شناسه خبر : 75568
تاریخ انتشار : 1400/06/29 11:40
الکاظمی درصدد ایجاد توازن در اتمسفر سیاست داخلی عراق است

الکاظمی درصدد ایجاد توازن در اتمسفر سیاست داخلی عراق است

کارشناس مسائل منطقه گفت: الکاظمی بعد از ایجاد توافقنامه با توتال و بدبینی مردم عراق نسبت به این توافق، با سفر به تهران درصدد ایجاد توازن در اتمسفر سیاست داخلی عراق است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دو هفته بعد از برگزاری کنفرانس بغداد و یک ماه مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور عربی یکشنبه 21 شهریورماه در رأس هیئتی سیاسی و اقتصادی راهی تهران شد و در مورد چندین دستور کار مهم با مقامات ایرانی رایزنی و گفت‌وگو کرد.

سیدرضا صدرالحسینی در تحلیل سفر نخست وزیر عراق به تهران اظهار داشت: با نگاه دقیق به روندهای موجود در عراق و نحوه انتخاب الکاظمی به نخست وزیری این کشور، همیشه این شائبه وجود داشته که آیا او به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان عراق پایبند است یا این‌که بدون چشم‌داشت به مقام نخست‌وزیری یا عدم تلاش برای به قدرت رساندن هم‌حزبی‌های خود حاضر است انتخابات پیش روی پارلمان عراق را سالم برگزار خواهد کرد یا خیر؟

وی گفت: الکاظمی در آستانه انتخابات پارلمان عراق فعالیت‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده که سفر به عربستان، دعوت از مکرون، برگزاری اجلاس بغداد و همچنین سفر به تهران جزئی از فعالیت‌های دیپلماتیک الکاظمی محسوب می‌شوند.

کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه علاقه‌مند است که عراق در صحنه منطقه‌ای به‌ویژه در کشورهای عربی فعالیت خود را بیش از پیش کند و به جایگاه واقعی خود در منطقه دست یابد. براین اساس یکی از کشورهایی که عراق را به برگزاری اجلاس بغداد تشویق کرد، جمهوری اسلامی ایران بود، البته در کنار این تشویق، موضوع عدم حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه که امنیت کشورهای غرب آسیا را با مشکل مواجه می‌سازد، در بین توصیه‌های جمهوری اسلامی به عراق وجود داشت.

صدرالحسینی ادامه داد: عراق علاقه‌مند است که بتواند نقش مؤثری را غرب آسیا به ویژه در میان کشورهای عربی برعهده داشته باشد. بدین ترتیب الکاظمی در سفر اخیر خود به تهران که با هفت وزیر حضور پیدا کرد، همه تلاش خود را به کار گرفت تا وزن اقتصادی وزرا افزایش پیدا کند و در حوزه مسائل اقتصادی به توافقاتی برسند. به نظر می‌رسد این اقدام آقای الکاظمی برای ایجاد توازن در اتمسفر سیاسی داخلی عراق بود؛ زیرا بعد از توافقنامه 27 میلیارد دلاری با توتال فرانسه، مردم عراق که نسبت به حضور بیگانگان فرامنطقه‌ای در کشورشان به خصوص در حوزه اقتصادی بدبین و حساس هستند؛ اعتراض کردند.

وی افزود: بنابراین سفر آقای الکاظمی به تهران با نقش‌آفرینی بخش اقتصادی بود و او تلاش کرد علی‌رغم توافقات قبلی در حوزه راه‌آهن شلمچه - بصره، در این رابطه این قول را بدهد که در هفته‌های پیش‌رو موضوع اتصال این خط آهن راهبردی که به نفع دو ملت است، هرچه سریع‌تر انجام شود.

کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: بنابراین نمی‌توانیم فقط بگوییم هدف الکاظمی از سفر به تهران با نگاه به انتخابات پارلمانی پیش‌روی عراق همراه بوده است. الکاظمی برای توسعه عراق در تلاش است، البته در اطراف او افرادی حضور دارند که درصدد هستند تا از وظایف الکاظمی در حوزه توسعه عراق، بهره‌برداری‌های سیاسی کنند.

 

تهران نیوز


اخبار مرتبط














نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی