شناسه خبر : 75438
تاریخ انتشار : 1400/06/23 18:41
کشف علت خستگی‌های مفرط پس از درمان کرونا

کشف علت خستگی‌های مفرط پس از درمان کرونا

محققینی از دانشگاه‌های مختلف توانستند علت خستگی‌های مفرط پس از درمان بیماری کرونا را کشف کنند.

نورنیوز-گروه جامعه: بسیاری از کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، حتی پس از بهبود و طی دوران نقاهت از عوارض این بیماری رنج می‌برند. از مجموعه این عوارض با نام‌های عوارض پساکرونا یاد می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد عوارض پساکرونا در بیماران مختلف بسیار متفاوت است. اغلب، پزشکان این بیماری مزمن طولانی مدت را به درستی تشخیص نمی‌دهند و به همین دلیل در موارد زیادی خستگی مفرط بیمار بهبود یافته در ساعات روز را جدی نمی‌گیرند.

چند ماه پیش محققان آلمانی یافته بودند که گلبول های موجود در خون بیماران مبتلا به کووید19 به طور مستمر در حال تغییر است و اکنون در تحقیقی تازه که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس انجام شده است اطلاعات مهمی کشف شده که در کنار یافته‌های پیشین شناخت ما از عوارض پساکرونا را کامل تر می‌کند. آن‌ها دسته‌ای از ملکول‌ها را شناسایی کرده‌اند که عامل تغییرات در گلبول‌های خون هستند.

جان آرتوس، سرپرست بخش کلیوی دانشگاه آرکانزاس و نویسنده اصلی این تحقیق، این ملکول‌ها را نوعی آنتی‌بادی‌ می‌داند که چند هفته پس از شروع بیماری کرونا در بدن تولید می‌شود. او ترشح آنزیمی به نام ACE2 در بدن را عامل اصلی خستگی های مفرط پس از بیماری کرونا می‌داند.

او می‌گوید: بدن ما به آنزیم ACE2 نیاز دارد. این آنزیم با افزایش ماده گشادکننده رگ از سلول‌های ریوی در برابر آسیب ناشی از ویروس کرونا محافظت می‌کند اما از طرف دیگر امکان ورود برخی از انواع دیگر ویروسی را افزایش می‌دهد. همچنین در اثر درگیری ویروس کرونا با آنزیم ACE2 باعث می‌شود سطح این آنزیم کاهش یابد و در نتیجه منجر به افزایش آسیب‌پذیری ریه ‌شود.

این تحقیقات روی بدن 80 نفر انجام شده است که محققین در طی آن خون 67 بیمار و 13 فرد سالم را مورد آزمایش قرار داده‌اند. این پژوهشگران امیدوارند که تحقیقات ذکر شده بتواند عوارض پساکرونا را درمان کند. آنها میگویند ممکن است برخی داروهای موجود بتواند در درمان  این عوارض کمک کند.


اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی