شناسه خبر : 75291
تاریخ انتشار : 1400/06/16 17:18
کلاه‌برداری از شرکت‌های بیمه‌ و مجازات آن

نورنیوز بررسی کرد؛

کلاه‌برداری از شرکت‌های بیمه‌ و مجازات آن

کلاه‌برداری از صنعت بیمه در اغلب کشورهای جهان جرم‌انگاری شده و در صورت وقوع آن محاکم به استناد قانون جزای اختصاصی، مرتکب را مجازات می‌کنند.

نورنیوز- گروه جامعه: با رونق گرفتن صنعت بیمه، زمینه بروز جرم کلاه‌برداری از این صنعت نیز بیش از پیش فراهم گردید تا افراد کلاه‌بردار با توجه به تعهدات ویژه قرارداد بیمه، تمایل زیادی به حضور در این حوزه داشته باشند.

به طور کلی «در سراسر جهان هر ساله مبلغی در حدود 60  میلیارد پوند یا 100 میلیارد دلار به جیب متقلبان سرازیر می‌شود.

کلاه‌برداری و تقلب در صنعت بیمه بسیار متنوع است. دلیل این تنوع نیز  از یک سو تفکرات مجرمانه متعددی است که اموال بیمه‌گر را نشانه گرفته و از سوی دیگر تنوع خدمات بیمه‌ای است که شرکت‌های بیمه به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

صحنه‌سازی، فریب شرکت‌های بیمه و گرفتن مال شخص دیگر، عناصر اصلی جرم کلاه‌برداری بیمه‌ای را تشکیل می‌دهند.

این نوع تقلب و کلاه‌برداری‌ها در انواع بیمه‌ها از جمله بیمه جبران خسارت کارگران، کارفرمایان هنگام پرداخت حق بیمه، بیمه منازل، بیمه درمانی و بیمه اتومبیل مشاهده می‌شود.

به طور نمونه جابه‌جایی وسیله نقلیه با وسیله دارای بیمه‌نامه زمانی که وسیله مقصر فاقد بیمه باشد، خرید هم‌زمان بیمه‌نامه‌های متعدد بدنه از شرکت‌های مختلف بیمه و اعلام خسارت کلی، استفاده هم‌زمان از بیمه ثالث وسیله مقصر و بیمه بدنه وسیله زیان‌دیده، جابه‌جایی راننده و سرنشین به‌منظور دریافت خسارت از محل بیمه ثالث اتومبیل و مخدوش کردن تاریخ حادثه (در کروکی پلیس یا پذیرش بیمارستان) به‌منظور انطباق تاریخ حادثه با زمان اعتبار بیمه‌نامه از شیوه‌های معمول تقلب و کلاه‌برداری در بیمه اتومبیل است.

در همه این موارد فرد سعی می‌کند با ترفند کلاه‌برداری و متوسل شدن به ابزارهای متقلبانه و مرحله‌سازی از شرکت‌های بیمه دیه یا خسارت بگیرد. 

بر اساس ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان رشوه، اختلاس و کلاه‌برداری مرتکب به تخلفات ذکر شده علاوه بر رد مال صاحب اصلی، به یک تا هفت سال زندان و جریمه نقدی برابر با مبلغی که دریافت کرده است محکوم می‌شود.

همچنین طبق ماده 61 قانون بیمه اجباری، هرکس مرتکب اقدامات متقلبانه از جمله صحنه‌سازی تصادف رانندگی یا خسارت عمدی شود به حبس درجه 6 و جزای نقدی معادل 2 برابر مبلغ دریافتی محکوم می‌شود.


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی