شناسه خبر : 75591
تاریخ انتشار : 1400/06/30 11:28
ادعای حزب دموکرات کردستان برای مدیریت عراق

ادعای حزب دموکرات کردستان برای مدیریت عراق

حزب دموکرات در حالی دستیابی به مقام نخست‌وزیری خود را مطرح می‌کند که اقلیم کردستان دچار مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی است. در تازه ترین مورد، این منطقه با کمبود شدید بنزین و افزایش قیمت آن مواجه شده است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: عضو حزب دموکرات کردستان تأکید کرد که انتخابات پیش روی عراق با انتخابات‌های سابق متفاوت است و ائتلاف در آن پس از روشن شدن نتایج انتخابات تشکیل می‌شود.

او گفت که این انتخابات معادلات سیاسی عراق را تغییر می‌دهد و همه برای ائتلاف و پیمان سیاسی باید منتظر نتایج انتخابات باشند.

باجلان افزود که دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی هواداران خود در اقلیم کردستان را حفظ کرده‌اند و احزاب کوچک نمی‌توانند تغییری در سیاست اقلیم کردستان ایجاد کنند.

وی تأکید کرد که تا کنون کردها درباره ائتلاف با هیچ حزب دیگری به توافق نرسیده‌اند هرچند تفاهمات اولیه‌ای در این باره با برخی نیروهای سیاسی وجود دارد و افزود که حزب دموکرات گفتمان و برنامه مشخصی دارد و روی هیچ نامزدی برای هیچ پستی «وتو» ندارد.

باجلان افزود که حزب دموکرات امیدوار به دستیابی به کرسی‌هایی در استان‌های بغداد و کربلا و موصل است.

او درباره مقام ریاست جمهوری گفت که این مقام منحصر به هیچ کسی نیست و افزود که در مورد نخست‌وزیری هم همین‌طور است.

وی ادامه داد که طبقه سیاسی کنونی و احزابی که در دو دهه اخیر در عراق حکومت کرده‌اند نتوانسته‌اند در مناطق مرکزی و جنوبی عراق خدمات تأمین کنند و «بهتر است نخست‌وزیری را به حزب دموکرات واگذار کنند تا تجربه موفق اقلیم کردستان در دیگر استان‌های عراق نیز تکرار شود».

این اظهارات در حالی مطرح شده که اقلیم کردستان دچار مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی است. در تازه ترین مورد، این منطقه با کمبود شدید بنزین و افزایش قیمت آن مواجه شده است.

قیمت بنزین معمولی در اقلیم کردستان در حال حاضر 845 دینار (60 سنت) و قیمت بنزین بدون سرب 990 دینار (68 سنت) و قیمت بنزین سوپر 1100 دینار (76 سنت) است. این در حالی است که میانگین قیمت بنزین در دیگر نقاط عراق 30 سنت است.

«قباد طالبانی»، معاون رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، اخیرا اعلام کرد که اقلیم با توجه به شرایط اقتصادی امکان پرداخت یارانه برای بنزین را ندارد اما می‌کوشد که قیمت بنزین را ثابت نگه دارد.

افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها و خدمات مانند نان و خواروبار شده است.

از سوی دیگر، بسیاری از نهادهای داخلی و بین المللی نسبت به وضعیت آزادی بیان و محدود کردن صدای مخالفان در اقلیم کردستان اعتراض کرده اند.

انتخابات عراق قرار است در 10 اکتبر 2021 برگزار شود.

 


اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی