شناسه خبر : 75398
تاریخ انتشار : 1400/06/22 11:57
صدرالحسینی: آمریکا با نفوذ در افغانستان به دنبال براندازی نرم ایران بود

صدرالحسینی: آمریکا با نفوذ در افغانستان به دنبال براندازی نرم ایران بود

این کارشناس غرب آسیا معتقد است آمریکایی‌ها می‌خواستند با نفوذ در افغانستان به براندازی نرم ایران برسند، لذا نباید از تلاش‌ها و هزینه‌های ۲۰ ساله آنها غافل شد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: سیدرضا صدرالحسینی، تحلیلگر امور بین‌الملل در نشست تخصصی « 20 سال جنایت» که عصر امروز در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، گفت: آمریکایی‌ها به چند دلیل روشن وارد افغانستان شدند ازجمله ملت سازی، دولت سازی، کاهش کشت خشخاش و مواد مخدر، توسعه افغانستان و نیز ایجاد نظامی که بتوانند آن را به‌عنوان عامل خود در منطقه به کار بگیرند و مانع از قدرت ایران در منطقه شوند و انقلاب اسلامی نوپای ایران را سرنگون کنند.

وی افزود: آن‌ها می‌خواستند با نفوذ در افغانستان به براندازی نرم ایران برسند. نباید از تلاش‌ها و هزینه‌های 20 ساله شان در خیابان‌های افغانستان غافل شد که در دستور کارشان به خیابان کشیدن بانوان بود.

این کارشناس امور بین‌الملل عنوان کرد: از زمان ورود آمریکا به افغانستان در این کشور کشت خشخاش چند ده برابر شد و اکنون درست در کنار پادگان‌های آمریکایی مواد مخدر تولید می‌شود. از سوی دیگر آمریکایی‌ها نتوانستند به طور کامل در میان مردم فرهنگ لیبرالی خود را جا بیندازند.

صدرالحسینی گفت: تحولات سیاسی آمریکا همچنان ادامه دارد و جمهوریخواهان و دموکراتها تلاش می کنند آن را به انتخابات بعدی بکشانند. موضع ایران در افغانستان بسیار هوشیارانه بوده است. تحولات افغانستان باعث شده مواضع بیگانگان و لجبازان با نظر ایران همخوانی داشته باشد.

وی افزود: چرا نباید تصور کنیم طالبان در فرایند زمان دچار دگردیسی نشده‌؟ اگر شاخصه و ملاک ما رفتار است، باید آن را لحاظ کنیم. همه اتفاقاتی که باید منافع ملی ما را لحاظ کند، انجام شده است و اکنون باید شرایط را رصد کنیم.

صدرالحسینی گفت: جنگ طالبان و پنجشیر جنگ داخلی است و نباید ورود کنیم. نه طالبان کل افغانستان است و نه پنجشیری‌ها. ما می‌توانیم طالبان را به رسمیت نشناسیم ولی با آن‌ها مراودات داشته باشیم. منافع ما در افغانستان تاکنون‌ بر مبنای رصد طالبان حفظ شده و خدشه نداشته است. تا سایه قدرت ما بالای سر مرزهایمان وجود دارد، نباید نگران طالبان و پس زمینه ذهنش علیه منافع ملی باشیم. غایت نظر ما تشکیل دولت فراگیر با حضور همه آنها با توجه به وزن‌شان است. دولت فراگیر می‌تواند دولتی باشد که فردایش جنگ نباشد.

وی گفت: احمد مسعود شخصیت پر ظرفیتی برای حال و آینده افغانستان بود به شرطی که از مشورت‌های برخی مشاوران مشکوکش دوری می‌کرد. او نقش و کاریزمایی در افغانستان ندارد، ولی می‌توانست با گوش دادن به نصایح دوستان افغانستان وضعیت بهتری را رقم بزند. مقاومت نیاز به سرزمین و تعریف دارد که اکنون در افغانستان وجود ندارد. اگر احمد مسعود به مقاومت ملی افغانستان اعتقاد داشت، باید با عقلانیت در راستای منافع افغان‌ها تلاش بیشتری می‌کرد.

 


اخبار مرتبط













نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی