شناسه خبر : 75191
تاریخ انتشار : 1400/06/13 16:39
رونق پرستاری خصوصی در دوران کرونا

رونق پرستاری خصوصی در دوران کرونا

با شیوع کرونا و محدود شدن رفت‌وآمدها و مراودات خانوادگی، بازار خدمات پرستاری گرم‌ شده ‌است. گرچه این بازار همیشه تقاضای خود را داشته، اما کرونا روی آن تاثیر قابل‌توجهی گذاشت.

نورنیوز-گروه جامعه: هزینه ماهانه نگهداری از سالمندان  به طور متوسط بین 5 تا 7 میلیون تومان است، البته این رقم بسته به نیازهایی که سالمند دارد تغییر می‌کند. همین‌طور  اغلب شرکت‌های پرستاری برای کارکنانشان شرایط سفت‌ و سخت سلامت و سابقه کار در نظر گرفته‌اند که نشان می‌دهد از نظر کیفی یک قدم رو به جلو برداشته‌اند.

  ماهانه 5 تا 7 میلیون تومان

نرخ پرستاری سالمند چقدر است؟ گفت‌وگوهای ما نشان می‌دهد نرخ نگهداری از سالمندان بسته به شرایط سالمند بسیار متفاوت است و کف آن از 5 میلیون تومان در تهران  شروع می‌شود. هزینه سالمند 70 ساله‌ 70 کیلویی که برای راه‌رفتن، دستشویی و حمام به کمک نیاز دارد، 6 میلیون تومان است؛ البته با احتساب آشپزی. شرکت‌های پرستاری سه نوع نیرو استخدام می‌کنند؛ مراقب‌های معمولی، بهیارها و پرستارها. برای شرایطی که در بالا گفته شد مراقب معمولی کفایت می‌کند، چراکه نیاز به خدمات درمانی ندارد. سالمندانی که به این خدمات نیازمندند باید از بهیار یا پرستار استفاده کنند که توانایی تزریق آمپول و سرم، سونداژ و خدمات دیگر را داشته ‌باشند. هرچه خدمات مراقبتی بیشتر باشد دستمزد پرستار هم بالاتر می‌رود. برای  سالمندی با شرایطی که در بالا گفته شد مراقب معمولی لازم است که اگر «خانم باشد ماهانه باید 7 میلیون و 100 هزار تومان پرداخت کنید و اگر آقا باشد 6 میلیون و 300 هزار تومان». به گفته کارمند یکی از شرکت‌های پرستاری برای نگهداری از مردان سالمند اگر پرستار  زن بخواهید گران‌تر است «چراکه علاوه بر توانایی ذاتی خانم‌ها در پرستاری و همین‌طور نظافت و آشپزی، برای نگهداری و جابه‌جایی بیمار باید توان و انرژی بیشتری بگذارند». البته این شرایط برای خانم‌های سالمند پابرجا نیست و «معمولا هم خانم‌های سالمند درخواست می‌دهند». به گفته این فعال حوزه پرستاری بیشترین تقاضا سمت خانم‌های پرستار است.

   شرایط پرستاری سالمند

برای استخدام در شرکت‌های پرستاری چه شرایطی لازم است؟ گفت‌وگوها با چند شرکت خدمات پرستاری نشان می‌دهد که بیشترین سخت‌گیری برای پرستاری در حوزه سالمندان و کودکان است. برای مثال شرکت‌های پرستاری افراد سیگاری  را استخدام نمی‌کنند، چراکه «وظیفه پرستار ایجاد فضایی امن و سالم برای سالمند است». به گفته کارمند یکی از این شرکت‌‌ها، افرادی که برای استخدام مراجعه می‌کنند علاوه بر سابقه حداقل یک‌ساله و سلامت قابل‌قبول جسمی برای کمک به بیمار «باید با حداقل‌های پرستاری مثل سرم وصل کردن و تزریقات آشنا باشند. همین‌طور باید توانایی آشپزی هم داشته ‌باشند». به گفته این کارمند حقوق متفاوت است و به شرایط سالمند بستگی دارد: «بعضی از سالمندان توانایی راه‌ رفتن ندارند و برای حرکت به کمک احتیاج دارند؛ همین‌طور برای دستشویی و استحمام. همچنین ارائه خدماتی مثل تزریقات و آشپزی نرخ دستمزد پرستار را افزایش می‌دهد.» گفت‌وگوی ما با این شرکت‌ها حاکی از دستمزد ماهانه ۵ تا ۷میلیون تومانی پرستاران سالمندان است؛ البته به صورت شبانه‌روزی با یک روز تعطیلی در هفته.

برخی دیگر از شرکت‌ها سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال می‌کنند و علاوه بر شرایط گفته‌شده، اقدام به نگه‌داشتن کارت شناسایی و 20 میلیون تومان سفته امضا شده پرستار می‌کنند. به گفته این شرکت «قوه‌قضائیه بر فعالیت‌های ما نظارت دارد و قراردادهای ما آنقدر سفت‌وسخت نوشته شده که از همه نظر آسایش و امنیت سالمند یا بیمار حفظ شود. استعلام عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه هم جزء لاینفک استخدام است.»

  شرایط پرداخت چگونه است؟

گزینه دیگری که شرکت‌های پرستاری به خدمات خود اضافه کرده‌اند نگهداری از افراد کرونایی است که با توجه به استقرار بیمار در منزل یا بیمارستان نرخ دستمزد تغییر می‌کند.

افرادی که واکسن زده‌اند یا شرایط کمک به سالمندان یا بیماران کرونایی را دارند دستمزد بیشتری می‌گیرند؛ نرخ برای این بخش از پرستاری در هر شبانه‌روز بین 500 تا 800 هزار تومان است که باتوجه به اینکه بیمار در منزل بستری باشد یا بیمارستان، تغییر می‌کند. نرخ نگهداری از بیمار کرونایی در بیمارستان دولتی برای هر شبانه‌روز دست‌کم 480 هزار تومان بدون قیمت داروها است. این رقم برای سالمندانی که به سبب بیماری غیر از کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند، 300 هزار تومان است. نرخ دستمزد ماهانه پرستارهای 24 ساعته با یک روز مرخصی در هفته بین ۵ تا 7 میلیون تومان است که با توجه به نیازهای سالمند تغییر می‌کند.

این شرکت‌ها با متقاضیان قرارداد می‌بندند و در این قرارداد شرایطی را برای مشتری‌ها درنظر می‌گیرند. برای مثال یکی از شرکت‌هایی که خبرنگار ما با آن گفت‌وگو کرده، در قرارداد ۶ماهه هزینه یک ماه دستمزد پرستار را اخذ می‌کند و در قراردادهای یک‌ساله هزینه دوماه را، البته همراه با تخفیف ۱۰درصدی روی کل هزینه. شرکت دیگری که دستمزد پرستارهایش را بین 5 تا 6 میلیون تومان تعیین کرده و بر همین اساس قرارداد می‌بندد بدون تخفیف 10 درصدی.

 مشاهدات نشان می‌دهد هزینه ماهانه پرستاری از سالمندان بیش از این مقدار نیست. البته بدون شک خدمات اضافه بر قرارداد نرخ دستمزد را بالا می‌برد؛ مثلا برای نگه‌داشتن پرستار در روزهای تعطیل باید 100 هزار تومان کنار گذاشت. ناگفته نماند که بعضی از شرکت‌ها پرستار جایگزین در روزهای مرخصی پرستار سالمندان در اختیار مشتری می‌گذارند که هزینه آن جداگانه محاسبه می‌شود و بین 100 تا 300 هزار تومان است. ارائه خدماتی همچون پرستاری از سالمند و کودکان زمانی رونق دارد که دهک‌های مختلف توانایی پرداخت هزینه‌ها و استفاده از این خدمات را داشته ‌باشند. متاسفانه جست‌وجوها حاکی از کاهش تقاضای قشر متوسط در استخدام پرستار سالمندان است، امری که در دهک‌های بالایی افزایش پیدا کرده و بخش خالی دخل شرکت‌ها را که از خروج دهک‌های میانی ایجاد شده پر کرده‌اند.

 

دنیای اقتصاد


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی