شناسه خبر : 75815
تاریخ انتشار : 1400/07/10 13:05
آرایش سیاسی جناح‌های عراقی در آستانه انتخابات پارلمانی

آرایش سیاسی جناح‌های عراقی در آستانه انتخابات پارلمانی

جریان‌های غربی در داخل عراق فضایی مسموم علیه جریان‌های اسلامی به‌ راه انداخته‌اند و اتهاماتی در زمینه فساد شخصیت‌های سیاسی مطرح شده است؛ ولی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند جریان‌های وابسته به مقاومت برای موفقیت در انتخابات پارلمانی بخت زیادی دارند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: سید رضا صدرالحسینی، کارشناس امور بین‌الملل با مهم‌ خواندن این دوره از انتخابات پارلمانی عراق گفت: با توجه به تحولات سال‌های اخیر و اینکه در قانون اساسی عراق موضوع پارلمان به‌عنوان مهم‌ترین رکن قدرت در کشور محسوب می‌شود، انتخابات پارلمانی بسیار با اهمیت است و مانند همیشه سه جناح اصلی شیعه، اهل‌سنت و کردها حضور دارند که هر کدام دارای شعبه‌های مختلف هستند.

وی افزود: اختلافات ماه‌های اخیر میان شیعیان تا حد بسیار زیادی حل شده است و مقتدا صدر پس از برخی اقدامات نه‌چندان مؤثر، مطرح کردن موضوع وارد نشدن به انتخابات و ... به‌دلیل حفظ انسجام میان احزاب، گروه‌ها و جریان‌های شیعه بدون اینکه بتواند از اقدامات تحریک‌آمیز خود طرفی ببندد، بار دیگر به صحنه انتخابات بازگشت و اعلام حضور کرد. در حال حاضر انسجام در میان گروه‌ها و جریان‌های شیعی وجود دارد که طبعاً فتوای آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعه عراق می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد و نقش زیادی در حضور و مشارکت مردم داشته باشد.

این کارشناس امور بین‌الملل درباره فضای حاکم بر عراق که نشان‌دهنده گرایش بیشتر مردم به احزاب نزدیک به مقاومت ازجمله فتح است و اینکه این موضوع چه تأثیری می‌تواند بر آینده سیاسی عراق بگذارد، عنوان کرد: واقعیت این است که فضای حاکم بر عراق نشان می‌دهد مردم این کشور روحیه تنفر از آمریکایی‌ها و انتقام‌جویی از نیروهای متجاوز آمریکایی پیدا کرده‌اند. مصوبه بهمن 98 پارلمان عراق در زمینه اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی جزو موضوعاتی است که در حال حاضر با وجود تبلیغات مختلفی آمریکایی‌ها در فضای سیاسی رسانه‌ای عراق موج می‌زند و به همین دلیل است که ائتلاف فتح به‌عنوان جریان نزدیک به مقاومت و جریانی که مبدع موضوع انتقام از نیروهای متجاوز آمریکایی است، امروز در نظرسنجی‌های عراق بالاترین آرا را در کنار جریان دولت قانون در اختیار دارد. البته تلاش جریان فتح بر این است که بتواند تفکر مقاومت را در مجموعه عراق گسترش دهد.

خروج آمریکایی‌ از افغانستان بر سایر معادلات منطقه ازجمله افزایش روحیه مردم عراق و گروه‌های نزدیک به مقاومت تأثیر مثبت گذاشته و باعث شده است روحیه تهاجمی و انگیزه بسیار بالایی برای حمایت از جریان‌های مقاومت در میان افکار عمومی منطقه و به‌ویژه ملت عراق شکل بگیرد. به همین دلیل است که آمریکایی‌ها برای موضوعی همچون خروج نیروهایشان از خاک عراق دچار تردید و تعلل هستند و سیاست رسمی و قاطعی اعلام نمی‌کنند. انتظار می‌رود با مشاهده نتیجه خواست و اراده ملت عراق که حمایت از جریان‌های وابسته به مقاومت است، از بغداد پیام راهبردی مهمی به غرب منتقل شود.

 

آنا


اخبار مرتبط










نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی