ایجاد تغییرات کلی در نمای ساختمان قوانینی دارد که ساکنین یک آپارتمان تنها با رعایت آن و اخذ مجوز می‌توانند اقدام به انجام آن کنند.

 


اخبار مرتبط










نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی