شناسه خبر : 75517
تاریخ انتشار : 1400/06/27 15:41
ایران از مهمترین کشورهای سازمان همکاری‌های شانگهای است

ایران از مهمترین کشورهای سازمان همکاری‌های شانگهای است

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: علی رغم رویکرد اقتصادی سازمان همکاری‌های شانگهای قطعاً ایران می‌تواند با افزایش امنیت برای کشورهای عضو این سازمان در این رابطه هم نقش آفرینی داشته باشد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: سید رضا صدرالحسینی در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اظهار کرد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای یک گام بسیار بزرگ در زمینه رشد و پیشرفت اقتصادی و تأثیرات دیدگاه‌های امنیتی منطقه تلقی می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در طی 12 سال گذشته تمام تلاش خود را در جهت ورود به این سازمان بسیار مهم به کار گرفت بود زیرا کشورهای عضو این سازمان 42 درصد از جمعیت و بیش از ۵۰ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تلاش‌های دولت‌های پیشین ایران در راستای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نباید از یاد برد، زیرا تمامی تلاش‌های دیپلماتیک دولت‌های پیشین امروز با اقدام انقلابی دولت سیزدهم تکمیل شد و ایران به عنوان یکی از مهمترین کشورهای این سازمان مطرح می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: سازمان همکاری‌های شانگهای با هدف مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه راه اندازی شد، قطعاً عضو ایران در این سازمان می‌تواند رشد چشمگیری را برای این این سازمان رغم بزند؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران در طی سال‌های گذشته اقدامات مناسبی را در خصوص مبارزه با تروریسم انجام داد.

صدرالحسینی ادامه داد: علی رغم رویکرد اقتصادی سازمان همکاری‌های شانگهای قطعاً ایران می‌تواند با افزایش امنیت برای کشورهای عضو این سازمان در این رابطه هم نقش آفرینی داشته باشد، با توجه به کوچ اقتصادی دنیا به سوی کشورهای شرقی است؛ زیرا با حضور سه قدرت بزرگ سیاسی، اقتصادی دنیا در این سازمان به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این کشورها نیازمند انرژی هستند که ایران می‌تواند پاسخگویی به این نیاز کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای بخش قابل توجهی از اقتصاد خود را التیام بخشد.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از جمعیت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای می‌توانند از محصولات جمهوری اسلامی در حوزه مصنوعات، کشاورزی و فنی استفاده کنند، اما در ارتباط با سرویس دادن ایران به این کشور باید توجه داشت که ایران می‌تواند متقابل سرویس‌هایی را از این کشورها دریافت کند. قطعاً عضو رسمی جمهوری اسلامی در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند چشم اندازهای مفیدی را برای ایران داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: قطعاً کشورهای غربی به ویژه آمریکا از پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای ناراحت هستند و به نظر می‌رسد در این راستا کشورهای اروپایی برای نزدیک شدن به ایران تلاش خواهند کرد؛ زیرا کشورهای غربی از نزدیک شدن کشور با ظرفیت ایران به چین نگران خواهند شد.

 

ایمنا


اخبار مرتبط




























نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی