شناسه خبر : 75867
تاریخ انتشار : 1400/07/12 19:06
مسجد باید مأمن همۀ اقشار مردم در محله باشد

در نشست تخصصی مطرح شد

مسجد باید مأمن همۀ اقشار مردم در محله باشد

پنجمین نشست تخصصی تجربانۀ اندیشکدۀ تعلیم و تربیت مرکز مطالعات ژرفا با مشارکت جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی باحضور «حجت الاسلام مرتضی شفقی»، امام جماعت مسجدالاقصی(مشیرالسلطنه) برگزار شد.

نورنیوز-گروه فرهنگ: پنجمین نشست تخصصی تجربانۀ اندیشکدۀ تعلیم و تربیت مرکز مطالعات ژرفا با مشارکت جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی، دانشکده‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، دانشکدۀ رفاه، خبرگزاری‌های صداوسیما، فارس، مهر، تسنیم، مهر، میزان، آنا، نورنیوز، مشرق، پایگاه خبری سدید، جهان نیوز و موسسۀ رسانه‌ای خبر فوری باحضور «حجت الاسلام مرتضی شفقی»، امام جماعت مسجدالاقصی(مشیرالسلطنه) برگزار شد. وی در این نشست به بیان ویژگی‌های مسجد در طراز انقلاب اسلامی پرداخت.

مسجد باید مأمن همۀ اقشار مردم در محله باشد

شفقی در این نشست عنوان کرد: در سال 96 حاج قاسم میهمان گردهمایی روز مسجد که در مرداد ماه برگزار شد بودند و گفتند که اگر وظیفه حفظ یک پل را به شخصی بسپاریم و او صرفا به موقعیت جغرافیایی محدود پل در اول و آخرش فکر کند قطعا پل را از دست می دهد و لذا باید 2000 متر حول آن را شناسایی و پاکسازی کرده و اشراف کامل داشته باشد. پس مسجد چهار دیواری ابعاد ساختمانی خودش نیست بلکه مسجد و محله مد نظر است، خانم خانه دار محل، مرد شاغل محل، فرد معتاد محل، بچه های محل، مدارس محل، درمانگاه های محل، کسبه محل و همه محل برای تو باید مسجد باشد. داشتن آغوش باز برای پذیرش افراد مهم است. الآن افراد جامعه بسیار عطش مأمن دارند محیطی که به من آرامش بدهد و دشمن خیلی وقت ها از همین خلأ استفاده می کند.

مردم به مسجد می آیند که بگویند نه اینکه بشنوند

وی افزود: همانطور که گفتم مسئله گوش دادن است و اینکه مردم را بپذیریم، بسیاری از مردم نیامده اند که بشنوند آمده اند که بگویند، بگویند که از دست عروسم شاکی هستم، از دست شریکم شاکی هستم، از خود شما شکایت دارم. اولین راه مواجهه با شادابی است. ارتباط گرفتن چشمی با مردم، اینکه سرت را پایین بیندازی و ذکر بگویی به مسجد بروی نمی شود. تیپ شخصیتی هم بسیار مهم است، حضرت آقا در کتاب خون دلی که لعل شد یک نقدی را ناظر به ابوی خود بیان می‌کند که ایشان برای نماز بدون ارتباط گیری وارد محراب می شدند. با این اوصاف، آخوند و روحانی محل فردی مثل بقیه است؛ در صف نانوایی می ایستد، خیلی عادی است، همین ارتباط باعث می شود که مردم تمایل زیادی پیدا کنند.

ضرورت و فواید دین گرایی برای مردم به درستی تبیین شود

این کارشناس تصریح کرد: الان حوزه علمیه را خوب به مردم معرفی نمی کنیم که حوزه علمیه به چه درد مردم می خورد؟ مثلا خروجی مهندسی، پلی هست که من از روی آن رد می شوم، آسفالت را می بینم، وقتی پزشک من را درمان می کند می بینم. اما در حال حاضر لازم نیست که من تا آخر عمرم یک طلبه ببینم. اینکه می گویم دانستن تاریخ بسیار تأثیر دارد برای این است که بدانید به قدرت رسیدن رضا خان این کار را کرد؛ گواهی تولد کودک و قولنامه خرید ملک را آخوند محل صادر می کرد، طلبه ها برای این هندسه می خواندند چون وقتی می خواستید ملک بخرید ابعاد زمین را آخوند باید بتواند در بیاورد. اسناد و گواهی هایی که شیخ فضل الله صادر کردند تا پهلوی دوم اعتبار اسنادی داشت و دست به دست می شد. در گذشته مردم مدام با جامعه روحانیت مواجه بودند، دین متولی اداره جامعه بود ولی الآن این گونه نیست. اصلی ترین شاخصه حکومت نکبت بار پهلوی! سکولاریسم بود که عملیاتی شد و سر ما بسیار شلوغ بود که نتوانستیم در این سال ها آن را به شکل قبل برگردانیم.

مردم نسبت به معنویت عطش دارند

امام جماعت مسجد الاقصی(مشیرالسلطنه) در ادامه گفت: واقعیت این است که مردم امروز برای کسب معنویت عطش دارند و برخلاف ادعاهای واهی برخی مقاومتی مقابل اصل دین الهی وجود نداردف تجربه طلابی که برای تبلیغ در کنار سواحل حاضر شدند به خوبی مؤید این موضوع است. خود وی در ابتدا تصور می‌کرد که بعد از حضور کنار ساحل با واکنش منفی گروهی از مردم روبرو خواهد شد اما پس از حضور میدانی دریافت که انگارۀ ذهنی غلطی داشته است بنابراین مشکل لباس طلبگی نیست، بلکه کم‌رنگ شدن حضور میدانی و نرفتن به اشتباه طلاب را دچار این اشتباه کرده بود. یعنی تا این حد فاصله بین مردم و این قشر از جامعه، با موضوع امامت جبران خواهد شد؛ چرا که در هر محله ای مسجد هست، آن‌ها می‌توانند در حوال خوب و بد مردم شریک باشند، برای مثال برای همسایه‌های مسجد هدیۀ ازدواج، تولد و ... بفرستند تا انس و الفت بین آن‌ها افزایش پیدا کند. اکنون مسجد کجای زندگی ما مردم است؟ وقتی این اتفاقات می افتد می بینیم که مردم نسبت به معنویت عطش دارند. در ظاهر نمی توان قضاوت کرد با ورود به لایه های عادی زندگی مردم می شود این ها را دید. طلبه ای خاطره ای نوشته است که من در مترو از ایستگاه امام خمینی تا صادقیه رفتم کسی با من کاری نداشته است بیایید و از مترو استفاده کنید. انگار در خیبر را کنده است! از طرفی باید بگوییم متاسفانه نگاه طلبه ها به جامعه این گونه است و این باید اصلاح شود.

مسجد فقط برای برپایی نوحه و مدیحه نیست

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هم باید مردم خرج دینشان را بدهند، اینکه مسجد را درست کنند و نیازهای مسجد را چه سخت افزاری و چه نرم افزاری بر طرف کنند. مردم بسیار سخاوتمند هستند و بهترین پشتوانه مادی در کار اجتماعی، خود مردم هستند نه سیستم حاکمیتی و دولت. البته خدمات باید ملموس باشد؛ برای چه پول می دهند؟ برای نماز خواندن؟! مردم می توانند نماز را در خانه بخوانند. پول برای نماز نیست، بلکه امام مشاوره تحصیلی می دهد، مشاوره ازدواج و خانواده می دهد، خدمات اجتماعی و آسیب شناسی می دهد و رفع آسیب های اجتماعی انجام می دهد. فضای مسجد در حال حاضر محدود به عزا و درآمد برای ختم شده است. چرا ما نباید جشن تکلیف برای بچه ها در مسجد بگیریم؟ چرا خطبه عقدتان را در مسجد نمی خوانید؟ پولی که به دفترخانه ازدواج و طلاق تقدیم می کنید در مسجد می توانید هدیه ای هم دریافت کنید و خیرینی هستند که پولی را برای زوج های جوان می گذارند. این همان مسیرهایی است که رهبر تحول آفرین مسجد باید به اقتضای منطقه خودش کشف کند.

باید مدرسه مادرپروری داشته باشیم

این کارشناس در ادامه عنوان کرد: نمره صد یک بانو امامت نیست، مادری است. باید مدرسه مادر پروری داشته باشیم؛ مادر مدیر است مدیریت مادر پیچیده و مبتنی بر عاطفه است. اگر امام باید با تدبر امامت خود را پیش ببرد، مادری هم نیاز به مدیریت عاطفی دارد و باید در چهارچوب شخصیتی خاص خودش تعریف شود. این دستگاه را خداوند برای انسان پروری درست کرده است. اما ما هیچ گاه مهارت های مادری یاد نمی گیریم، در آموزش و پرورش همه را یکسان می بینند و افتخار هم می کنند.

کار ویژه اصلی در برادران امامت و در خواهران مادری است

شفقی در خاتمه گفت: از طرف خواهران شاید یک حوزه علمیه متناسب با مادری و مادر پروری لازم است به وجود بیاید و حوزه دانش آموزی دختران متناسب با آن نقطه مطلوب است. کار ویژه اصلی در برادران امامت و در خواهران مادری است. قاعده این است که دختر به مدرسه می رود و نمره های خوب هم می گیرد و وارد دانشگاه و در انتها وارد زندگی می شود ولی نمی تواند از این همه سرمایه ملی که صرف شده است استفاده کند.


اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی