شناسه خبر : 75877
تاریخ انتشار : 1400/07/13 13:44
روایت رایزن فرهنگی ایران در عراق از اربعین امسال

در گفتگو با «نورنیوز» مطرح شد؛

روایت رایزن فرهنگی ایران در عراق از اربعین امسال

کنگره عظیم اربعین در سال جاری همچنان تحت تاثیر همه‌گیری کرونا برگزار شد و با وجود تلاش‌های زیادی که صورت گرفت خیل زیادی از عشاق ایرانی اباعبدالله الحسین و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام از فیض حضور در این مراسم محروم ماندند.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ: اینکه چرا شرایط به این‌گونه رقم خورد و چرا دولت عراق اقدام به سهمیه‌بندی زوار ایرانی اربعین کرد، از سوالاتی است که با وجود توجیه‌های مقامات عراقی، همچنان پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای بدان داده نشده است.

با این حال اما؛ آنچه در مراسم امسال هم مثل گذشته مشهود بود، مهمان‌نوازی مردم عراق و دلتنگی آنان نسبت به زوار خارجی به خصوص ایرانیان بود که در لابلای گزارش‌های رسمی و مردمی از مسیر پیاده‌روی اربعین به وضوح مشاهده می‌شد.

در این خصوص و آنچه در مراسم امسال در عراق گذشت، خبرنگار «نورنیوز» که توفیق حضور در اربعین امسال را داشت، گفتگویی با حجةالاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق انجام داده که از نظر می‌گذرد.

حجة‌الاسلام اباذری در مصاحبه با نورنیوز گفت: در ارتباط با اربعین سال 1400 بعد از یکسال از اینکه در اربعین سال 1399ما نتوانستیم بعلت مسائلی که در ارتباط با کرونا پیش آمده بودد زوار ایرانی را به کشور عراق اعزام نمائیم امسال بحمدا... این توفیق نصیب زوار ایرانی شد که با عددی که دولت عراق مشخص و اعلام کرد ، اجازه ورود این تعدا به کشور عراق داده شد.

او تاکید کرد: به حمدا... زائران طبق زمانبندی که همه ساله پیش بینی می شود وارد عراق شدند و در شهرهای زیارتی که ما رفتیم از نزدیک شاهد حضور زائرین بودیم البته بزرگی حضور مثل سال های قبل از کرونا نبود و حضوری معمولی و عادی بود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: آن چیزی که خیلی جلب توجه میکرد این بود که خیلی از عراقی هائی که برای زیارت می آمدند میگفتند جای زوار ایرانی خیلی خالی است و این عدد برای ما مهم نیست.هر چقدر زائر از کشورهای مختلف برای زیارت به عراق بیایند ، ما عراقی ها بعنوان میزبان خوشحال تر هستیم و شاکر خداوند. همه با هم دعا کنیم تا شر این ویروس کرونا از سر مردم دنیا کم شود تا انشاا... شاهد باشیم همه ی کشورها بخصوص جمهوری اسلامی بتواند در سال های آینده و با اقداماتی که هر دو کشور پیش بینی میکنند زوار بتوانند به کشور عراق اعزام شوند و در این مراسم با عظمت فرهنگی که یک رخداد بزرگ جهانی است شرکنت کنیم.

او همچنین گفت: عراقی ها همواره میزبانی را برعهده داشتند از 27-28 محرم آماده می شوند برای میزبانی از زوار امام حسین (ع) و این عادت دیرینه و سنت کهن که از پدران و پدران پدرانشان به ارث رسیده را ادامه می دهند.

اباذری با اشاره به مسائل اقتصادی به وجود آمده در دوره پاندمی کرونا اظهار کرد: وضعیت اقتصادی که بعلت کرونا در کل دنیا تاثیر داشته و عراق هم از آن متاثر شده است ، نتوانسته تاثیری در برپائی موکباتشان داشته باشد.و عراقی ها با صحه صدر و انرژی تمام نسبت به برپائی موکب ها اقدام نموده اند .و این افتخار که میزبان ما و برادران مان ، برادران عراقی هستند از قدیم بوده است.

او تاکید کرد: این نقل معروفه و من همه جا گفته ام که زمانی که خیلی سخت می گرفتند به سمت کربلا مسیری بود بنام طریق العلما  که از داخل نخلستان رد می شدو در آن زمان زوار از مسیر اصلی نمی رفتند چون زوار را میگرفتند ، زندانی میکردند و شکنجه می دادند. زوار به ناچار مجبور بودند از مسیر نخلستان عبور کنند که در این مسیر بسیاری گم می شدند، مردم عراق در آن زمان یه ریسمان به نخل اول ( ورودی نخلستان) می بستند که زائر بتواند آن طناب را گرفته و تا انتهای مسیر درست برود و گم نشود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: جائی بزرگان عراق تعریف می کردند وقتی زائران وارد نخلستان می شدند و طناب را می گرفتند با راهنمائی این طناب تا انتهای مسیر می رفتند اما در مسیر نیاز به آب و غذا داشتند ...که عراقی ها بعضی از درختان را علامت میزدند یا پارچه ای مشکی به نخل می بستند تا وقتی زائر به نخلی که پارچه ی مشکی  وو علامت داشت میرسید بالای نخل را میدید و بقچه ی غذا را میگرفت از آن استفاده میکرد اگر چیزی باقی میماند مابقی را مجدد در بقچه بالای نخل می گذاشت و به سوی مسیر کربلا راهش را ادامه می داد.

این چهره فرهنگی تاکید کرد: این در مردم، عشایر و مسئولین عراق بصورت فرهنگ شده.شما خیلی از مسئولین عراقی که در پست های اداری هم هستند را می بینید که از 25-26 محرم شروع می کنند و شغلشان را رها می کنند و در خدمت دستگاه امام حسین(ع) و اربعین هستند تا یکی ، دور روز از ماه صفر...این با خون مردم عراق عجین شدده و چیزی نمی تواند این مهم را از آن ها جدا نماید .

او همچنین اشاره مرد: خوشا به حال مردمی که این همه توفیق دارند، این همه همت دارنند و با توجه به کمبود زیرساخت ها مثل برق ، امکانات بهداشتی و درمانی و ... باهمه ی این تفاسیر آغوششان برای همه باز است و اگر کسی برای کشورها سهمیه بندی کرد بهشان بر نخورد و میگویند در زیارت امام حسین سهمیه معنا ندارد.

اباذری گفت: این اتفاقی که امسال افتاده و سهمیه ای که دولت عراق برای زوار امام حسین در نظر گرفته برای شرایط کرونا بوده و انشاا... در سال های آینده بتوانیم یک مسیر بازتری برای زوار داشته باشیم.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق تصریح کرد: سال به سال بحث های فرهنگی در عراق رو به رشد است ، بهره برداری معنوی از اربعین رو به رشد می باشد.تنها به جنبه خدمان مردم و زوار توجه نمیکنند جنبه های الگوهای دینی مورد توجه قرار گرفته و بالاتر رفته.آگاهی بخشی،اطلاع رسانی و مراسمات ، سخنرانی ها،کلیپ و فضای مجازی هم اومده به کمک تا همه دست به دست هم داده و یک مرحله بالتر از خدمان بایستیم.خدمات اصل هست مثل غذا، اسکان، نقل و انتقال(ماشین) و امکانات اما برای رشد معنوی زائر امام حسین(ع).

او در پایان گفت: ما داریم مشاهده می کنیم که این رشد معنوی هم در زائر و هم در موکب سال به سال افزایش می یابد.یعنی موکب دار به فکر اقامه نماز جماعت،برگزاری نماز اول وقت، برگزاری مراسم ، به فکر سخنران و روحانی، قرائت قرآن و گذاشتن جلسات دینی هم هست. و به حمد الهی مظاهر دینی و جلوه های معنوی در اربعین سال به سال در حال افزایش می باشد.

 


اخبار مرتبط











نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی