شناسه خبر : 75452
تاریخ انتشار : 1400/06/24 09:47
حقوق فرزندان طلاق بر عهده کیست؟

نورنیوز بررسی کرد؛

حقوق فرزندان طلاق بر عهده کیست؟

حضانت و نگهداری، زندگی در محیطی امن، ملاقات با پدر و مادر، نفقه و حق آموزش و تربیت از جمله حقوق مهم کودکان بخصوص کودکان طلاق محسوب می‌شود و در قانون حمایت از خانواده بر آن تصریح شده است.

نورنیوز-گروه جامعه: حقوق فرزندان به ویژه کودکان از جمله مسائل مهمی است که همه جوامع به آن اهمیت فراوانی می‌دهند. 

یکی از حقوق اولیه و اساسی فرزندان، حضانت (مراقبت و حمایت جسمی، عاطفی) از آنان است. طبق قانون، حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا سن هفت سالگی بر عهده مادر و بعد از هفت سالگی تا سن بلوغ به عهده پدر است.

هرچند با بروز طلاق در خانواده ممکن است برخی حقوق فرزندان در معرض تضییع قرار ‌بگیرد اما برخورداری از خانواده‌‌ای مناسب و محیطی امن که از حقوق مسلم فرزندان است باید مورد توجه و اهتمام جدی قرار داشته باشد.

ملاقات با پدر و مادری که کودک تحت حضانت آن‌ها قرار ندارد یکی از حقوق کودکان است.

پدر یا مادر نمی‌تواند از ملاقات فرزندان استنکاف کند یا قصد دارد این حق را ببخشد. البته در مواردی که پدر یا مادر، دارای شرایط قانونی لازم برای ملاقات یا حضانت فرزند نباشند یا ملاقات با آن‌‌ها برای کودک خطرناک باشد، از طریق قانونی از ملاقات فرزند با پدر یا مادر جلوگیری خواهد شد.

مکان ملاقات فرزند بعد از طلاق باید مناسب و متناسب با روحیات کودک باشد. به‌طور مثال دیدار در اماکنی مانند کلانتری‌‌ها و...  مناسب نیست.

مدت زمان ملاقات فرزند نیز از جمله مسائلی است که باید به آن توجه داشت. در واقع دیدارهای کوتاه مدت، کودک را از لحاظ عاطفی ارضاء نخواهد کرد.

در صورتی که پدر یا مادری که حضانت کودک را بر عهده‌‌دار دارند به همراه کودک خود از کشور خارج شوند، موجب می‌شود حق ملاقات با کودک برای طرف مقابل از بین برود. باید در نظر داشت که حتی در موارد خروج قانونی و همراه با مجوز، پدر یا مادری که دارای حضانت است باید تضمین کند که حق تماس یا مکالمه فرزند با طرف دیگر از بین نخواهد رفت.

نفقه کودکان طلاق، یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. کودکان هم در حالت عادی و هم در صورت طلاق پدر و مادر، از حق دریافت نفقه برخوردارند.

بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا کودک نفقه خود را از فرد مکلف به پرداخت که معمولا پدر است دریافت کند تا شرایط و خدمات مربوط به کودک تضمین شود.

حق آموزش و تربیت از جمله دیگر حقوق مهم کودکان بخصوص کودکان طلاق محسوب می‌شود. به این معنا که پدر و مادر نباید کودک را از ادامه تحصیل محروم کنند. در قانون اساسی کشور ما نیز به حق برخورداری کودکان از آموزش اشاره شده است.

 


اخبار مرتبط












نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی