شناسه خبر : 75215
تاریخ انتشار : 1400/06/14 13:03
تشکیل ستاد ویژه‌ برای کمک به دانشجویان افغان در ایران

تشکیل ستاد ویژه‌ برای کمک به دانشجویان افغان در ایران

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران گفت: با تشکیل ستاد ویژه‌ای در اداره کل دانشجویان بین‌الملل، سعی شده روند پذیرش دانشجویان افغان تا حد زیادی تسریع و تسهیل شود.

نورنیوز-گروه بین الملل: محمد حسین صراف زاده با بیان اینکه دانشگاه تهران همواره برای دانشجویان کشور افغانستان که متقاضی ادامه تحصیل در ایران هستند، اولویت قائل بوده است، گفت: دانشگاه تهران همیشه تلاش کرده تا علاقه‌مندی دانشجویان افغانستانی را که به نوعی برگرفته از قرابت‌های زبانی، فرهنگی و نوعی احساس « هم‌وطنی » است، پاسخگو باشد. به همین دلیل از گذشته نگاه ویژه‌ای به دانشجویان افغان شده است و تلاش شده تا در بخش‌های مختلف تسهیلات خاصی را برای این دانشجویان قائل شویم.

وی افزود: با توجه به افزایش تقاضای ادامه تحصیل که امسال از سوی دانشجویان افغانستانی با آن مواجه بوده‌ایم، دانشگاه تهران تلاش کرده تا با توسعه و گسترش ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود، این درخواست‌ها را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد و با اتخاذ سیاست‌های لازم، شرایط را برای جذب برترین و مستعدترین دانشجویان افغانستانی فراهم آورد.

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران به تشریح رویکردها و سیاست‌های دانشگاه تهران که برای پذیرش دانشجویان کشور افغانستان اتخاذ شده پرداخت و خاطرنشان کرد: برای تسهیل و تسریع در امور پذیرش دانشجویان افغانستانی در دانشگاه تهران، از گذشته تسهیلاتی در زمینه‌هایی همچون شهریه، امور کنسولی و امور رفاهی ایجاد شده است. در مورد شهریه تحصیلی که یکی از دغدغه‌های همه دانشجویان است، باید گفت شهریه‌ای که برای دانشجویان افغان در نظر گرفته شده است، در مقایسه با سایر دانشجویان بین‌المللی بسیار کمتر است، یعنی این دانشجویان حدود یک سوم تا یک چهارم شهریه‌ای که برای دیگر دانشجویان بین‌الملل است را پرداخت می‌کنند. این را هم باید اضافه کرد که در مورد دانشجویان تحصیلات تکمیلی که همه واحدهای درسی خود را با موفقیت گذرانده‌اند و وارد مرحله پژوهشی انجام پایان نامه و یا رساله شده‌اند مشمول 50 درصد دیگر کاهش شهریه خواهند بود.

دانشجویان افغانستانی مقیم ایران امکان پرداخت شهریه ریالی دارند

صراف‌زاده با اشاره به تصویب شهریه ارزی برای دانشجویان بین‌الملل، تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند، درآمد ریالی دارند و به‌رغم اینکه شهریه دانشجویان بین‌الملل صرفاً ارزی تعریف شده است، اما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا این دانشجویان بتوانند شهریه خود را به‌صورت ریالی پرداخت کنند و تبدیل ریال را هم براساس نرخ سامانه سنا در نظر گرفته‌ایم که از نرخ بازار آزاد کمتر است. این یک امکانی است که در نظر گرفته شده تا دانشجویان متقاضی کشور افغانستان برای ادامه تحصیل در دانشگاه تهران، بتوانند شهریه کمتری را پرداخت کنند.

وی از امکان بهره‌مندی از «بورس شهریه» برای دانشجویان کشور افغانستان خبر داد و تصریح کرد: هر چند تمهیدات کاهشی برای پرداخت شهریه دانشجویان افغان در نظر گرفته شده است، اما بسیاری از دانشجویان در پرداخت همان شهریه نیز با مشکلاتی مواجه بودند. به همین دلیل، امکان استفاده از «بورس شهریه» برای این دانشجویان فراهم شده است که البته تلاش کردیم تا در سال جاری این رویکرد را برای جذب دانشجویان مستعد توسعه دهیم. مطابق آئین‌نامه برای دانشجویانی که واجد شرایط باشند، این امکان وجود دارد که از 10تا 100درصد بورس شهریه بهره مند شوند.


دانشجویان افغانستان از فرصت برابر برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی برخوردارند

معاون بین‌الملل دانشگاه اظهار کرد: اما تمام تسهیلاتی که به دانشجویان افغان ارائه می‌شود، فقط در بحث شهریه نیست، همواره سعی شده است تا همه دانشجویان دانشگاه تهران را با یک چشم نگاه کنیم، یعنی عیناً تسهیلاتی که ما به دانشجویان ایرانی در فعالیت‌های بین‌المللی ارائه می‌دهیم را به دانشجویان افغان هم ارائه دهیم. به طور مثال یک دانشجوی کشور افغانستان که در حال تحصیل در ایران است همانند یک دانشجوی ایرانی می‌تواند تسهیلات فرصت مطالعاتی دریافت کند و در برنامه‌های تبادل بین‌المللی با دانشگاه‌های معتبر دنیا شرکت نموده و از بورس‌های بین‌المللی بهره مند شود. یک دانشجوی کارشناسی‌ارشد و یا دکتری اگر بخواهد کار پژوهشی و تحقیقاتی خود را در یک کنفرانس بین‌المللی خارج از کشور ارائه کند، می‌تواند از تسهیلاتی که یک دانشجوی ایرانی برخوردار است، استفاده کند، یعنی تلاش کردیم در ارتباط با ارائه تسهیلات به دانشجویان، صرف دانشجو بودن دانشگاه تهران را ملاک قرار دهیم و هیچ تفاوتی در این بین قائل نشویم.

صراف‌زاده ضمن تبیین فعالیت‌های صورت گرفته کنسولی درباره تسهیل امور دانشجویان افغانی گفت: در بخش کنسولی با توجه به حمایت‌هایی که وزارت خارجه و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم انجام دادند، سعی شده در شرایط کنونی کمک‌های لازم به دانشجویان افغان ارائه شود. در مورد خدمات کنسولی یکی از دغدغه‌های دانشجویان بین‌الملل این مسأله است که بتوانند به موقع تمدید اقامت و یا ورود و خروج را انجام دهند.

وی افزود: برای دانشجویان کشور افغانستان با توجه به پیگیری‌هایی که در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم صورت گرفت، تسهیلات خوبی در نظر گرفته شد تا اگر این دانشجویان برای تمدید اقامت خود، لازم است از ایران خارج شوند اما نمی‌توانند به کشور خود برگردند یا در این رفت و برگشت دچار هزینه و سختی‌های دیگر می‌شوند، سازمان دانشجویان در بخش کنسولی اقدام‌های خوبی را انجام داد و تسهیلات ویژه‌ای را در این خصوص ایجاد کرد. ازجمله اینکه خروج این دانشجویان در مقطعی به جزیره کیش مورد پذیرش بود تا اقامت آنها تمدید شود. البته در حال حاضر برای دانشجویان دختر افغانستانی، این امکان فراهم شده که حتی این خروج را هم انجام ندهند و تمدید اقامت آنها صورت بگیرد.


ستاد ویژه‌ای برای کمک به دانشجویان افغانستان تشکیل شده است

وی همچنین گفت: در بخش اداری، با تشکیل ستاد ویژه‌ای در اداره کل دانشجویان بین‌الملل، سعی شده روند پذیرش دانشجویان افغان، به نسبت زیادی تسریع و تسهیل شود تا دانشجویان با سرعت بیشتری این روند را طی کنند. ما بعضاً مشکلاتی از سوی متقاضیان داشتیم، ازجمله اینکه اظهار می‌کردند با توجه به شرایطی که در حال حاضر در کشورشان وجود دارد نمی‌توانند مدارک مقطع قبلی خود را تأیید کنند. در این‌گونه موارد سعی شده که اگر این متقاضیان به لحاظ دیگر شرایط امکان تحصیل در دانشگاه تهران را داشته‌اند به‌صورت مشروط پذیرش شوند و به آنها فرصت داده شود تا در زمان مناسب بتوانند مدارک خود را تکمیل کنند.

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران با اظهار اینکه یکی از مشکلات دانشجویان افغان بحث سکونت است، افزود: در نیم‌سال‌های تحصیلی که طبق تصمیم ستاد کرونا مجازی است، این دانشجویان می‌توانند با توجه به امکاناتی که در سامانه‌های یادگیری دانشگاه است، در کلاس‌های مجازی شرکت کنند. در بحث حضوری هم، دانشگاه تهران شاید به‌لحاظ امکانات خوابگاهی بیشترین امکانات را داشته باشد و سعی شده تا آنجا که در حد توان است این امکانات را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کند که در این بخش هم می‌توان گفت دانشجویان افغانستانی به نحوی در اولویت خوابگاهی ما هستند. البته تا جایی که امکانات مدیریت خوابگاهی دانشگاه اجازه ارائه خدمات را می‌دهد.


به دانشجویان افغانستانی متقاضی تا 50درصد شهریه‌شان، بورس تحصیلی داده شد

صراف‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح اینکه دانشگاه تهران همیشه نگاه ویژه‌ای به دانشجویان کشور افغانستان داشته است، خاطرنشان کرد: برای مثال ما بورس شهریه را از سال گذشته تصویب کرده‌ایم که قبلاً به آن اشاره شد. تقریباً به تمام دانشجویان متقاضی افغانستانی، تا 50درصد هزینه شهریه‌شان، بورس شهریه اعطا شده است. خوشبختانه در دانشگاه تهران ظرفیت‌ها به‌صورت زیرساختی مهیاست و ما کاری که کردیم در شرایط ویژه فعلی این ظرفیت‌ها را فعال و ظرفیت‌های موجود را توسعه دادیم.


اعلام آمادگی برای جذب پژوهشگران افغانستانی از طریق گرنت‌

ایشان اضافه نمودند که البته ما فقط به دانشجویان افغانستانی توجه نداشته‌ایم، بلکه تمام دانشگاهیان افغانستانی مورد نظر ما بوده‌اند. فرض کنید اگر یک استاد دانشگاه‌های کشور افغانستان تمایل داشته باشد فرصت مطالعاتی خود را در دانشگاه تهران بگذراند و یا اینکه بخواهد به‌عنوان پژوهشگر، مقطعی را در دانشگاه تهران باشد، از قبل این زیر ساخت در دانشگاه تهران فراهم است، یعنی یک استاد میزبان در دانشگاه تهران اعلام آمادگی می‌کند که یک همکار دانشگاهی افغانستانی را در آزمایشگاه و دانشکده به‌عنوان پژوهشگر همکار داشته باشد و حاضراست از گرنت خود هزینه حقوق و تحقیق این پژوهشگر را پرداخت کند و دانشگاه هم این را می‌پذیرد. این ظرفیتی بوده که از قبل موجود بوده و ما در شرایط حاضر که با تقاضای بسیار زیاد دانشگاهیان افغانستانی مواجه هستیم، با همت استادان دانشگاه تهران این ظرفیت را فعال کرده‌ایم.

بیش از 200 تقاضای جدید برای تحصیل در دانشگاه تهران داشتیم

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از دانشجویان بین‌الملل ما دانشجویان کشور افغانستان هستند، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم میزبان خوبی برای این دانشجویان باشیم. البته تقاضا برای تحصیل در نیم سال پیش‌رو رشد فزاینده‌ای را داشته است، مثلاً تا هفته گذشته بیش از 200 تقاضای جدید برای تحصیل در دانشگاه تهران داشته‌ایم که به واحدهای مربوط ارسال شده است. البته نباید فراموش کرد که دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است و در اغلب رشته‌ها، جز پزشکی، امکان پذیرش دانشجوی بین‌المللی را دارد. به همین دلیل، ما کمتر تقاضایی را بدون جواب می‌گذاریم و متناسب با رشته مورد تقاضای این دانشجویان، درخواست آنها را به واحدهای مختلف دانشگاه منعکس می‌کنیم.


آماده پذیرش و جذب بیشتر دانشجویان افغانستانی هستیم

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران ، در تشریح روند پذیرش دانشجویان گفت: روند پذیرش به این صورت است که ما در دانشگاه تهران سامانه پذیرش داریم و یک ایمیل اختصاصی که هر متقاضی تحصیل در دانشگاه تهران، با آن مکاتبه کند، اداره پذیرش دانشجویان بین‌الملل، او را راهنمایی می‌کند (int.admissions@ut.ac.ir). این تقاضاها، بعد از دریافت،به واحدهای ذیربط دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی مختلف منعکس می‌شود و آنها پرونده دانشجو را بررسی می‌کنند و اگر امکان شرایط جذب را داشته باشد، با اعلام نظر مثبت واحد، اداره پذیرش ما، نتیجه مثبت را به متقاضی اعلام می‌کند. البته در مورد دانشجویان کارشناسی، اگر شرایط اولیه پذیرش را داشته باشند اداره پذیرش پاسخ مثبت را به دانشجو خواهد داد، اما در مورد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌ویژه در مقطع دکتری، حتماً باید یک استادی پذیرنده دانشجو باشد و حتماً باید تأیید واحد آموزشی مربوط را در این خصوص داشته باشیم.

صراف‌زاده ادامه داد: در شرایط فعلی هدف این است که بتوانیم کمک‌های ویژه‌ای را به دانشجویان افغانستانی ارائه دهیم، اما باید کیفیت تحصیلی دانشگاه به لحاظ آموزشی و پژوهشی که همیشه زبانزد است نیز حفظ شود و دانشجویانی که دانش‌آموخته دانشگاه تهران خواهند بود به خود ببالند و از آموخته‌های خود به نحو مطلوب در کشورشان بهره‌مند شوند. به همین دلیل، باید گفت که ظرفیت پذیرش ما، تابعی از حفظ کیفیت است و تا زمانی که امکانات پذیرش داریم و کیفیت افت نکند، دریغ نخواهیم کرد.


اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی