شناسه خبر : 75670
تاریخ انتشار : 1400/07/01 14:53
سکته های قلبی با عوارض خاموش

سکته های قلبی با عوارض خاموش

دانشمندان می‌گویند بسیاری از بزرگسالان با قلب ظاهرا سالم دارای تجمع "بی‌صدای" رسوبات چربی در عروق خود هستند.

نورنیوز-گروه جامعه: محققان یک دانشگاه در سوئد در تازه‌ترین یافته های خود با بررسی سلامت قلب بیش از 25 هزار فرد 50 تا 64 ساله از طریق غربالگری دریافتند که حدود نیمی از این افراد نشانه‌های سفتی دیواره سرخرگ را دارا بودند. این عارضه همراه با تجمع پلاک و چربی در عروق بدن موجب حمله قلبی یا سکته مغزی می شود. نکته عجیب برای این دانشمندان این بود که در این مطالعه هیچ‌کدام از افراد مبتلا به سفتی دیواره سرخرگ، سابقه پیشینی ناراحتی قلبی نداشتند.

به‌ گفته این محققان، میزان بالای "تصلب شرایین خاموش" که منجر به سکته های خطرناک می‌شود هشداردهنده است.

خوشبختانه راه‌هایی برای جلوگیری از آترواسکلروز یا همان سفتی دیواره سرخرگ و در نتیجه پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی وجود دارد. 

محققان ترک دخانیات، تعذیه سالم و ورزش کردن را راه پیشگیری از این عارضه خطرناک می‌دانند. 

یکی از محققان ارشد این پژوهش و استاد دانشگاه گوتنبرگ در سوئد می‌گوید: «منطقی نیست که منتظر علائم این بیماری باشید و باید از همین حالا برای پیشگیری از ابتلا به آن اقدام کنید. از رژیم غذایی کم‌چرب و حاوی میوه و سبزیجات غنی از فیبر استفاده کنید و سیگار نکشید. سیگار کشیدن به عروق شما آسیب می‌رساند. ترک سیگار بهترین کاری است که می‌توانید برای سالم نگه داشتن عروق و جلوگیری از عوارض تصلب شرایین انجام دهید. علاوه بر این لازم است بیشتر روزها ورزش کنید.»

او معتقد است: «ورزش منظم جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را کاهش می‌دهد. اگر کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت یا بیماری مزمن دیگری دارید، با پزشک خود همیشه در تماس باشید.»

به گفته او بررسی عوامل خطر تصلب شرائین در بازه سنی 50 تا 64 سالگی اهمیت بسیار بیشتری دارد.

یافته های اخیر به عنوان یک آموزش عمومی می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از سکته های قلبی جلوگیری کند.


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی