شناسه خبر : 75671
تاریخ انتشار : 1400/07/01 19:36
آیا شکایت سهامداران حقیقی از خودروسازان فرجامی خواهد داشت؟

آیا شکایت سهامداران حقیقی از خودروسازان فرجامی خواهد داشت؟

افزایش قیمت محصولات خودرو سازان داخلی ضمن فشار بر مصرف‌کنندگان و کم شدن سهم اقشار کم درآمد از بازار خودرو نتوانسته از زیان‌ده شدن سهام این شرکت‌ها جلوگیری کند و بخش زیادی از سهام‌داران و فعالان بازار سرمایه رانیز متضرر کرده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: خبر مربوط به شکایت سهامداران حقیقی شرکت ایران خودرو دیزل از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره این شرکت و مدیرعامل ایران خودرو حاکی از آن است که این شکایت می‌تواند چالش‌های صنعت خودرو سازی را شفاف‌تر کرده و ضرورت های مربوط به بازنگری جدی در شیوه مدیریت این شرکتها را جدی تر  کند. 

در خبرها آمده است، تعدادی از سهامداران حقیقی شرکت ایران خودرو دیزل که با نماد خاور در بازار سرمایه حضور دارد، طی تماس با برخی رسانه‌ها از ثبت شکایت خود از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره این شرکت و مدیرعامل ایران خودرو به عنوان سهامدار عمده شرکت مذکور در اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت فرابورس ایران و اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه، خبر داده‌اند.

علت شکایت ثبت شده توسط سهامداران حقیقی شرکت ایران خودرو در رسانه‌ها، زیان سنگین و سلب مالکیت از سهامداران حقیقی عنوان شده که برای داوری درباره آن باید منتظر نظر مراجع ذی‌ربط ماند. لازم است کلیه اقدامات صورت گرفته توسط مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره این شرکت در حوزه مدیریتی و اجرایی نیز تشریح شود تا بتوان به شرح و تحلیل این اتفاق پرداخت. 

نابسامانی بازار خودرو و همچنین شیوه مدیریت دو شرکت بزرگ خودرو ساز داخلی که سهم اصلی در بازار خودرو کشور را در اختیار دارند،ضرورت بازبینی جدی در این صنعت پر حاشیه را اجتناب ناپذیر کرده است.

گزارش‌های  مجمع عمومی سالانه ایران‌ خودرو که در تیرماه سال‌گذشته منتشر شد حاکی از این بود که زیان خالص این بنگاه اقتصادی نسبت به سال گذشته سه برابر یعنی 15 هزار میلیارد تومان شده است.

به عبارتی نماد‌های خودرو نه تنها مانند سایر صنایع و بنگاه‌های عرضه شده بورسی، سودآوری نداشتند، بلکه باعث افزایش بدهی‎ها نیزشده است، تا حدی که میزان بدهی شرکت مذکور بیش از 65 هزار میلیارد تومان عنوان شده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، زیان خالص ایران خودرو در سال مالی 99 به رقم 15 هزار و 505 میلیارد تومان رسیده که نشان از افزایش زیان 195 درصدی این شرکت نسبت به سال مالی قبل دارد، این بدین معنی است که ایران خودرو در سال 99 به ازای هر سهم، 51 تومان زیان داده است. اعداد و ارقامی که برای هیچ سرمایه‌گذاری در این حوزه خوشایند نیست.

در سویی دیگر بر اساس آنچه در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا مشخص شد، مدیرعامل این شرکت در حالی افزایش زیان حدود 130 درصدی را نسبت به سال گذشته برای این شرکت ذکر کرد که تا آن زمان حدود 216 درصد قیمت محصولات تولیدی این شرکت افزایش یافته بود.

مرور وضعیت دو خودرو ساز بزرگ کشور که هر کدام به عنوان یکی از ابربنگاه‌های صنعتی مورد توجه قرار می‌گیرند دو جنبه داشته است.

شرایط غیر قابل پذیرش فعلی از سویی افزایش قیمت محصولات آن‌ها موجب فشار بر مصرف‌کننده و کم شدن سهم اقشار کم درآمد از بازار خودرو شده  و از طرفی دیگر با زیان‌ده شدن سهام این شرکت‌ها، بخش زیادی از سهام‌داران و فعالان بازار سرمایه را متضرر کرده است. 

پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در زیرمجموعه این شرکتها انجام می‌شود و کارنامه غیر قابل دفاع اقتصادی انها متاثر از چه تصمیماتی است منوط به ورود جدی و همه جانبه موضوعی دولت مردمی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از دولت مردمی و در جریان قرار دادن مردم و رسانه‌ها از سوی دستگاههای مسئول است تا یک بار برای همیشه مردمی که محکوم به استفاده از خودروهای بی کیفیت و گران و از دست دادن سرمایه اشان در بازار بورس هستند بدون هیچگونه پرده پوشی در جریان وضعیت مدیریتی و اقتصادی دو ابر کارخانه زیان سازی مستمر قرار بگیرند.


اخبار مرتبط














نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی