شناسه خبر : 75221
تاریخ انتشار : 1400/06/14 13:45
مجازات سوءاستفاده حقوقی از سالمندان

نورنیوز بررسی کرد؛

مجازات سوءاستفاده حقوقی از سالمندان

سوء‌استفاده از ضعف‌ نفس اشخاص از مصادیق خاص جرم خیانت در امانت بوده و ضمن آنکه دارای قبح اخلاقی است اقدامی خلاف قانون تلقی می‌شود.

نورنیوز - گروه جامعه: هر فرد که با استفاده از ضعف‌نفس اشخاص یا هوی و هوس آنان یا احتیاجات شخصی افراد ناتوان، به ضرر آن‌ها نوشته یا سندی اعم از تجاری یا غیرتجاری از قبیل سفته، چک، حواله، قبض و مفاصاحساب و یا هرگونه نوشته‌ای که در ادارات دولتی، موجب التزام او یا گیرنده سند یا هر شخص دیگر می‌شود را به هر نحو به دست آورد مجرم تلقی می‌شود و قابل مجازات است. 

سوء استفاده حقوقی از سالمندان که به علت کهولت سن، قدرت تصمیم‌گیری از آنها سلب شده ضمن آنکه اقدامی غیر اخلاقی است خلاف قانون نیز محسوب می‌شود.

در پاره‌ای موارد، امضا گرفتن از افراد سالمند جهت سوء ‌استفاده حقوقی از آنان در بین وراثی اتفاق می‌افتد که اختلاف دارند. 

این اقدام بیش‌تر در مورد املاک و دارایی‌های افراد مصداق پیدا می‌کند، برای مثال پدر یا مادری که محجور هستند و با یکی از وراث خود زندگی می‌کنند و یا به علت کهولت سن دیگر قدرت تصمیم‌گیری از آن‌ها سلب شده می‌توانند در معرض سوء استفاده‌هایی از این دست قرار بگیرند.

انتقال املاک و دارایی‌های پدر یا مادر به نام یکی از ورثه، بدون اطلاع وراث دیگر از جمله اقداماتی است که در پاره‌ای موارد با سوء استفاده از ضعف نفس افراد محجور انجام می‌شود.

هر چند اقداماتی از این دست جرم تلقی می‌شود لیکن سوء استفاده از ضعف‌نفس اشخاص در زمره جرائم قابل‌ گذشت قرار دارد و شروع به تعقیب مرتکب، نیازمند شکایت شاکی است و رضایت او باعث توقف تعقیب و اجرای مجازات مرتکب می‌شود.

مرتکبین به سوء استفاده از ضعف‌نفس افراد دیگر علاوه ‌بر جبران خسارت مالی، به حبس از شش ماه تا دو سال و از یک میلیون تا ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

 


اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی