شناسه خبر : 75846
تاریخ انتشار : 1400/07/11 16:32
امتناع از زدن واکسن کرونا، نقض حقوق شهروندی

امتناع از زدن واکسن کرونا، نقض حقوق شهروندی

از آنجا که نزدن واکسن می تواند ضمن به خطر انداختن سلامت تمام مردم، سیستم بهداشتی را نیز دچار اختلال کند،این اقدام نوعی تعرض به حقوق دیگران و نقص حقوق شهروندی محسوب می شود.

نورنیوز-گروه جامعه: بیشتر واکسن‌هایی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم برای دهه‌هاست که مورد استفاده هستند و جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند.

واکسن‌های مورد تائید سازمان جهانی بهداشت پیش از آنکه به صورت گسترده برای استفاده همگانی ارائه شوند، روندی پیچیده را پشت سر می‌گذرند تا معلوم شود که ایمن هستند. همچنین پزشکان و کارکنان مراکز بهداشتی، آموزش می‌بینند تا در صورتی که واکسن برای افرادی که مشکلات خاص دارند، مناسب نیست از پیش نسبت به ریسک های موجود آگاه باشند.

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال حاضر علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند و با این کار همه ما کم‌کم به زندگی عادی بر می گردیم.

گزارش‌های وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور حداقل به مدت یک‌سال ادامه خواهد داشت. این برنامه که با اولویت گروه‌های درمانی آغاز شده، به مرور زمان به بخش بزرگی از جمعیت کشور تسری خواهد یافت.

در همین حال عده‌ای در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. 

البته این مختص به ایران نیست و در بسیاری از کشورهای جهان چنین است. دولت‌ها هم بر اساس شرایط، قوانین تشویقی یا تنبیهی برای ترغیب مردم خود به تزریق واکسن در نظر گرفته‌اند.

از آنجا که مسئله کرونا، مساله‌ای عادی نیست و دولت عهده دار امنیت بهداشتی مردم است برای کنترل و پایان دادن به این اپیدمی فراگیر مکلف به وضع قانون است.

وضع قانون قبل از سال 1320 زمانی که بیماری‌های واگیردار شیوع پیدا کرده امری معقول و معمول بوده است.

بر اساس این قانون و برای نمونه اگر فردی بیماری واگیرداری داشته باشد و درباره آن اطلاع‌رسانی نکند و اقدامی برای درمان خود انجام ندهد و فرد دیگری این بیماری را از او بگیرد یا پزشکی بیماری واگیردار را در بیماران خود ببیند اما آن را اعلام نکند، تحت تعقیب قرار می‌گرفته است.

در همین ارتباط دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور همگانی کردن واکسیناسیون، برای افرادی که واکسن کرونا نمی‌زنند، محدودیت‌هایی را در ارایه خدمات عمومی به آنان در نظر گرفته تا بتواند از این طریق سلامت و امنیت بهداشتی مردم را تامین و تضمین کند.

 برخی کشورها نیز مجازات‌هایی برای عدم دریافت واکسن کووید-19 وضع کرده‌اند. به طور  مثال مقامات اندونزی به ساکنان این کشور هشدار دادند در صورت امتناع از دریافت واکسن کووید-19، با پرداخت جریمه نقدی، تا 356.89 دلار (5 میلیون روپیه)، مجازات خواهند شد.

به نظر می رسد پس از اتمام واکسیناسیون کامل گروههای هدف، علاوه بر افزایش برنامه های توجیهی و تشویقی،تنها اقدامی که می تواند افرادی را که در برابر تزریق واکسن مقاومت میکنند وادار به شرکت در برنامه واکسیناسیون عمومی کند، محرومیت آنان از حقوق اجتماعی است


اخبار مرتبط















نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی