شناسه خبر : 75405
تاریخ انتشار : 1400/06/22 12:32
خطیب‌زاده: لغو روادید برای سفرهای هوایی به عراق است

خطیب‌زاده: لغو روادید برای سفرهای هوایی به عراق است

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران گفت که لغو روادید برای سفرهای هوایی به عراق است.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره افزایش سهمیه زایران اربعین از سوی عراق گفت: سفر آقای الکاظمی به ایران در راستای روابط بسیار نزدیک ایران و عراق انجام شد. ایشان اولین نخست‌وزیری بودند که بعد از مراسم تحلیف به تهران سفر کردند. موضوعات مختلفی در دستور کار بود.گفت‌وگوهای خیلی خوبی در تهران انجام و تمرکز بر مسائل اقتصادی و تجاری و پروژه‌های در دست اجرا بود مثل پروژه راه‌آهن بصره - شلمچه و نفت و گاز بود.

گفتگوی مقامات ایرانی و عراقی برای افزایش تعداد زائران اربعین

وی افزود: در خصوص دو موضوع خاص از جمله تسهیل روادید تردد اتباع دو کشور و همچنین زائران اربعین گفتگو شد... توافق اولیه در بغداد 30 زوار ایرانی بود که قرار بود از طریق هوایی عازم شوند. پیش از سفر به عدد 60 هزار رسید. در این سفر بررسی شد و قرار شد تا جایی که امکان داشته باشد به این تعداد افزوده شود و چند هزار تایی و تا جایی که امکان دارد اضافه شود.

لغو روادید برای سفرهای هوایی به عراق است

وی افزود: ما مدتی پیش لغو روادید را برای اتباع عراقی در کابینه تصویب کردیم و این امر منوط به عمل متقابل از سوی دوستان عراقی بود. در سفر آقای الکاظمی برای ترددهای هوایی این توافق انجام شد و ترتیبات اجرایی طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

خطیب‌زاده درباره سفر الکاظمی به تهران و اینکه آیا در این سفر درباره عربستان گفت‌گو شده یا نه، گفت: دولت عراق نقش بسیار مهمی در این گفت‌وگوها داشته است.

سفر وزیر خارجه به هند به زمان دیگری موکول شده است

خطیب‌زاده درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به هند گفت: با توجه به سفر تاجیکستان برای شرکت در نشست شانگهای و این هفته امکان انجام این سفر نخواهد بود. با رایزنی با مسئولان دهلی‌نو سفر آقای امیرعبداللهیان به زمان دیگری موکول شده است.

درخواست عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای این هفته بررسی می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رئیس جمهوری به تاجیکستان گفت: این سفر که اولین سفر خارجی رئیس جمهور خواهد بود دو جنبه دارد که یک جنبه آن اجلاس سازمان همکاری شانگهای هست و جنبه دیگر آن روابط دوجانبه با تاجیکستان خواهد بود. درخواست ایران برای عضویت در شانگهای بررسی خواهد شد و امیدوارم که منتج به نتیجه‌ای که مورد انتظار هست ختم شود.

20 میلیون دوز واکسن هفته گذشته وارد شد

وی درباره واردات واکسن کرونا به کشور گفت: هفته گذشته 20 میلیون دوز واکسن وارد شد و واردات واکسن ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات افغانستان گفت: ما بر اساس اصول خودمان در سیاست خارجی و در حوزه افغانستان تلاش کرده‌ایم با همه گروه‌های افغانستانی گفتگو کنیم. ایران جزو معدود کنشگرانی است که با همه طرف ها در افغانستان روابط خود را دارد. با برخی گفت‌وگوهای فراگیرتر و با برخی محدودتر داشته است. همواره سعی کردیم با این گروه‌ها گفت‌وگو کنیم و دور اول گفت‌وگوهای فراگیر بین الافغانی در تهران برگزار شد و سعی کردیم همه گروه‌ها را مشارکت دهیم.

وی افزود: هیچ دولت اقلیتی نمی‌تواند در دراز مدت صلح و ثبات و امنیت ایجاد کند... تأکید کردیم مسیری که به برادرکشی در افغانستان بینجامد مسیر درستی نیست. بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید کردیم. همه کشورها باید به خواست مردم افغانستان احترام بگذارند.

تشکیل ستاد عالی افغانستان در وزارت امور خارجه

خطیب‌زاده ادامه داد: اخیرا ستاد عالی افغانستان ذیل نماینده ویژه در وزارت امور خارجه شکل گرفته است.

خطیب‌زاده درباره دعوت طالبان از ایران برای شرکت در جلسه تشکیل دولت گفت: زود است درباره این موضوع صحبت کنیم. ما باید منتظر باشیم تا تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم. ما برای پاسخ به درخواست‌‌های طالبان، بر اساس عملکرد طالبان تصمیم می‌گیریم.

بیانیه‌های نخ‌نما و ملال‌آور مانعی جدی برای همگرایی منطقه‌ای ایجاد می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال تسنیم درباره بیانیه کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب درباره ایران گفت: القائات برخی کشورهای خاص که شناخته شده هستند در تدوین این بیانیه‌های نخ نما و خسته کننده و ملال آور با روح تحولات در منطقه به صورت چندجانبه و دوجانبه و تحولات بین کشورهای منطقه مغایرت دارد و مانعی جدی برای همگرایی بیشتر منطقه‌ای ایجاد می‌کند. نفس این بیانیه‌ها نشان می‌دهد آنهایی که این بیانیه‌ها را کپی و پیست می‌کنند چقدر از تحولات منطقه و درک بدیهیات تحولات در منطقه به دور هستند. ایران به عنوان کشور مقتدر در منطقه درباره حاکمیت، امنیت ملی و تمامیت ارضی خود هیچ مصالحه‌ای نمی‌کند. مسیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای امنیت درون زا مسیری است که این کشورها باید به آن پایبند باشند.

دسترسی آژانس به حافظه دوربین‌ها پس از حصول توافق ممکن است

وی درباره سفر اخیر مدیرکل آژانس به تهران و گفت‌و‌گوهای انجام شده گفت: دسترسی آژانس به حافظه دوربین‌ها زمانی ممکن است که توافقی حاصل شود. اگر روزی به توافق مرضی الطرفین در حوزه برجام رسیدیم اجرای کامل برجام از سوی ایران از سر گرفته می‌شود. ایران با حسن نیت اجازه می‌دهد فیلمبرداری‌ها انجام شود ولی دسترسی به آژانس به فیلم‌های دوربین‌ها داده نمی‌شود.

گفتگوهای وین در آینده نزدیک از سرگرفته می‌شود

خطیب‌زاده درباره از سرگیری گفتگوهای وین گفت: گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و آمده است. دولت ضمن این‌ که اعلام کرده گفت‌وگوهای وین را در آینده نزدیک از سر می‌گیرد و قطعا انتظار دارد که طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند. ایران هیچ منفعت کمتر از برجام را برای مردم ایران متصور نیست.

 

تسنیم


اخبار مرتبط










نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی